اثربخشی تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم
محورهای موضوعی : روانشناسیسجاد علی زاده اصلی 1 , عباسعلی حسینخانزاده 2 , مهناز خسروجاوید 3 , سیده زهرا سیدنوری 4
1 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2 - گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 - گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
کلید واژه: اختلال طیف اوتیسم, تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی, عملکرد تعادلی,
چکیده مقاله :
اختلال طیف اوتیسم اختلالی عصبی تحولی است که موجب نارسایی در تعامل ارتباطی، اجتماعی و رفتارهای کلیشهای می¬شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. طرح پژوهش شبهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمام دانش¬آموزان شهر رشت بود که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 30 کودک (پسر و دختر) بودکه با روش نمونهگیری در دسترس و براساس معیارهای ورود و خروج پژوهش انتخاب و با روش تصادفی به دوگروه 15 نفره آزمایش و گواه جایدهی شدند.ابزار آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ نسخه دوم (2000) بود.کودکان گروه آزمایش به مدت 12جلسه 45 دقیقهای تحت مداخله با بسته تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی قرار گرفتند درحالیکه گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با روشهای تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری در نرمافزار 25 SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی، عملکرد تعادلی را در کودکان اختلال طیف اوتیسم بهبود می¬دهد (001/0>P). در مجموع میتوان گفت مداخله مورد نظر با تأثیر بر بهبود انسجام حسی و از بین بردن مشکلات مربوط به حساسیت کمتر یا بیشتر از حد حسی، موجب بهبود نارسایی کودک در مهارت عملکرد تعادلی، شده است؛ بنابراین پیشنهاد میشود از برنامه مداخلهای بهکار گرفته شده در این پژوهش برای بهبود عملکرد تعادلی کودکان با اختلال طیف اوتیسم استفاده شود.
Autism spectrum disorder is a neurodevelopmental disorder that causes failure in communication, social interaction and stereotyped behaviors. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of sensory-motor integration exercises on balance performance in children with autism spectrum disorder. The quasi-experimental research design was pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the research was all the students of Rasht who were studying in the academic year of 1402-1403. The sample consisted of 30 children (boys and girls) who were selected by the available sampling method and based on the entry and exit criteria of the study and randomly assigned to two groups of 15 people. The children of the experimental group were subjected to an intervention with a package of sensory-motor integration exercises for 12 sessions of 45 minutes, while the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by multivariate and univariate covariance analysis methods in SPSS 25 software. The research findings showed that sensory-motor integration exercises improve balance performance in children with autism spectrum disorder (P<0.001). In general, it can be said that the desired intervention has improved the child's deficiency in balance performance by affecting the improvement of sensory coherence and eliminating the problems related to less or more sensitivity than the sensory limit; Therefore, it is suggested to use the intervention program used in this research to improve the balance performance of children with autism spectrum disorder.
سلطانیان، مع؛ فرخی، ا؛ قربانی، ر؛ جابریمقدم، ع ا و زارعزاده، م.(1391). ارزیابی پایایی و روایی سازه آزمون رشد حرکتی درشت(اولریخ-2) در کودکان استان سمنان، کومش. 14(2)، 200-2006.
سلیمی، ن؛ نصرتی، ف؛ و غباری بناب، ب. (1400). اثربخشی تمرینهای یکپارچگی حسی - حرکتی بر تعادل و جهت یابی دانشآموزان با آسیب بینایی. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 12(2)، 173-184.
شاکرمی، ر؛ رضایی، ف؛ و نیک¬روان، ا. (1398). اثربخشی تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی با کمک والد مورد علاقه بر تعادل کودکان اختلال طیف اوتیسم. رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 11(4)، 413-428.
شهبازی، س؛ رحمانی، م؛ و حیرانی، ع. (1394). اثربخشی فعالیتهای یکپارچه سازی حسی - حرکتی بر تعادل و زمان واکنش کودکان با اختلال رشد حرکتی. توانبخشی. 14(28)، 247-258.
