احوال و مسائل وجودی انسان در منطق الطّیرعطّار
محورهای موضوعی : کلام اسلامیعلیاکبر یوسفی 1 , ناصر محسنی نیا 2 , رضا سمیع زاده 3 , مهدی فیاض 4
1 - دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین
2 - استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
4 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
احوال وجودی از برساختههای فیلسوفان اگزیستانسیالیسم است؛ امّا دیگر مکاتب فکری نیز بدون اینکه نامی از احوال وجودی ذکر نمایند بدان پرداختهاند. یکی از این مکاتب عرفان اسلامی است که اندیشه ورزی دربارة انسان و حالات وجودی انسان، یکی از اصلیترین شاخصههای آن محسوب میگردد. حالات و مسائل وجودی انسان نظیرشادی، غم، تنهایی، ایمان، امید ،مرگ و... موضوع بسیاری از متون عرفان اسلامی بوده است. اینگونه مسائل و موضوعات، از مسائل و موضوعات مهم بشری هستندو هر انسانی در هر مکان و زمانی به آنها میاندیشد و با آن ها درگیراست. شناخت انسان و احوال وی ازجمله مهمترین مباحث مطرحشده در آثار عرفای مسلمان است. در آثار ادبیات عرفانی هم به مقام و ویژگیها و احوال انسان بهعنوان اشرف مخلوقات توجّه ویژه شده است. یکی از مهمترین آثار ادبیات عرفانی فارسی، منطق الطّیر عطّار است. در سراسر این منظومه به ویژگیها و احوال وجودی انسان اشارههای دقیقی شده است که استخراج و تبیین آن باعث شناخت هر چه بیشتر اندیشههای عطّار و عرفان اسلامی میگردد. در این جستار با روش توصیفی و تحلیلی بعد از بررسی مسائل وجودی انسان از منظر وجودگرایان و عطّار، به این نتیجه رسیدیم که علیرغم تشابه نظرات عطّار با وجودگرایان دربارة انسان و احوال وجودی او، ازآنجاییکه عطّار با بینش توحیدی و عرفانی به انسان و مسائل انسانی مینگرد بین اندیشههای وی و وجودگرایان تفاوتهایی دیده میشود. در اندیشۀ عطّار نوع احوال وجودی آدمی نتیجۀ ارتباط او باخدای خویش است نه صرف تجربههایی که در طول زندگی خود به دست میآورد.
Existential conditions are the creations of existentialist philosophers; But other schools of thought have also dealt with it without mentioning the existence of the state. One of these schools is Islamic mysticism, which is considered to be one of the main characteristics of thinking about human beings and human states of being. Human states and existential issues such as happiness, sadness, loneliness, faith, hope, death, etc. have been the subject of many texts of Islamic mysticism. Such issues and topics are among the important human issues and topics, and every human being thinks about them in every place and time and is involved with them. Knowledge of man and his condition is one of the most important topics raised in the works of Muslim mystics. In the works of mystical literature, special attention has been paid to the status, characteristics and condition of human beings as the highest of creations. One of the most important works of Persian mystical literature is the logic of al-Tahir Attar. Throughout this system, detailed references have been made to the characteristics and conditions of human existence, the extraction and explanation of which will lead to a greater understanding of Attar's thoughts and Islamic mysticism. In this essay, with a descriptive and analytical method, after examining the existential issues of man from the point of view of existentialists and Attar, we came to the conclusion that despite the similarity of Attar's opinions with existentialists about man and his existential condition, since Attar has a monotheistic and mystical vision of man and human issues. It looks like there are differences between his thoughts and existentialists. In Attar's thought, the type of existence of a person is the result of his relationship with his God, not just the experiences he acquires during his life.
