بررسی اثر متقابل جهت گیری بازاریابی سبز و استراتژیک بر مزیت رقابتی
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژی
1 -
کلید واژه: جهت گیری استراتژیک, بازاریابی سبز, استراتژیک, مزیت رقابتی.,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق بررسی اثر متقابل جهت گیری بازاریابی سبز و استراتژیک بر مزیت رقابتی است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهيت و روش تحقيق، توصيفي -همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان شرکت فولاد اصفهان میباشد که تعداد 235 میباشد. جهت نمونهگیری، نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 146 پرسشنامه توزیع گردید. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه است که از تحقیقات پاپاداس و همکاران (2018) برگرفته شده و برای سنجش مسئولیت اجتماعی شرکت ها از 7 سوال، فشار محیطی ذینفعان از 6 سوال، جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز از 9 سوال، مزیت رقابتی از 6 سوال، عملکرد مالی از 5 سوال و جهت گیری بازاریابی سبز داخلی از 7 سوال تشکیل شده است.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از از نرمافزارو pls spss استفاده گردید که طبق نتایج حاصل از پژوهش، جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز از طریق مزیت رقابتی تأثیر مثبتی بر عملکرد مالی دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت به طور مثبت با گرایش استراتژیک بازاریابی سبز ارتباط دارد. فشارهای محیطی سهامداران با گرایش بازاریابی سبز استراتژیک ارتباط مثبت دارد. جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز تأثیر مثبتی بر مزیت رقابتی دارد. جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز از طریق مزیت رقابتی تأثیر مثبتی بر عملکرد مالی دارد. وقتی جهت گیری بازاریابی سبز داخلی بیشتر باشد، تأثیر مثبت جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز بر مزیت رقابتی مثبت می شود.
The purpose of the research is to investigate the mutual effect of green and strategic marketing orientation on competitive advantage. The current research is descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of nature and research method. The statistical population of the current research is the employees of Isfahan Steel Company, which is 235 in number. For sampling, a statistical sample of 146 questionnaires was distributed using Cochran's formula and simple random sampling. The data collection tool is a questionnaire taken from the research of Papadas et al. (2018) and to measure the social responsibility of companies from 7 questions, the environmental pressure of stakeholders from 6 questions, the strategic orientation of green marketing from 9 questions, competitive advantage from 6 questions, performance Finance consists of 5 questions and the orientation of internal green marketing consists of 7 questions. To analyze the data, software and pls spss were used, which according to the results of the research, the strategic orientation of green marketing through competitive advantage has a positive effect on performance. has money Corporate social responsibility is positively related to green marketing strategic orientation. Stakeholders' environmental pressures have a positive relationship with strategic green marketing orientation. Strategic orientation of green marketing has a positive effect on competitive advantage. Strategic orientation of green marketing has a positive effect on financial performance through competitive advantage. When internal green marketing orientation is more, the positive effect of green marketing strategic orientation on competitive advantage becomes positive.
[1] اسدی سوگند، مهدی الهی، هرمز مهرانی.( 1398). تاثیر گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی با نقش میانجی گرایش به بازاریابی سبز. دومین کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در مدیریت و حسابداری
[2] اسدی، سوگند و الهی، مهدی و مهرانی، هرمز،(1398)،تاثیر گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی با نقش میانجی گرایش به بازاریابی سبز،دومین کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در مدیریت و حسابداری،تهران
[3] بابازاده، هامون و خیری، بهرام،(1394)،بررسی تأثیر بازاریابی سبز و عملکرد بازاریابی بر مزیت رقابتی در شرکت تبرک،دومین همایش بین المللی مدیریت و فرهنگ توسعه،تهران،
[4] ثقفی، مهدي(1394). “بررسی تأثیر بازاریابی سبز بر توسعه اقتصادي"، ماهنامه پژوهشهاي مدیریت و حسابداري، شماره، 18-17.
