بهبود کارکردهای اجرایی نوجوانان با استفاده از تجربهی یادگیری واسطهگری شده با بازی در خانواده: ارزیابی بازیهای مؤثر بر انواع کارکردهای اجرایی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی و تحولی
منیره صالحی
1
,
سعیده زاهد
2
,
محسن رضایی
3
,
حسین کارشکی
4
,
سمانه تعلیم دهنده
5
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران.
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
4 - گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
5 - گروه مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر، بهبود کارکردهای اجرایی نوجوانان با استفاده از تجربه ی یادگیری واسطهگری شده با بازی در خانواده: ارزیابی بازی های بر مبنای تأثیرشان بر انواع کارکردهای اجرایی بود. پژوهش حاضر، کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها، کتابخانهای بود. جامعه ی آماری شامل منابع مکتوب، مقالات، پایان نامهها و اسناد معتبر علمی مرتبط و نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی بوده و نمونهگیری نیز به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع انجام گرفت. به منظور شناسایی و ارزیابی بازی های اثر گذار بر کارکردهای اجرایی نوجوانان، 10 نفر از متخصصان روان-شناسی تربیتی و متخصصین رشته های مرتبط، به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. نتایج ارزیابی اسناد و مصاحبه با متخصصان منجر به شناسایی تعدادی بازی شد که میتواند بر روی کارکردهای اجرایی تأثیرگذار باشد. ضریب توافق داوران برای هر بازی نیز بالا و معنادار بود (001/0 <p). در نهایت تأثیرگذارترین بازیها بر کارکردهای اجرایی، بر مبنای شاخص مناسب بودن برای نوجوانی و جمع خانوادگی انتخاب شدند. این نتایج پیشنهاد میکند انجام بازیهای معرفی شده در جمع خانوادگی، بر اساس تجربه یادگیری واسطه گری شده، بتواند علاوه بر تأثیر مثبت بر روابط نوجوان با والدین به بهبود کارکردهای اجرایی در وی نیز بیانجامد.
The aim of this study was to improve the adolescents' executive functions using family-mediated learning experience through play: Evaluation of effective games on a variety of executive functions. The research was practical in terms of its purpose, and library in terms of data collection method. The statistical population includes valid scientific sources and documents indexed in databases, and sampling was done by purposive manner until data saturation. To evaluation games that affect the executive functions, 10 educational psychologists and experts in related fields were selected by available sampling method. The results of document evaluation and interviews with experts led to the identification of a number of games that can affect executive functions. The agreement coefficient of the judges was high and significant (p<0.001). Finally, the most effective games were selected based on suitability for adolescence and family groups. These results suggest that playing the introduced games in the family group, based on the mediated learning experience, in addition to the positive effect on the adolescent's relationship with his/her parents, can improve his/her executive functions.
