ارائه مدل برندسازی مشترک در صنعت بانکداری مدرن با رویکرد نظریه داده بنیاد
معصومه غفاری چراتی
1
(
دانشجوي دکتري مديريت بازرگاني، گروه مديريت بازرگاني، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
)
علیرضا روستا
2
(
دانشگاه آزاد اسلامی
)
فرزاد آسایش
3
(
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد واحد شهر قدس، تهران، ایران
)
نادر غریب نواز
4
(
استاديار گروه مديريت بازرگاني، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
)
کلید واژه: برندسازی مشترک, بانکداری, تئوری داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف: هدف نهایی پژوهش، ارائه مدلی برای برندسازی مشترک با توجه به ساختار بانکداری مدرن در عصر جدیدکشور ایران است تا از این راه بتواند نیازهای رو به رشد در زمینه بانکداری مدرن و دیجیتال را پوشش دهد. در این پژوهش، برای دستیابی به مدل برندسازی مشترک از روش کیفی تئوری داده بنیاد استفادهشده است که مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات در این روش، انجام مصاحبه¬های نیمه ساختاریافته با افراد آگاه و متخصصان فعال در حیطه موضوعی موردنظر است. نمونه¬گیری مورد استفاده در این مقاله، از نوع نمونهگیری نظری بوده است. یافتهها: پس از انجام مصاحبه¬ها با خبرگان فعال در حوزه مورد مطالعه و جمعآوری اطلاعات میدانی، کدهای بهدستآمده در بخش¬های مختلف، تجزیهوتحلیل و واکاوی شده و پس از انجام مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی مدل نهایی توسط محققان این مقاله بهدستآمده است. مدل نهایی از مجموع مقوله محوری، شرایط علّی، شرایط مداخله¬گر، راهبردها و در نهایت، پیامدها و نتایج حاصل از برندسازی مشترک تشکیلشده است. هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیلدهنده مدل دارای متغیرها و مقوله¬هایی هستند که توجه به آنها تحقق هدف نهایی برندسازی مشترک را موجب می¬شود.مدل ایجاد شده در این پژوهش میتواند بینش عمیقی را در راستای توسعه سیستم بانگداری مدرن و هوشمند در عصر فناوریهای دیجیتال ارائه نماید.
چکیده انگلیسی :
The final goal of the research is to provide a model for joint branding according to the structure of modern banking in the modern era of Iran, so that it can cover the growing needs in the field of modern and digital banking. In this research, in order to achieve the joint branding model, the qualitative method of foundation data theory has been used, and the main basis for collecting information in this method is to conduct semi-structured interviews with knowledgeable people and active experts in the desired subject area. The sampling used in this article was theoretical sampling. After conducting interviews with active experts in the field under study and collecting field information, the codes obtained in different sections were analyzed and analyzed, and after three steps of open, central and selective coding, the final model was obtained by the researchers of this article. . The final model consists of the sum of the central category, causal conditions, intervening conditions, strategies and finally, the consequences and results of joint branding. Each of these conditions and factors that make up the model have variables and categories that pay attention to them to achieve the ultimate goal of joint branding. The model created in this research can provide a deep insight into the development of a modern and intelligent banking system in the era. Provide digital technologies.