[5] حقیقی نسب، منیژه، حمیدرضا یزدانی، فاطمه داورپناه کیاسرایی(1395) " تأثیر حمایت مدیریت ارشد از اقدامات زیست محیطی بر استراتژي بازاریابی سبز و عملکرد زیست محیطی کسب وکارهاي صنعتی در ایران"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال ششم، پیاپی 20،شماره اول:
[6] زرین جوي الوار، سهیلا(1390). “نقش زن در بازاریابی سبز"، فصلنامه علمی-پژوهشی زن و فرهنگ، سال دوم، شماره هشتم.
[7] سرلک، محمدعلی.؛ امینی، محمد تقی.؛ صفرزاده، حسین. و جوکار، علی اکبر. (1390).طراحی الگوي کارآفرینی استراتژیک با رویکرد بازارگرایی و نقش آن در مزیت رقابتی پایدار )در صنایع غذایی استان تهران، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال نهم
[8] علی عربی لیلا ، سید عباس کاظمی.( 1399). تأثیر متقابل جهتگیری بازاریابی سبز استراتژیک و بازاریابی سبز داخلی بر مزیت رقابتی. مدیریت بازاریابی . 87-102.
[9] علیزادگان، مونا و فتحی، زاداله و کاباران زاده قدیم، محمدرضا،(1398)،بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی: شرکت بهنوش)،چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و توسعه
[10] فتانه یاراحمدی، سحر فرازمند.( 1396). تاثیر امیخته بازاریابی سبز بر کسب مزیت رقابتی بر مشتریان داروپخش در شهر اهواز. دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه ملایر - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
[11] محمدی علی آبادی حمید، ملیکه بهشتی فر.( 1396). مصرف سبز و بازاریابی سبز. چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد سبز
[12] مشبکی، ا، قلیچ لی، ب (1386). مزیت رقابتی: تبیین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی: دو شرکت خودروساز ایرانی)، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره1 ،شماره3.
[13] مشبکی، اصغر و علی اکبر خادمی (1392)"نقش برنامه¬هاي توسعه صادرات بر ارتقاي عملکرد صادرات بنگاهها"، فصلنامه بهبود مدیریت، سال ششم، پیاپی ،17شماره 3.
[14] معین نژاد، بهراد،(1390)، بررسی استراتژی بازاریابی سبز در راستای بهره وری بهتر از محیط زیست،پنجمین همایش ملی مهندسی محیط زیست،تهران
[15] Banerjee, S.B. (2002). “Corporate environmentalism: The construct and its measurement”, Journal of Business Research, Vol. 55(3), PP. 177-191.
[16] Chen, Y.S. Lai, S.B. & Wen, C.T. (2006). “The influence of green innovation performance on corporate advantage in Taiwan”, Journal of Business Ethics, Vol. 67(4), PP. 331-339.
[17] Chen, Y.S., Chang, C.H., 2012. Enhance green purchase intentions. Manag Decis. 50 (3), 502–520.
[18] Chen, Yu-Shan., (2011)., “Green Organizational Identity: Sources and Consequence".,Management Decision, Vol. 49., Iss 3., pp: 384 – 404.
[19] Cheng, H.H. & Yang, H.L. (2014). The antecedents of collective creative efficacy for information system development teams. Journal of Engineering and Technology Management, 33, 1-17.
[20] Fraj, E. Martínez, E. & Matute, J. (2011). Green marketing strategy and the firm's performance: the moderating role of environmental culture. Journal of Strategic Marketing, 19(4), 339-355.
[21] Fraj, Elena., Martı´nez, Eva, Matute, Jorge., (2013)., “Green Marketing in B2Borganizations: an Empirical Analysis From the Natural-Resource-Based View of the Firm”.,Journal of Business & Industrial Marketing., Vol 28., No 5., PP; 396-410.
[22] Leónidas C. Leonidou, Constantine S. Katsikeas, Thomas A. Fotiadis, and Paul Christodoulides.,(2013)., “Antecedents and Consequences of an Eco-Friendly Export Marketing Strategy: TheModerating Role of Foreign Public Concern and Competitive Intensity”., Journal of IntemationalMarketing., American Marketing Association., Vol. 21. No. 3, pp: 22-46.
[23]
[24] Papadas, K.K. Avlonitis, G.J. Carrigan, M. & Piha, L. (2017). “The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage”, Journal of business research, Vol. 104, PP. 632-643.