فرامرزی، س؛ عباسی، س؛ غلامی، م؛ وهابی، ر؛ و پورصدوقی، ا. (1400). تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی بر تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشه¬ای کودکان با اختلال طیف اوتیسم. پژوهشهاي علوم شناختي و رفتاري، 10(2)، 71-82.
لطفی، م؛ فرخی، ا؛ و فقیهزاده، س. (1393). تعیین روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت در کودکان 7 تا 10 ساله کم توان ذهنی شهر تهران. مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 140-125، (19)10.
مائورو، ت؛ (2006). راهنمای جامع والدین درباره اختلال یکپارچگی حسی . ترجمه، فیروزی،ح (م.ح). (1395). تهران: ارجمند.
Abdel Ghafar, M. A., Abdelraouf, O. R., Abdelgalil, A. A., Seyam, M. K., Radwan, R. E., & El-Bagalaty, A. E. (2022). Quantitative assessment of sensory integration and balance in children with autism spectrum disorders: cross-sectional study. Children, 9(3), 353.
Altun, H., Kurutaş, E. B., Şahin, N., Güngör, O., & Fındıklı, E. (2018). The levels of vitamin D, vitamin D receptor, homocysteine, and complex B vitamin in children with autism spectrum disorders. Clinical Psychopharmacology and Neuroscience, 16(4), 383.
American Psychiatric Association, A. P., & American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5-TR™). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Andelin, L., Reynolds, S., & Schoen, S. (2021). Effectiveness of Occupational Therapy Using a Sensory Integration Approach: A Multiple-Baseline Design Study. The American Journal of occupational therapy: official publication of the American Occupational Therapy Association, 75(6), 7506205030.
Ayres, A. J., & Tickle, L. S. (1980). Hyper-responsivity to touch and vestibular stimuli as a predictor of positive response to sensory integration procedures by autistic children. The American Journal of Occupational Therapy, 34(6), 375-381.
Balikci, A., May-Benson, T. A., Aracikul Balikci, A. F., Tarakci, E., Ikbal Dogan, Z., & Ilbay, G. (2023). Evaluation of Ayres Sensory Integration® intervention on sensory processing and motor function in a child with Rubinstein-maybe syndrome: a case report. Clinical Medicine Insights: Case Reports, 16(1), 11795476221148866.
Bojanek, E. K., Wang, Z., White, S. P., & Mosconi, M. W. (2020). Postural control processes during standing and step initiation
in autism spectrum disorder. Journal of neurodevelopmental disorders, 12 (1)13-2 Borgi, M., Loliva, D., Cerino, S., Chiarotti, F., Venerosi, A., Bramini, M., ... & Cirulli, F. (2016). Effectiveness of a standardized equine-assisted therapy program for children with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 46(1), 1-9.
Bruchhage, M. M., Bucci, M. P., & Becker, E. B. (2018). Cerebellar involvement in autism and ADHD. Handbook of clinical neurology, 155, 61-72.
Caldani, S., Atzori, P., Peyre, H., Delorme, R., & Bucci, M. P. (2020). Short rehabilitation training program may improve postural control in children with autism spectrum disorders: preliminary evidences. Scientific Reports, 10(1), 7917.
3 Cemali, M., Pekçetin, S., & Akı, E. (2022). The Effectiveness of Sensory Integration Interventions on Motor and Sensory Functions in Infants with Cortical Vision Impairment and Cerebral Palsy: A Single Blind Randomized Controlled Trial. Children, 9(8), 1123.
Doumas, M., McKenna, R., & Murphy, B. (2016). Postural Control Deficits in Autism Spectrum Disorder: The Role of Sensory Integration. Journal of autism and developmental disorders, 46(3), 853–861.
Fournier, K. A., Kimberg, C. I., Radonovich, K. J., Tillman, M. D., Chow, J. W., Lewis, M. H., ... & Hass, C. J. (2010). Decreased static and dynamic postural control in children with autism spectrum disorders. Gait and posture, 32(1), 6-9.
