ترسیم فضای فرهنگی-اجتماعی تونس در رمان های چهارگانه (عایشه، عادل، علی، ناصر) البشیر بن سلامه
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیشهین نصیری 1 , مصطفی یگانی 2 , اردشیر صدرالدینی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی،مهاباد
2 - دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران
3 - استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران
کلید واژه: رمان های چهارگانه (عایشه, عادل, علی, ناصر), البشیر بن سلامه, نقد ادبی, اوضاع سیاسی - اجتماعی.,
چکیده مقاله :
رمان، یکی از انواع ادبی جدید است که در اوایل قرن بیستم، به عنوان یک فن ادبی مستقل، جایگاه خود را در ادبیات عربی محکم کرد، از اینرو، تصویری عینی از چشم انداز و برداشت نویسنده از زندگی است که اوضاع فکری- فرهنگی هر عصری را به تصویر می کشد، تحقیق حاضر تلاش کرده است با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف تبیین نقد ادبی بر رمان های چهارگانه ابن سلامه نگارش یافته است، نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که: ابن سلامه در رمان خود با استفاده از شیوه زبانی نمادین، به نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه تونس پرداخته و بحران روحی قهرمان داستان، مصیبت های روشنفکران و تعارض های درونی آنان را به تصویر کشیده است. همچنین، البشیر بن سلامه، با به کارگيري فن توصيف و شيوه ها و ابزارهاي گوناگون آن، علاوه بر توفيق در انتقال عواطف و حالات دروني شخصيت هاي رمان به خواننده، وي را به خوبي در جريان حوادث رمان قرار داده و تصوير بسيار ملموسي از فضاي رمان ارائه کرده است.
The novel is one of the new literary genres that strengthened its position in Arabic literature in the early twentieth century, as an independent literary art. Depicts an era, the present study has tried to write a descriptive-analytical method with the aim of explaining literary criticism on Ibn Salameh's four novels. The results of the research indicate that: Ibn Salameh in his novel using He uses the symbolic language to critique the political and social situation of Tunisian society, depicting the protagonist's mental crisis, the plight of intellectuals, and their internal conflicts. Also, Al-Bashir Ibn Salameh, by using the technique of description and its various methods and tools, in addition to succeeding in conveying the emotions and inner states of the characters of the novel to the reader, puts him well in the events of the novel and a very tangible image of the space. The novel has provided.
اسکولز، رابرت (۱۳۷۹)، عناصر داستان، فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
بارت، رولان (۱۳۸۶)، لذت متن، ترجمه پیام یزدان جو، تهران: علامه طباطبایی.
بن سلامه، البشیر (۲۰۱۵)، أربع روایات (عائشه، عادل، علی، ناصر)، تونس: دارالثقافه.
پاینده، حسین (۱۳۸۹)، نظریه های رمان، تهران: نیلوفر.
تولان، مایکل (۱۳۸۶)، روایت شناسی درآمد زبان شناختی – انتقادی، ترجمه سیده فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
سید حسینی، رضا.(۱۳۶۶)، مکتب های ادبی، تهران: نگاه.
درودی، فریبرز (۱۳۹۱)، نقد منابع اطلاعاتی: شناخت مفاهیم، ساختار، مفاهیم و معیارهای نقد، تهران: خانه کتاب ایران.
زرین کوب، حمید (۱۳۸۲)، مجموعه مقالات، تهران: معین – علمی.
علایی، مشیت (۱۳۹۰)، زیبایی شناسی و نقد، تهران: کتاب آمه.
میرصادقی، جمال (138۵)، ادبیات داستانی، تهران: انتشارات علمی.