[25]
[26] Rex, Emma and Baumann, Hernrikke, (2007)., “Beyond Ecolab les: what Green Marketiug CanLearn from Conven Tional Marketiug”, journal of Cleaner Prodacfion ,Vol 15, PP: 567-576.
[27] Sambasivan, M., M. Bah, S. and Jo-Ann, H. (2013). “Making the Case for Operating “Green”:Impact of Environmental proactivity on multiple Performance Outcomes of MalaysianFirms”,.Journal of Cleaner Production, Vol 42., PP: 69-82.
[28]
[29] Sigalas, Ch. (2015),"Competitive Advantage: the Known Unknown Concept", ManagementDecision, Vol. 53., Issue 9., pp: 2007
[30]
[31] Ali, S.M., Rahman, M.H., Tumpa, T.J., Rifat, A.A.M. and Paul, S.K. (2018), “Examining price and service competition among retailers in a supply chain under potential demand disruption”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 40, pp. 40-47.
[32] Anandhi, S., Anitha, R. and Sureshkumar, V. (2016), “An RFID cloud authentication protocol for object tracking system in supply chain management”, Paper presented at the Annual Convention of the Computer Society of India
[33] Attia, A. and Salama, I. (2018), “Knowledge management capability and supply chain management practices in the Saudi food industry”, Business Process Management Journal, Vol. 24 No. 2, pp. 459-477.
[34] Azizi, R., Maleki, M., Moradi-Moghadam, M. and Cruz-Machado, V. (2016), “The impact of knowledge management practices on supply chain quality management and competitive advantages”, Management and Production Engineering Review, Vol. 7 No. 1, pp. 4-12. .
[35] Bagal, H.A., Soltanabad, Y.N., Dadjuo, M., Wakil, K. and Ghadimi, N. (2018), “Risk-assessment of photovoltaic-wind-battery-grid based large industrial consumer using information gap decision theory”, Solar Energy, Vol. 169, pp. 343-352.
[36] Chin, W.W. and Dibbern, J. (2010), “An introduction to a permutation based procedure for multi-group PLS analysis: results of tests of differences on simulated data and a cross cultural analysis of the sourcing of information system services between Germany and the USA”, In Handbook of Partial Least Squares, Springer, pp. 171-193
[37] Fernandes, C., Ferreira, J.J. and Marques, C.S. (2015), “Innovation management capabilities in rural and urban knowledge intensive business services: empirical evidence”, Service Business, Vol. 9 No. 2, pp. 233-256.
[38] Fouladi, P. and Jafari Navimipour, N. (2017), “Human resources ranking in a cloud-based knowledge sharing framework using the quality control criteria”, Kybernetes, Vol. 46 No. 5, pp. 876-892.
[39] Gou, J., Li, N., Lyu, T., Lyu, X. and Zhang, Z. (2019), “Barriers of knowledge transfer and mitigating strategies in collaborative management system implementations”, VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. 49 No. 1, pp. 2-20
[40] Green, G., Liu, L. and Qi, B. (2009), “Knowledge-based management information systems for the effective business performance of SMEs”, Journal of International Technology and InformationManagement, Vol. 18 No. 2, p. 201.
[41] Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M.(2021) Partial Least Squares Structural Equation Modeling, 3nd Edition, Sage Publications Inc., Thousand Oaks, CA.
[42] Hall, Stuart (1997). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication.
[43] Harrison, C., Eckman, B., Hamilton, R., Hartswick, P., Kalagnanam, J., Paraszczak, J., Williams, P.,(2010). Foundations for smarter cities. IBM J. Res. Dev. 54 (4), 1–16.
[44] Hult, G.T.M., Ketchen, D.J. and Arrfelt, M. (2007), “Strategic supply chain management: improving performance through a culture of competitiveness and knowledge development”, Strategic Management Journal, Vol. 28 No. 10, pp. 1035-1052.
[45] Jalalifar, S., Hafshejani, K.F. and Movahedi, M. (2013), “Evaluation of the effective barriers in GSCM implementation using DEMATEL method (case study: Iran Khodro CO)”. Nature and Science, Vol. 11 No. 11, pp. 95-102.