1. الماسی، سمانه؛ زمانی دادانه، کیوان؛ عیدی، حسین؛ فرناندز,، جرونیمو گارسیا. (1399). نقش میانجی آگاهی از برند و تصویر برند در ارتباط بین آگاهی از تبلیغات و ارزش ویژه برند (مطالعه موردی: برند ورزشی مروژ). مطالعات بازاریابی ورزشی، 1(3)، 155-190.#
2. درستکار، احسان؛ یعقوبی پور، علی؛ منتظری، محمد؛ شول، عباس(1401). طراحی مدل ارتقای برند بانک ملی ایران:رویکردی آمیخته. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي، ۱۱ (۴۱) ،۲۹-۵۹.#
3. شکوهیار، سجاد؛ شعبانیان، سمیه (1396). ارزیابی عوامل مؤثر بر محبوبیت صفحات طرفداران برند در شبکههای اجتماعی. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 16(32).#
4. عباس زاده، حسن؛ عالم تبریز، اکبر؛ ایران دوست، منصور؛ صلواتی، عادل. (1398). برندسازی جهت خلق ارزش مصرفکننده در نظام بانکی کشور، مطالعات رفتار مصرفکننده، 6(1)، 193-211.#
5. عبدالملکی، حسین؛ بابایی، مهدی. (1399). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی مشترک بین تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی و باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 12(64), 233-254.#
6. عمادی، سید حمید؛ حری، محمدصادق؛ دلشاد، زهرا. (1398). رتبه بندی شاخص های برندسازی مشارکتی در خوشههای کسب و کار(مطالعه موردی:پارس واگن اراک). بررسیهای بازرگانی، 17(99)، 10-29.#
7. هومن، حیدر علی (1389). راهنماي عملي پژوهش كيفي، تهران، سازمان مطالعه و تدوين علوم انساني دانشگاهها (سمت)، چاپ دوم.#
1. Ahn, J., Kim, A., & Sung, Y. (2019). The effects of sensory fit on consumer evaluations of co-branding. International Journal of Advertising, 1(12), 1-18#
2. Baumgart, W.( 2003). Birds of Syria. OSME. Sandy. UK.#
3. Cordeiro, R.A., Ponchio, M.C. and Mazzon, J.A. (2016), "Evaluating co-branded products: the socioeconomic strata effect", Marketing Intelligence & Planning, Vol. 34 No. 6, pp. 795-809.#
4. Corbin, J. & Strauss, A. (1990). Grounded Theory Method: Procedure, canons, andevaluative criteria, Qualitative Sociology, 13, 3-21.#
5. Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th Edition. Boston: Pearson Publication.#
6. Cunha, M.; Forehand, M.R.; Angle, J.W. Riding coattails(2015) When co-branding helps versus hurts less-known brands. J. Consum. Res, 41, 1284–1300.#
7. Fan, X., Chang, E., Zhang, M., & Zhang, Y. (2013). The Influence of Negative Information from a Co-Brand: The Moderating Roles of Involvement and Brand Popularity. International Review of Management and Business Research, 2, 302.#
8. Garaus, M.; Wolfsteiner, E.; Florack, A. (2022), When Food Co-Branding Backfires: The Overexpectation Effect. 11, 2136. https:// doi.org/10.3390/foods11142136.#
9. Goulding, C. (2000). Grounded theory and consumer behaviour: principles, practice, and pitfalls. Advances in Consumer Research, 27, 68-76.#
10. Goulding, C. (1998). Grounded theory: the missing methodology on the interpretivist agenda Qualitative Marketing Research: An International Journal, 1 (1), 50-7.#
11. Gopalakrishnan, P. S. (Ed.). (2007). Brand Alliances: New Models of Networking #
12. Gundlach, G. T., & Cadotte, E. R. (1994). Exchange interdependence and interfirm interaction: Research in a simulated channel setting. Journal of Marketing Research, 31(4), 516-532.#
13. Haas, R.; Imami, D.; Miftari, I.; Ymeri, P.; Grunert, K.; Meixner, O.(2021) Consumer perception of food quality and safety in western balkan countries: Evidence from Albania and Kosovo. Foods, 10, 160.#
14. Hinson, R., Frimpong, N. O., & Dasah, J. (2011). Brands and service-quality perception. Marketing Intelligence & Planning, 29(3), 264 - 283.#
15. Johnson, B., & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches. 3rd Edition. Los Angeles: Sage Publication.#
16. Keller, K.L. (2001) Building Customer-Based Brand Equity. Marketing Management, 10, 14-21. #
