توصیف وقایع و رویدادهای آخرالزمانی در جاماسب نامه
محورهای موضوعی : کلام اسلامیفاطمه نامدار 1 , عبدالحسین طریقی 2 , بخشعلی قنبری 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - دانشگاه آزاد تهران مركز
کلید واژه: معناشناسی, ایزوتسو, شبکه معنائی, کل¬گرائی, فراروایت,
چکیده مقاله :
جاماسب نامه کتابی است که پیشامدها و وقایع آخرالزمانی را از زبان جاماسب وزیر خردمند گشتاسب بیان می کند. زرتشتیان بر این باورند که تاریخ جهان دوازده هزار سال به طول می انجامد.پس از نبرد بین خوبی و بدی ، بدی شکست می خورد و نیکی همه جهان را فرا می گیرد. ولی قبل از بازسازی جهان ، وقایعی در دوره هر کدام از زمینه سازان و منجیان به وقوع می پیوندد که یأس و ناامیدی همه جهان را فرا میگیرد. سوشیانس آخرین منجی است که دشمنانی دارد و اتفاقات زیادی در زمان او می افتد ولی در نهایت او براهریمن چیره می شود.
The present article with the title "Description of apocalyptic events and events in Jamasb-nameh" deals with the investigation of apocalyptic events in Jamasb-nameh. Jamasab Nameh is a book that describes events and events of the end of time from the language of Jamasab, the wise minister of Ghastasab. Zoroastrians believe that the history of the world lasts twelve thousand years. After the battle between good and evil, evil is defeated and goodness covers the whole world. But before the reconstruction of the world, events will take place during the period of each of the founders and saviors, which will cover the whole world with despair and hopelessness. Suchians is the last savior who has enemies and many events happen in his time, but in the end he is defeated by Brahariman.
آذر گشسب، اردشیر(1372): مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تهران، انتشارات فروهر.
آموزگار، ژاله، (1384): تاریخ اساطیری ایران، تهران، انتشارات سمت.
اشه، رهام (1383): هرمزد با هرویسپ آگاهی، تهران، نشر اساطیر.
اورنگ، مراد (1344): گوهرهای نهفته، تهران، بیجا.
بویس، مری (1375): تاریخ کیش زرتشت (ج:1و2و3) ، ترجمه همایون صنعتیزاده، تهران، نشر توس.
بهار، محمدتقی، (1347): ترجمۀ چندمتن پهلوی، به کوشش محمدگلبن، تهران، نشر سپهر.
بهزادی، رقیه، (1368): بندهش هندی، تهران، موسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
پژدو، زرتشت بهرام، (1338): زراتشتنامه (از نسخۀ روزنبرگ)، به تصحیح محمددبیر سیاقی، تهران، انتشارات طهوری.
پورداوود، ابراهیم، (1356)، یشتها (ج:1)، به کوشش بهرام فرهوشی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
تفضلی، احمد، (1376): تاریخ ادبیات پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران، نشر سخن.
چوکسی، جمشید گرشاسب، (1382): ستیز و سازش، ترجمۀ نادر میرسعیدی، تهران، انتشارات ققنوس.
دادگی، فرنبغ، (1385): بندهش، ترجمۀ مهرداد بهار، تهران، انتشارات توس.
دریایی، تورج، (1381)، سقوط ساسانیان، ترجمۀ منصوری اتحادیه و فرحناز حسینک لو، تهران، نشر تاریخ ایران.
دوستخواه، جلیل، (1381): اوستا، (ج:1و2)، تهران، انتشارات مروارید.
راشد محصل، محمدتقی (1369): نجات بخشی در ادیان، تهران، موسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
زادسپرم، (1366): گزیدههای زادسپرم، ترجمه محمدتقی راشد محصل، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
طبری، محمدبن جریر، (1354): تاریخ الرسل و الملوک (ج: 9و13)، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
عطایی، امید، (1386): پیامبر آریایی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مصطفوی، علیاصغر، (1361): سوشیانت، تهران، بیجا.
مقدم، محمد، (1385): جستار دربارۀ مهر و ناهید، تهران، نشر هیرمند.
مهر، فرهنگ، (1381)، فلسفۀ زرتشت، تهران، نشر جامی.
مهرین، مهرداد، (1361): سیری در آیین مزدیسنا، تهران، فروهر.
مینوی، مجتبی، (1354): نامۀ تنسر، تهران، انتشارات خوارزمی.
هدایت، صادق، (1356): زند و هورمن یسن، تهران، انتشارات جاویدان.
هینلز، جان، (1382): شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران، نشر چشمه.