واکاوی رئالیسم¬جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالت¬های آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
مصطفی زبان دان
1
,
محمد حسن میرزامحمدی
2
,
اکبر پناهی درچه
3
1 - آموزش و پرورش
2 - دانشگاه شاهد
3 - گروه آموزشی الهیات و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف واکاوی رئالیسم جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالت های آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی، انجام شده است. مولفه های اصلی متامدرنیسم شامل نوسان، رئالیسم جادویی، تفکر گویی یا انگار، نئو رمانتیسم و عملگرایی است. با وجودی که کاربرد رئالیسم جادویی از نظر قدمت، به قبل از متامدرنیسم می رسد، ولی اکنون این راهبرد هنری به نئورومانتیسم و متامدرنیسم مربوط می شود. این رویکرد ادبی به عنوان آمیخته کننده ی تخیل و واقعیت یکی از مولفه های موثر متامدرنیسم محسوب می شود. با توجه به اهمیت این مولفه در رویکرد متامدرنیسم، این پژوهش، به واکاوی رئالیسم جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالت های آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی پرداخته است. روش این تحقیق از نوع کیفی و مطالعات آن از نوع کتابخانه ای بوده که با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا انجام گرفته است. همچنین جامعه پژوهش، اسناد و مقاله های موجود، مرتبط و در دسترسی است که در حیطه ی رئالیسم جادویی و متامدرنیسم وجود دارد. ابزار ثبت و نگهداری اطلاعات در این پژوهش، فیش بوده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهدکه رئالیسم جادویی می تواند به طور قابل توجهی به رشد فکری فراگیران، توسعه تفکر انتقادی و تقویت کاوشگری ذهن، همدلی، افزایش حساسیت های بین فرهنگی و درک عمیق تر از مسائل پیچیده فکری کمک کند.
This paper was conducted with the aim of analysis magical realism in the Metatmodernism approach in order to provide its implications in creating intellectual exploration and empathy. The main components of metamodernism include oscillation, magical realism, neo-romanticism, "As If" thinking and pragmatism. Although the use of magical realism predates metamodernism, this literary genre is now associated with neo-romanticism and metamodernism. This literary approach, as a mixture of imagination and reality, is considered one of the effective components of metamodernism. Considering the importance of this component in the approach of metamodernism, this research has analyzed magical realism in the approach of metamodernism in order to provide its implications creating intellectual exploration and empathy. The method of this research is of qualitative type and its library studies are conducted using the content analysis research method. Also, there is a research community, relevant and accessible documents and articles in the field of magical realism and metamodernism. The tool for recording and maintaining information in this research was the fiche. The result of this research shows that magical realism can significantly help the growth of learners, promote critical thinking and intellectual exploration, empathy, intercultural sensitivity and a deeper understanding of complex issues. .
