پیش برنده ها، بازدارنده ها و پیامدهای كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جاده ای ایران
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطاتاعظم سادات مرتضوی کهنگی 1 , پرویز ساکتی 2 , جواد محرابی 3
1 - گروه کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین
کلید واژه: کارآفرینی دیجیتال, صنعت حمل و نقل بار جاده ای, پیشبرنده, بازدارنده, پیامد,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی پیشبرندهها، بازدارندهها و پیامدهای كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی را 20 نفر از خبرگان این حوزه تشکیل دادند با استفاده از اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای، 170 نفر از کارکنان این صنعت به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از مرور سیستماتیک ادبیات و کدگذاری و نرمافزار maxqda استفاده شد و در بخش کمی از آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. درنهایت 9 شاخص در 4 عامل پیش برنده، 11 شاخص در 3 عامل بازدارنده و 55 شاخص در 8 دسته پیامد استخراج شده و با استفاده از تحلیل عاملی، اولویتبندی شدند. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که مولفه سیاسی به عنوان پیشبرنده با اولویت و موانع سیاسی به عنوان بازدارنده بااولویت است. لذا نقش دولت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
The purpose of this research is to identify the drivers, obstacles and consequences of digital entrepreneurship in Iran's road freight transportation industry. The statistical society of this research in the qualitative part was made up of 20 experts in this field who were selected using theoretical saturation. In the quantitative part, using Cochran's formula and cluster sampling method, 170 employees of this industry were selected as samples. In order to collect data, a semi-structured interview was used in the qualitative part and a researcher-made questionnaire was used in the quantitative part, whose validity and reliability were checked and confirmed. In the data analysis, systematic literature review and coding and Maxqda software were used in the qualitative part, and inferential statistics and SPSS and Lisrel software were used in the quantitative part. Finally, 9 indicators in 4 driver factors, 11 indicators in 3 obstacle factors and 55 indicators in 8 consequence categories were extracted and prioritized using factor analysis. The result of this research shows that the political component is a priority as a driver and political obstacles are a priority as an obstacle. Therefore, the role of the government in this field is very important.
C. Reijnen, S. Overbeek, G. M. Wijers, A. Sprokholt, F. Haijenga, and S. Brinkkemper, “A Shared Vision for Digital Transformation: Codification of The Operating Model Canvas Approach”, 2018.
[2] L. Satalkina, and G. Steiner, “Digital Entrepreneurship: A Theory-Based Systematization of Core Performance Indicators”, Sustainability, 12(10), 4018, 2020.
[3] H. Zaheer, Y. Breyer and J. Dumay, “Digital entrepreneurship: An interdisciplinary structured literature review and research agenda”, Technological Forecasting and Social Change, 148, 119735, 2019.
[4] J. Karimi and Z. Walter, “The Role of Entrepreneurial Agility in Digital Entrepreneurship and Creating Value in Response to Digital Disruption in the Newspaper Industry”, Sustainability, 13(5), 2741, 2021.
]5[ ج.ف. حسینی و ف. کاظمی میانرودی، "نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کارآفرینی"، کارآفرینان امیر کبیر (۱۱)، ۱۲-۱۹، 1390.
[6] A. Pergelova, T. Manolova, R. Simeonova‐Ganeva, and D. Yordanova, “Democratizing entrepreneurship? Digital technologies and the internationalization of female‐led SMEs”, Journal of Small Business Management, 57(1) : 14-39, 2019.
[7] J. M. Sahut, L. Iandoli, and F. Teulon, “The age of digital entrepreneurship”. Small Business Economics, 56, 1159-1169, 2021.
[8] L. D. Thang, M. Vu and A. Ayayi, “Towards a living lab for promoting the digital entrepreneurship process”, International Journal of Entrepreneurship 22: 1:17, 2018.
[9] E. Davidson and E. Vaast, “Digital entrepreneurship and its sociomaterial enactment”, Proceeding of the 43rd Hawaii International Conference on System Science, 1-10, 2010.
[10] T. O'Reilly, “What is web 2.2: Design patterns and business models for the next generation of software”, Communications & Strategies, 1.17, 2017.
]11[ ف. بنی اسددشتابی، س. ده یادگاری، و م.م. پورسعید، "طراحی یک اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال برای کسب وکارهای الکترونیکی در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1400.
]12[ ح. دیده خانی، ر. علیزاده، م.ش. شریفزاده و ر. سمیعی، "کاربرد روش فراترکیب و دلفی در شناسایی مؤلفه ها و پیامدهای کارآفرینی دیجیتال"، کارآفرینی در کشاورزی،7(1)، 87-100، 1399.
]13[ ج. رحیم منفرد، "تاثیر نوآوری مدل کسب و کار چابک بر کارآفرینی دیجیتال (مطالعه موردی: استارتاپ اسنپ)"، همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار، تهران، 1399.
]14[ ا. تواضعی فر، م. شیهکی تاش و س. کشاورز، "شناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتالی در کسب وکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب"، سیاست نامه علم و فناوری، 28، 61 تا 72، 1398.
]15[س.ث. ساداتی، "تحلیل بر عوامل کلیدی موفقیت کار آفرینی دیجیتال در شبکه های اجتماعی"، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد، 1398.
]16[ آ.گلی، ا.پ. گلی و ن. رحمانی، "نقش دولت در توسعه کارآفرینی دیجیتالی در راستای رشد اقتصادی کشور ایران"، اولین همایش ملی کارآفرینی، چالوس، 1397.
]17[ ح. آرامش، ر. غلامی اواتی و م.ق. علیزاده کلاگر، "بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان و کارآفرینی دیجیتال (مورد مطالعه: شرکت های توزیع مواد غذایی در شهر آمل)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان مازندران، 1397.
]18[ م. اوهانجانیانس و م. اوهانجانیانس، "نقش کارآفرینی دیجیتالی در توسعه اقتصاد دانش محور"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد، مشهد، 1395.
[19] M.N. Dudin, O.F. Shakhov, N.P. Ivashchenko and M.S. Shakhova, “Development of entrepreneurial competencies in the economy (evidence from digital entrepreneurship)” ,Revista Inclusiones, 54-69, 2021.
[20] T.H. Fauzi, B. Harits, D.M. Danial, and K. Komariah, “Adaptive strategies of external environmental effects in digital entrepreneurship in the strategic management perspective”, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 9(3), 38-38, 2020.
[21] S. Nambisan, M. Wright, and M. Feldman, “The digital transformation of innovation and entrepreneurship: Progress, challenges and key themes”. Research Policy, 48(8), 103773, 2019.