17. Labrović, J. A., Kovačević, I., Damnjanović, V., & Kostić, S. C. (2021). "Employer branding framework using social media for attracting talents. In E-business technologies conference proceedings, Vol. 1, No. 1, pp. 70-73.#
18. Levin, I.P. and Levin, A.M. (1996), “Modelling the role of brand alliances in the assimilation of product evaluations”, Journal of Consumer Psychology, Vol. 9 No. 1, pp. 43-54.#
19. Li, K. (2019). How does co-branding influence brand image: A qualitative research on Supreme’s brand image from consumers’ perspectives (Doctoral dissertation). Uppsala University.#
20. Milberg, S.J.; Cuneo, A.; Silva, M.; Goodstein, R.C. (2021) Parent brand susceptibility to negative feedback effects from brand extensions: A meta-analysis of experimental consumer findings. J. Consum. Psychol. #
21. Mishra, S., Singh, S., Fang, X. and Yin, B. (2017), “Impact of diversity, quality and number of brand alliance partners on the perceived quality of a new brand”, The Journal of Product and Brand Management, Vol. 26 No. 2, pp. 159-176.#
22. Mohan, M., Voss, K., Jimenez, F. and Gammoh, B. (2018), “Corporate brands as brand allies”, The Journal of Product and Brand Management, Vol. 27 No. 1, pp. 41-56#
23. Pinello, C., Picone, P.M. and Mocciaro Li Destri, A. (2022), "Co-branding research: where we are and where we could go from here", European Journal of Marketing, Vol. 56 No. 2, pp. 584-621.#
24. Prince, M. and Davies, M., (2002), Co-branding parteners: What do they see in each other, Business Horizon, Sep-Oct, 51-55#
25. Rao, Akshay R. and Robert W. Ruekert,(1994) “Brand Alliances as Signals of Product Quality,” Sloan Management Review, Vol. 36 (fall), pp. 87-97.#
26. Ruschman Jr, D. C. (2020). "The branding of Jesuit higher education: branding, marketing, and collaboration at four Jesuit universities in the United States (Doctoral dissertation, The University of Alabama).#
27. Szakály, Z.; Soós, M.; Balsa-Budai, N.; Kovács, S.; Kontor, E.(2020) The effect of an evaluative label on consumer perception of cheeses in Hungary. Foods 9, 563.#
28. Schroeder, J. E., & Salzer-Morling, M. (Eds.). (2006). Brand culture. New York: Routledge.#
29. Suddaby. R (2006)”From the Editors: What Grouded Theory is not”, Academy of Management Journal, VOL.49, NO.4, P.P 633-642.#
30. Thompson, Kenneth; Stutton, David, (2012), “Revisiting perceptual fit in co-branding Applications”, Journal of Product and Brand Management, Vol. 21, No. 1, pp. 15-25.#
31. Ueltschy, Linda C.; Laroche, Michel, (2011), “cobranding Internationally: Everyone Wins?”, Journal Applied Business Research, Vol. 20, No. 3, pp. 91- 102.#
32. Van der Lans, R.; van den Bergh, B.; Dieleman, E. (2014) .Partner selection in brand alliances: An empirical investigation of the drivers of brand fit. Mark. Sci, 33, 551–566.#
33. Washburn, J.H.; Till, B.D.; Priluck, R. Brand alliance and customer-based brand-equity effects. Psychol. Mark. 2004, 21, 487–508.#
34. Zha, D., Melewar, T.C., Foroudi, P. and Jin, Z. (2020), “An assessment of brand experience knowledge literature: Using bibliometric data to identify future research direction”, International Journal of Management Reviews, Vol. 22 No. 3, pp. 287-317.#
35. Zhang, Q., Chen, J. and Lin, J. (2021), “Market targeting with social influences and risk aversion in a cobranding alliance”, European Journal of Operational Research, Vol. 297 No. 1, pp. 301-318.#
36. Westbrook, Lynn (1994)."Qualitative research methods: A review of major stages, data analysis techniques, and quality controls." Library & Information Science Research 16(3): 241-254.#