ارتقاء ظرفیت بین المللی¬سازی شرکتهای صنایع ماشینآلات صنعتی: تحلیلی بر شرایط محیطی
محورهای موضوعی :رضا نصرالهی سعیدلو 1 , ناصر فقهی فرهمند 2 , مجتبی رمضانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت حسابداری اقتصاد ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - 0دانشيار، گروه مديريت صنعتی، واحد تبريز، دانشگاه آزاد اسلامي، تبريز، ايران(نویسنده مسئول
3 - 0استاديار، گروه مديريت بازرگاني، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامي، بناب، ايران
کلید واژه: کلیدواژهها: بین المللی سازی, عوامل محیطی, صنایع ماشین آلات صنعتی, کشور میزبان. ,
چکیده مقاله :
چكيده زمینه و هدف: کسب و کارها در راستای بین المللی سازی، در محیط خارجی گسترده اي فعالیت می کنند که جنبه هاي آن باید بررسی ، تحلیل، درك و تفسیر شوند، بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی شرایط محیطی بر بین المللی سازی شرکت های صنایع ماشین آلات صنعتی است. روش¬: پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی، در قالب پارادایم تفسیری است. در این پژوهش برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه¬ساختاریافته از نوزده نفر از خبرگان و مدیران کسبوکارها در زمینه تولید ماشینآلات در صنایع محصولات ساختمانی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای اعتبارسنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد. یافتهها¬: یافته¬های پژوهش حاضر نشان داد که بررسی عوامل محیطی در جهت بین المللی سازی شرکت ها عوامل زیر مدنظر قرار دادن عوامل زیر است: ظرفیت محیطی کشور میزبان، شناخت قوانین مالیاتی، تحلیل بازار، ارزیابی هزینه¬ها، آرامش سیاسی کشور میزبان، تعاملات بینالمللی، قوانین و مقررات کشور میزبان. نتیجه¬گیری: نتایج بهدستآمده حضور در بازارهای جهانی نیازمند شناخت محیطی است که در یک کشور خاص فعالیت میکنید، برای این امر، شرکت¬ها نیازمند توجه به شناخت محیط کشور میزبان، حمایتهای دولتی، رعایت استانداردهای بینالمللی، تحلیل بازار و چالشهای بینالمللی است.
Reza Nasralhi Saeed Lou Naser Fghhi Farahmand Mojtaba Ramezani Abstract Background and purpose: Businesses in the direction of internationalization operate in a wide external environment, the aspects of which must be analyzed, understood and interpreted, based on this, the present research seeks to identify the environmental conditions on the internationalization of companies. Industry is industrial machinery. Methodology: The current research has a qualitative approach, in the form of an interpretive paradigm. Thematic analysis strategy was used to analyze the obtained data. The data collection tool was semi-structured interviews of nineteen experts and business managers in the field of machinery manufacturing in the building products industry who were selected purposefully. To validate the research model, two strategies of external review and pluralism were used. Findings: The findings of the present research showed that the examination of environmental factors for the internationalization of companies is to consider the following factors: environmental capacity of the host country, knowledge of tax laws, market analysis, cost evaluation, political peace of the country. Host, international interactions, rules and regulations of the host country. Conclusion: The results achieved by being present in global markets require knowing the environment in which you operate in a particular country. For this, companies need to pay attention to knowing the environment of the host country, government support, compliance with international standards, market analysis and international challenges.
منابع - همت جو، علی. 1398. بررسی توسعه سرمایهگذاری خارجی شرکتها و نهادهای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی. فصلنامه تأمین اجتماعی. 4(4). 102- 137
- اسفیدانی، محمدرحیم؛ صفیری، فاطمه. (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر ورود شرکتهای فعال در زمینه صنایع پیشرفته به بازارهای بینالمللی (موردمطالعه شرکتهای فعال درزمینهی داروهای مبتنی بر زیستفناوری). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی.
- اسماعیلپور، رضا؛ سلیمانی، رضا؛ اکبری، محسن؛ ابراهیم پور، مصطفی. (1399). طراحی الگوی راهبردی بینالمللی سازی شرکتهای دانشبنیان ایرانی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 1(8)،83-109.
- جواهری، حیدر؛ اسکندری، الهام. (1395). کارکرد امنیت و آرامش در جلب سرمایهگذاری اقتصادی. کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم.
- عزتی راد، هاله؛ اکبری، مرتضی؛ موسی خانی، مرتضی؛ بدیع زاده، علی. (1399). بینالمللی سازی کسبوکارهای کوچک و متوسط روستایی: با رویکرد فرا ترکیب. پژوهش های روستایی، 4(44)، 612-629.
- محمدی، نساء؛ خان جانیان، فرشید. (1400). فروشگاه پاپ آپ بهمنزله یک سبک عملیات بینالمللی سازی خرده فروشی. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 53 (2)، 1-23.
