رهیافتی به مؤلفه های هویت دینی زن مسلمان با تاکید برسیره فاطمی (س)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیلیلا وطنخواه 1 , محمدمهدی علیمردی 2 , حسین عبدالمحمدی 3 , مهراب صادق نیا 4
1 - دانشگاه ادیان ومذاهب، قم
2 - دانشگاه ادیان ومذاهب، قم
3 - جامعه المصطفی العالمیه، قم
4 - دانشگاه ادیان ومذاهب، قم
کلید واژه: هويت زن مسلمان, قرآن کریم, سیره فاطمی, جاهلیت اولی, جاهلیت مدرن.,
چکیده مقاله :
از مهم¬ترين چالش¬هاي عصر حاضر كه بر زندگي طیف وسیعی از مسلمانان سايه¬افكنده است، فاصله¬گرفتن از هويت ديني و نفوذ فرهنگ مدگرايي است؛ چيزي كه اركان زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي آنان را متزلزل كرده است. رفع این چالش، فقط از طريق بازتعريف و شناخت هويت اسلامی در قالب ارائه¬ي الگوي عينی، ميسور است. مقاله¬ي حاضر در راستاي رسيدن به اين هدف، «هويت دینی زن مسلمان» را از منظر قرآن كريم و با روش توصیفی و تحلیلی، بررسی کرده است. در این راستا، چند مؤلفه¬ی اساسی برای شناخت و تحلیل هویت زن مسلمان مورد توجه قرار گرفته است. مؤلفه¬ی اول، شناخت هویت زن در «جاهلیت اولی» و مؤلفه¬ی دوم، شناخت هویت زن و دوری از آن در جاهلیت «پسا اولی» است که ممکن است در هر عصری وجود داشته باشد و امروزه از آن، به «جاهلیت مدرن» تعبیر می-شود. مؤلفه¬ی سوم، شناخت هویت زن در «اسلام» براساس مبانی نظری اسلام و مؤلفه¬ی چهارم، تعیین مصداقِ شاخص «زن کامل مسلمان»، برای الگوگیری است. براین اساس، مهم¬ترین یافته¬های که این پژوهش به آنها دست¬یازیده است، عبارتند از: «شکل¬گیری هویت زن در جاهلیت اولی براساس فقدان حقوق انسانی و نگاه ابزاری»، «شگل-گیری هویتزن در جاهلیت مدرن براساس کالاشدگی در قالب نظریه¬های علمی»، و «تشخص و هویتیابی زن مسلمان برپایه¬یکرامت، حقوق و ارزش¬هایانسانی، و حفظ حریمشخصیو شخصیتی».
One of the most important challenges of the present age,which casts a shadow on the lives of a wide range of Muslims,is distancing from religious identity and the influence of fashionable culture;Something that has shaken the pillars of their personal,family and social life.Solving this challenge is possible only by redefining and recognizing Islamic identity in the form of presenting an objective model.In order to achieve this goal,the present article has examined the religious identity of a Muslim woman from the perspective of the Holy Qur'an and with a descriptive and analytical method.In this regard,several basic components have been taken into consideration to recognize and analyze the identity of a Muslim woman.The first component is the recognition of women's identity in "first ignorance"and the second component is recognition of women's identity and avoidance of it in "post-first" ignorance,which may exist in any age And today it is interpreted as "modern ignorance".The third component is to know the identity of women in Islam based on the theoretical foundations of Islam and the fourth component is to determine the ideal example of a "perfect Muslim woman" for role modeling. Therefore, the most important findings achieved by this research are: "The formation of women's identity in the first ignorance based on the lack of human rights and the instrumental view","The formation of women's identity in modern ignorance based on commodification in the form of scientific theories",and "The identification and identification of Muslim women based on dignity,rights and values human,and preserving privacy and personality"..
قرآن¬کریم
ابن اثير، عزالدین علی بن محمد، (1409ق)، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، بيروت، دار الفكر.
ابن سعد، محمد، (1410ق)، الطبقات الکبرى، تحقیق محمد عبد القادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیة.
ابن هشام، عبدالملک، (1383ق)، السيرة النبويه، به كوشش محمد محيي الدين، مصر، مكتبة محمد علي صبيح.
احمد بن حنبل، (1419ق)، مسند أحمد بن حنبل، تحقیق السید ابو المعاطی النوری، بیروت، عالم الکتب.
اعشي (1414ق)، ديوان الاعشي، بيروت، دار صادر.
آخوند، سكينه و ديگران، (1395)، «بررسي تطبيقي شاخصه¬هاي اخلاقي جاهليت اولي با جاهليت مدرن»، همايش ملي «اسلام و جاهليت مدرن؛ چالش¬ها و بايسته¬ها»، جامعه المصطفي العالميه، مشهد مقدس.
