بررسی نقش واسطه ای هوش معنوی بر رابطه سرمایههای روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشجویان دختر شهر شیراز
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبطهاجر کهن سال 1 , مریم توکلی 2 , فاطمه پناهی 3
1 - گروه مطالعات زنان دانشگاه شیراز
2 - گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز
3 - گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز
کلید واژه: هوش معنوی, سرمایههای روانشناختی, نشاط اجتماعی, دانشجویان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای هوش معنوی بر رابطه سرمایههای روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشجویان دختر شهر شیراز انجام پذیرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان شهر شیراز در سال 1398 میباشد و تعداد 200 آزمودنی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوش معنوی کینگ، سرمایه روانشناختی لوتاتر و شادکامی آکسفورد استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 23-SPSS و با کمک شاخص های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفته است. نتایج نشان داد که مولفههای امیدواری، تابآوری، هوش معنوی، تفکر انتقادی، تولید معنای شخصی و بسط هوشیاری میتوانند نشاط اجتماعی را بهصورت مثبت و معناداری پیشبینی کنند. بنابراین هوش معنوی نقش معنادار و واسطهای بین امیدواری و خوشبینی با نشاط اجتماعی دارد. براساس نتایج حاضر میتوان گفت که از راههای ارتقاء هوش معنوی، یادگیری مهارتهای بالا بودن میزان نشاط اجتماعی و امیدواری در بین دانشجویان میباشد که از آنجایی که دانشجویان نیاز اساسی به این مهارتها دارند و به اهم موضوع اشاره شده است، با اجرای دورههای آموزشی برای دانشجویان در موقعیتهای مختلف میتواند موثر باشد.
Target: The purpose of this study was to investigate the mediating role of spiritual intelligence on the relationship between psychological capital and social vitality of Shiraz university students. Method: The research is descriptive and correlational. The statistical population of this study consisted of Shiraz University students in year 98. A total of 200 subjects were selected by convenience sampling from which 174 females and 28 males. Data were collected using King's Spiritual Intelligence Questionnaires, Lutz Psychological Capital, and Oxford Happiness Questionnaires. The data were analyzed by SPSS software using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, and regression. Findings: The results showed that the components of psychological capital, hope, and resilience were able to predict social happiness positively and significantly, and also the components of spiritual intelligence, critical thinking, personal meaning production, and awareness expansion, were able to predict social happiness. Positive and significant predictors and variables. Psychological capital and spiritual intelligence as the predictor variable and social vitality variable as the criterion variable were able to predict positive and significant social happiness, so it can be said that spiritual intelligence has a significant and mediating role between hope and optimism with social vitality. Conclusion: Based on the present results, it can be suggested that ways of enhancing spiritual intelligence in learning skills are to increase social vitality and hope among students since students have a basic need for these skills and this is an important issue with the implementation of the course. Training for students in different situations can also be effective
