واکاوی چگونگی شکل گیری اخباری گری و بررسی اخباری گری های نوین
محورهای موضوعی : فقه و حقوق اسلامی
1 - دکﺘﺮی ﻓﻘﻪوﻣﺒﺎنی ﺣﻘﻮق اﺳﻼمی، گروه الهیات و فقه و مبانی حقوق،دانشکده حقوق، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮکزی، دانشگاه آزاد اﺳﻼمی، ﺗﻬﺮان،اﯾﺮان
کلید واژه: اخباری گری, محمد امین استرآبادی, نفی اجتهاد, اعتقادات و تفکرات, اخباری گری های نوین,
چکیده مقاله :
اخباریون، گروهی خاص در فقه و حدیث شیعه هستند که طرز فکر آنها مدت¬ها بر اندیشه مردم و حوزه¬های علمیه سایه افکند. موسس این فرقه، محمد امین استرآبادی بود که با سکونت در «مدینه» و نگارش کتاب «فوائدالمدنیّه» عقاید خود را در عراق و ایران گسترش داد. وی استنباط و اجتهاد را «بدعت» دانسته و مردود می شمرد و معتقد بود که تنها باید به ظواهر حدیث اکتفا کرد و قرآن و احادیث را تنها ائمه اطهار (ع) می توانند رمزگشایی کنند و این کار از عهده مردم عادی بر نمی آید. وی عقل و اجماع را نیز کنار نهاد. نظرات وی تا اندازه ای به سنی های اهل حدیث شباهت داشت هرچند که از لحاظ اعتقادی با آنها متفاوت بود. تفکر اخباری¬گری شیخ محمد امین سبب توجه بیشتر به کتب حدیث شد اما آثار زیانباری چون واپس گرایی، قشری نگری، ظاهربینی را در پی داشت و جلوی تعقل و تفکر را گرفت. البته تفکر اخباری گری، با تلاش علماء به گوشه¬ای خزید و محدود شد اما هنوز آثار آن کم و بیش دیده می شود: شکل گیری اخباری گری¬های نوین در جهان امروز از مصر تا عراق و سوریه و عربستان و افغانستان و .... و اخباری گری¬های فرهنگی میان نخبگان و مردم نمونه¬هایی از این دسته است.
News reporters are a special group in the jurisprudence and hadith of Shia Islam, whose way of thinking has cast a shadow over the people and seminaries for years. The founder of this sect was Mohammad Amin Esterabadi, who, by residing in Medina and writing the book "Fawaed al-Madaniyah," spread his beliefs in Iraq and Iran. He considered deduction and ijtihad to be "innovation" and rejected them, believing that only the apparent meaning of hadith should be adhered to and that only the infallible Imams (AS) could interpret the Quran and hadith, which is beyond the capacity of ordinary people. He also disregarded reason and consensus. His opinions were similar to Sunni Ahl al-Hadith to some extent, although he differed from them in terms of belief. The thought of Esterabadi news reporting led to more attention being paid to hadith books, but it resulted in harmful effects such as regression, sectarianism, and superficiality, which hindered rational thinking. Of course, the thought of Esterabadi news reporting was limited and restricted by the efforts of scholars, but its effects can still be seen to some extent: the emergence of modern news reporting in today's world from Egypt to Iraq, Syria, Saudi Arabia, Afghanistan, etc., and cultural news reporting among elites and people are examples of this category.
1. The Holy Quran
2. Imam Khomeini, S. (1992) Sahifeh-ye Noor Volume 6, Tehran, Office for the Publication of the Works of Imam Khomeini (RA). [In Persian]
3. Baharani, S.(1985) Al-Hada'eq Al-Nazira fi Ahkam Al-At'rah Al-Tahirah, Beirut, Lebanon, , translated by Mohammad Taqi Iravani. [In Persian]
4. Davani, A, A,(2007) Tehran, Amir Kabir Publications. [In Persian]
5. Dadmarzi, SM.(2001). Tahrire al-Rawdah fi Sharh al-Lum'ah al-Dimashqiyyah, Qom. [In Persian]
6. Sadr al-Muta'allihin, A.(2010). Tehran, Fourth Edition. [In Persian]
7. Tal'qani Isfahani, H.(1983). Tehran, Rahnamoun Publications. [In Persian]
8. Motahhari , M.(1983). Adl-e-Ilahi (Divine Justice), Tehran, Sadra Publications. [In Persian]
9. Motahhari , M.(1994).Islam and the Demands of Our Time, Tehran, Sadra Publications,Ninth Edition. [In Persian]
10 Mohammadi, M.(2002). Encyclopedia of Imam Ali ibn Abi Talib (AS) in the Book and Sunnah and History. Volume 8, Qom, [In Persian]
11. Elahi Khansari, A.(2004) Principled and News-Oriented Thinking in Confronting Lifestyle, Mashhad. [In Persian]
12. Mohaddi , M. (1999)Dictionary of Islamic Sects, Tehran, Baz Publications, First Edition. [In Persian]