Galiana-Simal, A., Vela-Romero, M., Romero-Vela, V. M., Oliver-Tercero, N., García-Olmo, V., Benito-Castellanos, P. J., ... & Beato-Fernandez, L. (2020). Sensory processing disorder: Key points of a frequent alteration in neurodevelopmental disorders. Cogent Medicine, 7(1), 1736829.
Kelly, M. P., & Reed, P. (2021). Examination of stimulus over-selectivity in children with autism spectrum disorder and its relationship to stereotyped behaviors and cognitive flexibility. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 36(1), 47-56.
Kim, H., Carlson, A. G., Curby, T. W., & Winsler, A. (2016). Relations among motor, social, and cognitive skills in pre-kindergarten children with developmental disabilities. Research in developmental disabilities, 53(54), 43–60.
Kilroy, E., Aziz-Zadeh, L., & Cermak, S. (2019). Ayres theories of autism and sensory integration revisited: What contemporary neuroscience has to say. Brain sciences, 9(3), 68.
Kuliński, W., & Nowicka, A. (2020). Effects of sensory integration therapy on selected fitness skills in autistic children. Wiadomości Lekarskie, 73(8), 1620-1625.
Lim, Y. H., Partridge, K., Girdler, S., & Morris, S. L. (2017). Standing postural control in individuals with autism spectrum disorder: systematic review and meta-analysis. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(7), 2238-2253.
Martineau, J., Schmitz, C., Assaiante, C., Blanc, R., & Barthélémy, C. (2004). Impairment of a cortical event-related desynchronisation during a bimanual load-lifting task in children with autistic disorder. Neuroscience letters, 367(3), 298–303.
McDaniel Peters, B.C., & Wood, W. (2017). Autism and equine-assisted interventions: a systematic mapping review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(10):3220-3242.
Moseley, R. L., & Pulvermueller, F. (2018). What can autism teach us about the role of sensorimotor systems in higher cognition? New clues from studies on language, action semantics, and abstract emotional concept processing. Cortex, 100(2018), 149-190.
Pfeiffer, B. A., Koenig, K., Kinnealey, M., Sheppard, M., & Henderson, L. (2011). Effectiveness of sensory integration interventions in children with autism spectrum disorders: A pilot study. The American Journal of occupational therapy, 65(1), 76-85.
Roșca, A. M., Rusu, L., Marin, M. I., Ene Voiculescu, V., & Ene Voiculescu, C. (2022). Physical Activity Design for Balance Rehabilitation in Children with Autism Spectrum Disorder. Children, 9(8), 1152.
Sacrey, L. A., Germani, T., Bryson, S. E., & Zwaigenbaum, L. (2014). Reaching and grasping in autism spectrum disorder: a review of recent literature. Frontiers in neurology, 5(5), -16.
Schmitz, C., Martineau, J., Barthélémy, C., & Assaiante, C. (2003). Motor control and children with autism: deficit of anticipatory function? Neuroscience letters, 348(1), 17-20.
Shemy, S.A., & Mohamed, N.E. (2017). Effect of Sensory Integration on Motor Performance and Balance in Children with Developmental Coordination Disorder: A Randomized Controlled Trial. International Journal of Therapies and Rehabilitation Research, 6(1), 1-9.
Stins, J. F., & Emck, C. (2018). Balance performance in autism: A brief overview. Frontiers in Psychology, 9, 901.
Thorat, S. R., Varadhrajulu, G., & Kanase, S. B. (2020). Effect of Sensory Motor Integration Technique on Motor Dysfunction in Guillain-Barre Syndrome. Indian Journal of Public Health Research & Development, 11(4).361-366 Ulrich, D. A., & Sanford, C. B. (2000). TGMD-2: Test of gross motor development. Pro-ed.
Zeidan, J., Fombonne, E., Scorah, J., Ibrahim, A., Durkin, M. S., Saxena, S., ... & Elsabbagh, M. (2022). Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Research, 15(5), 778-790.