کاربست ادلّۀ ضمان غار در حمایت از مصرفکننده
محورهای موضوعی : فقه مدنی حقوق خصوصی
1 - دانشگاه شهید مطهری
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حمایت از مصرفکننده همواره دغدغۀ قانونگذاران پس از دوران توسعۀ زندگی شهری و صنعتی شدن تولید که منجر به ضعیفشدن مصرفکنندگان شد بوده است. موانع حمایت از این گروه، روشن نبودن مبانی فقهی حمایت از مصرفکننده، ترس از عدم رعایت عدالت بین تولیدکننده و مصرفکننده و بیم دلسردی تولیدکنندگان میباشد. پژوهش حاضر درصدد کاربست ادلّۀ ضمان غار در راستای حمایت مصرفکننده است. این ادلّه، به فرد خسارتدیده، بر اثر غرور، امکان میدهد تا به غار رجوع کند و بدینوسیله از مصرفکنندهای که به دلیل پیچیده شدن فرآیند تولید، از خصایص کالا اطلاع ندارد، یا آموزش لازم جهت استفاده از کالا به او ارائه نشده، یا از کالای خطرناک دچار آسیب و ضرر شده است حمایتهای لازم صورت گیرد. رجوع به ادلّه ضمان غار برای مصرفکننده سه مزیت دارد: الف) این ادلّه علاوه بر روابط قراردادی، در روابط غیر قراردادی هم جاری میشود؛ ب) برای خساراتی اعمّ از تضییع و تلف مال قابلیت استناد دارد؛ ج) طبق ادله، غار چه عالم باشد چه جاهل، در مقابل مصرفکننده ضامن است. تمسّک به ادلّه ضمان غار مسیر را برای مسئولیت تضامنی بین تولیدکننده و زنجیرۀ فروشندگان هموار کرده و مصرفکننده از این جهت در وسعت قرار میگیرد.
After developments in urban life and industrialization of manufacturing sector that came to the disadvantage of consumers, supporting consumer rights has always been a concern of lawmakers. The obscurity of jurisprudential fundamentals attesting to support of consumer rights, uncertainty over lack of establishing justice between the producer and consumer, and fears over disappointment of producers stand as major obstacles to support this group. This paper is devoted to application of evidences on liability against deception in line with supporting the consumers. These evidences help the person sustaining loss or damage in consequence of deceit to resort to liability against deception. As a result, a consumer with no knowledge of product specifications and deprived of required information on product use due to complexity of the manufacturing process, who has sustained loss or damage, shall receive due support. There are three advantages to consumer’s resorting to evidences on liability against deception: a) In addition to contractual relationships, these evidences are applicable to non-contractual relationships as well; b) They are invokable to losses such as destruction of property and infringement of rights; c) According to the evidences, deceit, knowingly or unknowingly, is a liability to consumers. Resorting to evidences on liability against deception paves the path for joint liability between producers and the chain of vendors which turns to be in favor of the consumer.