- میهمی، مهدی. (1398). انتظارات مشروع سرمایه گذار در تقابل با منافع اساسی کشور میزبان و تحلیل آن بعنوان ریسک سیاسی. پژوهش حقوق عمومی. 13(33)، 46-82.
- یوسفی، محمد؛ قاضیزاده، مصطفی(1397) مروری بر مدلهای بینالمللی سازی شرکتها. بررسی¬های بازرگانی، 16(90). 23-39.
- Ansoff, H. I., Kipley, D., Lewis, A. O., Helm-Stevens, R., & Ansoff, R. 2019. Strategic dimensions of internationalization. In Implanting Strategic Management (pp. 311-336). Palgrave Macmillan, Cham
. - Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101.
- Chachkhiani, k., Tabatadze, Sh. (2023). Internationalization of research in Georgia: why to engage and with whom to engage?. Journal of Science and Technology Policy Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JSTPM-11-2022-0187.
- Child, J., Hsieh, L., Elbanna, S., Karmowska, J., Marinova, S., Puthusserry, P., et al. (2017). SME international business models: The role of context and experience. Journal of World Business, 52(5), 664–679.
- Creswell, john. W. (2007). educational research: planning, conducting and evaluating, quantitative qualitative research. Upper saddle river, N: pearson.
- Farooqi, F., & Robert M. (2012). Influence of Network forms on the internationalization process: A study on Swedish SMEs." 2012
. - Gaweł, A., Mroczek-Dąbrowska, K., Pietrzykowski, M. (2023). "Digitalization and Its Impact on the Internationalization Models of SMEs," FGF Studies in Small Business and Entrepreneurship in: Richard Adams & Dietmar Grichnik & Asta Pundziene & Christine Volkmann (ed.), Artificiality and Sustainability in Entrepreneurship, pages 19-40, Springer.
- Ghaith, A. (2020). Examining Competitive Advantage between Knowledge Sharing, Work Engagement and Organizational Citizenship Behaviour (OCB) In Jordanian Universities. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(6), 7422-7434.
- Guercini, S., & Runfola, A. (2010). Business networks and retail internationalization: A case analysis in the fashion industry. Industrial Marketing Management, 39(6), 908-916.
- Ipsmiller,E., Dikova, D. (2021). Internationalization from Central and Eastern Europe: A systematic literature review. Journal of International Management 27 (2021) 100862.
- Kolagar, M., Parida, V., Sjödin, D.(2022). Ecosystem transformation for digital servitization: A systematic review, integrative framework, and future research agenda. Journal of Business Research 146:176-200.
- Langseth, H. O'Dwyer, Michele & Arpa, Claire. 2016, Forces influencing the speed of internationalisation, Journal of Small Business and Enterprise Development, 23, 122 -148.
- Lim, M. L., Mandrinos, S. (2023). A general theory of de-internationalization. GBOE. 2022;1–7, wileyonlinelibrary.com/journal/joe
- Likitwongkajona, N., Vithessonthi, CH, (2022). Internationalization and firm performance, Global Finance Journal, 5(2022), 100/53.
- McDougall, P., Oviatt, B. (2005). Defining International Entrepreneurship and Modeling the peed of Internationalization. Entrepreneurship Theory & Practice.
- Nakos, G., Brouthers, K. D. (2002). Entry Mode Choice of SMEs in Central and Eastern Europe. Entrepreneurship: Theory and Practice 27(1):47 – 63.
- Reim, W., Yli-Viitala, P., Arrasvuori, J., Parida, V. (2022). Tackling business model challenges in SME internationalization through digitalization. Journal of Innovation & Knowledge, 7(2022). 100199.
- Ribau, Cláudia P. Moreira, António C. & Raposo, Mário. (2015). Internationalisation of the firm theories: a schematic Synthesis. Int. J. Business and Globalisation.15(4). 528- 554
. - Ricard, A., Katsuhiko, SH., Vieu, M. (2021). Deepening the timing dimension of emerging market multinational companies’ internationalization – An exploratory perspective. Journal of International Management, 27(3), 100799.
- Ruzzier, Mitja. Hisrich, Robert D. & Antoncic, Bostjan. (2006). SME internationalization research: past, present, and future. Journal of Small Business and Enterprise Development. 13 (4). 476-497.
- Tang, Y. K. (2011). The Influence of networking on the internationalization of SMEs: Evidence from internationalized Chinese firms. 29(4), 59-77.
- Vecchi, A., Brennan, L. (2022). Two tales of internationalization – Chinese internet firms' expansion into the European market. Journal of Business Research, 152(1), 106-127.
- Zhang, C., Zhang, T., Tan, T. (2021). Internationalization of Chinese Banks: How to Strengthen and Enhance Overseas Operations and Management. Conference: 5th International Conference on Financial Innovation and Economic Development (ICFIED 2020). LicenseCC BY-NC 4.0