آلوسی، محمود، (1415ق)، روح المعانی، تحقیق علی عبدالباری عطیه، بیروت، دار الکتب العلمیه.
----------، (بی تا)، بلوغ الارب في معرفة احوال العرب، تحقيق محمد بهجة الاثري، بيروت، دارالكتب العلميه.
بلاذری، احمد بن یحی، (1417ق)، انساب الاشراف، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، بیروت، دارالفکر.
حاج حسين، حسن، (1344ق)، حضارة العرب فی عصر الجاهلیة، بیروت، المؤسسه الجامعیه.
حسینیزاده، علی، (1391)، سیرهی تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حقدار، علی اصغر، (1390)، فراسوی پستمدرنیته، اندیشهی شبکهای، فلسفهی سنتی و هویت ایرانی، تهران، شفیعی.
خاتمی نیا، فضه، ( 1393)، «زن در حصار جاهلیت مدرن»، مجله پیام زن، شماره 273.
خجسته، حسن، (1385)، «ساختاربندی هویت زنان»، پژوهش و سنجش، دوره 14، شماره 52.
دهخدا، علی اکبر، (1352)، لغت نامه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
رازي، ابوالفتوح حسین بن علی، (1408ق)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
راغب اصفهانی، حسین، (1369ق)، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودی، دمشق، دار القلم.
زمخشری، جارالله، (1415ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل، قم، نشر البلاغه.
سجادي، محمد مهدي، (1383)، «بررسي تطبيقي هويت زن از منظر مدرنيسم و پست مدرنيسم و دلالت¬هاي تربيتي آن»، دو ماهنامه علمي– پژوهشي دانشگاه شاهد، سال يازدهم – دوره جديد، شماره6.
سیدقطب، ابراهیم حسین شاذلی، (1967م)، فی ظلال القرآن، بیروت، دارالشروق.
---------------------، (1964م)، معالم فی الطریق، قاهره، دار النشر الاسلامي.
شجری، یحیی بن حسین، (1422ق)، ترتيب الأمالي الخميسية للشجري، تحقیق محمدحسن اسماعیل، بیروت، دار الکتب العلمیه.
صالحي ارمكي، علي و ديگران، (1400)، «بررسي تطبيقي دو مؤلفه جاهليت اولي، تبرج و خشونت عليه زن، با جاهليت مدرن از منظر قرآن»، فصلنامه مطالعات قرآني، سال دوازدهم، شماره45.
صدوق، محمد بن علی بن بابویه، (1377ش)، معاني الأخبار، ترجمه عبدالعلی محمدی، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
صفار، محمد بن حسن، (1404ق)، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم، تحقیق و تصحیح محسن کوچه باغی، قم، مكتبة آية الله المرعشي النجفي.
صمیمی، نیلوفر، (1385)، «شی شدگی از لوکاج تاهابرماس»، فصلنامه راهبرد، شماره 41.
طباطبائی، محمد حسین، (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامي جامعة مدرسين حوزة علمية قم.
طبرسی، فضل بن حسن، (1372ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصرخسرو.
طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، (1412ق)، جامع البیان فی تفسیر آی القرآن، بیروت، دار المعرفة.
طریحی، فخرالدین حسین، (1363)، مجمعالبحرین، تهران، نشر مرتضویه.
طیب، عبدالحسین، (1378ش)، اطيب البيان في تفسير القرآن، تهران، انتشارات اسلام.
على، جواد، (1970م)، المفصل فى تاريخ العرب، بيروت، دارالعلم للملايين.
فخر رازی، محمد بن عمر، (1420ق)، التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب)، بیروت، دار احیاءالتراث العربی.
فکوهی، ناصر، (1386)، تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران، نشر نی.
فیومی، احمد، (2001م)، المصباح المنیر، بیروت، مکتبه لبنان ناشرون.
قاضوي، حسن و ديگران، (1399)، «بررسي وجوه تمايز جاهليت اولي و مدرن در قرآن، احاديث و روايات و نقش انقلاب اسلامي ايران در رفع جاهليت مدرن»، پژوهش¬هاي انقلاب اسلامي، سال نهم، شماره 32.
كليني، محمد بن يعقوب، (1365)، الكافي، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
محمد قطب، (1384ق)، جاهلیة القرن العشرین، مکتبه وهبه.
مطهری، مرتضي، (1381)، نظام حقوق زن دراسلام، چاپ سی و سوم، تهران، صدار.
معارف، مجید، (1392ش)، شخصیتشناسی حضرت زهرا سلام الله علیها بر پایه کتاب و سنت، تهران، نشر مشعر.
معین، محمد، (1378)، فرهنگ فارسی، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر.
مودودی، ابوالاعلی، (1975م)، تفهیم القران، لاهور، ترجمان القرآن
.