[46] Jnr, B.A., Majid, M.A. and Romli, A. (2018), “A trivial approach for achieving smart city: a way forward towards a sustainable society”, Paper presented at the 2018 21st Saudi Computer Society National Computer Conference (NCC).
[47] Kaliani Sundram, V.P., Chandran, V. and Awais Bhatti, M. (2016), “Supply chain practices and performance: the indirect effects of supply chain integration”, Benchmarking: An International Journal, Vol. 23 No. 6, pp. 1445-1471
[48] Kamble, S.S., Gunasekaran, A., Parekh, H. and Joshi, S. (2019), “Modeling the internet of things adoption barriers in food retail supply chains”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 48, pp. 154-168.
[49] Khodaei, H., Hajiali, M., Darvishan, A., Sepehr, M. and Ghadimi, N. (2018), “Fuzzy-based heat and power hub models for cost-emission operation of an industrial consumer using compromise programming”, Applied Thermal Engineering, Vol. 137, pp. 395-405.
[50] Kochan, C.G., Nowicki, D.R., Sauser, B. and Randall, W.S. (2018), “Impact of cloud-based information sharing on hospital supply chain performance: a system dynamics framework”, International Journal of Production Economics, Vol. 195, pp. 168-185.
[51] Kopczak, L.R. and Johnson, M.E. (2003), ‘The Supply-chain Management Effect’, MIT Sloan Management Review, 44(3): pp.27-40
[52] Małecki, K., Iwan, S. and Kijewska, K. (2014), “Influence of intelligent transportation systems on reduction of the environmental negative impact of urban freight transport based on Szczecin example”, Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol. 151, pp. 215-229.
[53] Małecki, K., Iwan, S., & Kijewska, K. (2014). Influence of Intelligent Transportation Systems on Reduction of the Environmental Negative Impact of Urban Freight Transport Based on Szczecin Example. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 151, pp.215–229.
[54] Navimipour, N.J. and Charband, Y. (2016), “Knowledge sharing mechanisms and techniques in project teams: literature review, classification, and current trends”, Computers in Human Behavior, Vol. 62, pp. 730-742.
[55] Ngai, E. W. T., Cheng, T. C. E., & Ho, S. S. M. (2004). Critical success factors of web-based supply-chain management systems: an exploratory study. Production Planning & Control, 15(6),pp. 622–630
[56] Opczak, L.R. and Johnson, M.E. (2003), ‘The Supply-chain Management Effect’, MIT Sloan Management Review, 44(3): pp.27-40
[57] Papert, M. and Pflaum, A. (2017), “Development of an ecosystem model for the realization of internet of things (IoT) services in supply chain management”, Electronic Markets, Vol. 27 No. 2, pp. 175-189.
[58] Rymaszewska, A., Helo, P. and Gunasekaran, A. (2017), “IoT powered servitization of manufacturing – an exploratory case study”, International Journal of Production Economics, Vol. 192, pp. 92-105.
[59] Silva, B.N., Khan, M., Han, K., Han, (2018). Towards sustainable smart cities: a review of trends, architectures, components, and open challenges in smart cities. Sustainable Cities and Society 38, 697–713.
[60] Tenenhaus, M., Esposito Vinzi, V., Chatelin, Y.-M., & Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), 159–205.
[61] Werts, C. E., Linn, R. L., & Jöreskog, K. G. (1974). Intraclass Reliability Estimates: Testing Structural Assumptions. Educational and Psychological Measurement, 34(1), 25-33
[62] Wetzels, M., Odekerken-Schorder, G., & Van Oppen, C. (2009) Using PLS Path Modeling for Assessing Hierarchical Construct Models: Guidelines and Empirical Illustration, MIS Quarterly, 33, (33), 177-1.
[63] Wu, Y., Cegielski, C.G., Hazen, B.T. and Hall, D.J. (2013), “Cloud computing in support of supply chain information system infrastructure: understanding when to go to the cloud”, Journal of Supply Chain Management, Vol. 49 No. 3, pp. 25-41.
[64] Zhu, L., Yu, F.R., Wang, Y., Ning, B. and Tang, T. (2018), “Big data analytics in intelligent transportation systems: a survey”, IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, No. 99, pp. 1-16.