نقش منجی گرایی در برون رفت از بحران معنا در عصر مدرن
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: جهانی شدن , عصر مدرن, بحران معنا , منجی گرایی.,
چکیده مقاله :
نگاهی مادی گرایانه و تک بعدی به جهان و انسان شاید تا حدی حلال مشکلات مادی انسان در عصر حاضر باشد ولی مشکلات مضاعفی در عرصه معنا و معنا بخشی زندگی خواهد نمود که خود ، به مراتب بسیار مشکل آفرین تر از کمبود های مادی می باشد به گونه ای که بحران بزرگتری به نام «بحران معنا» ایجاد می نماید . زیرا پیشرفت تکنولوژی ، دنیا را به سمت تبدیل شدن به یک واحد جهانی می برد و به جهانی شدن می رساند و این قضیه با در نوردیدن فواصل مکانی ، فرهنگ ها و هویت جوامع را دچار تغییر و دگرگونی می نماید که حاصل آن سردرگمی انسان عصر مدرن می باشد . از سوی دیگر بررسی دقیق متون مقدس در ادیان ، حاکی از آن است که همه ادیان اعم از توحیدی و غیر توحیدی در فحوای آموزه های خود ، از انگیزه و رسالت جهانی شدن برخوردار می باشند که این جهانی شدن ادیان غیر از جهانی شدن مدرنیته بوده که با مولفه منجی گرایی نگاهی امید بخش به آینده ایجاد می کنند . فلذا توجه به منجی گرایی و تمرکز بر این اندیشه نقش تاثیر گذاری در مواجهه با بحران معنای عصر مدرن داشته و آینده ای روشن برای بشریت ترسیم می کند. اما تنها نگاه امیدبخش به آینده کافی نبوده و نیازمند بررسی درست اعتقاد به منجی گرایی می باشد تا با برداشت صحیح از این موضوع مقدمات جهانی شدن ادیان را فراهم کرده و زمینه را برای ظهور منجی آخرالزمان فراهم نماید.
The materialistic and mono-material view of the world and man may be the solution to the material problems of man in the present element, but there will be additional problems in the field of meaning and giving meaning to life, which is far more problematic than material deficiencies, so that the crisis It creates a bigger one called "crisis of meaning". Because the advancement of technology takes the world towards becoming a global unit and brings it to globalization, and this issue changes and transforms the society with the light of spatial distances, cultures and identity, which results in the confusion of modern man. On the other hand, a careful examination of the holy texts in religions indicates that all religions, both monotheistic and non-monotheistic, have the motivation and mission of globalization in the content of their teachings, and this globalization of religions is different from the globalization of modernity, which The saviorism component creates a hopeful view of the future. So paying attention to saviorism and focusing on this thought has an influential role in facing the crisis of the meaning of the modern era and draws a bright future for humanity. But only a hopeful look at the future is not enough and it requires a proper examination of the belief in saviorism in order to prepare the foundations for the globalization of religions with a correct understanding of this issue and prepare the ground for the emergence of the savior of the end of time.
یونس، ورنیکا، فرفی ، باجلان، (1973 م)، اساطیر هند، اساطیر.
برگر، پیترال، اشرفی برزیده، احمدرضا، (1395)، مدرنیته-تکثرگرایی و بحران معنا، جامعه شناسان.
بهروزی لک، غلامرضا، (1384)، جهانی شدن، بحران معنا و منجی گرایی، پگاه حوزه.
تفضلی، احمد، (1380)، مینوی خرد، تهران، توس، چاپ سوم.
جهانبگلو، رامین، گودرزی، منصور، (1384)، نشر نی.
جعفری، ابوالقاسم، (1390)، منجی در آیین بودا، دانشگاه ادیان و مذاهب.
دهخدا، علی اکبر، (1377)، لغتنامه دهخدا.
سرائی،علی، (1389)، بشارت به منجی موعود، نشر موعود عصر.
شیرودی، مرتضی، (شماره 16، ص 140 – 58)، تاریخ و مبانی فکری و فلسفی جهانی سازی غرب، آمریکا و اسلام، فصلنامه مطالعات منطقه ای.
کهن، ابراهام، گرگانی، امیر فریدون، (1382)، گنجینه ای از تلمود، تهران، اساطیر.
مجلسی، محمدباقر، (1364)، بحارالانوار، اسلامیه، تهران.
میرمحمدی، داوود، (شماره 11، بهار 81)، جهانی شدن، ابعاد و رویکردها، فصلنامه مطالعات ملی.