بررسی تحلیلی – مقایسه ایعملکرد مراکز کارآفرینی برتر دانشگاههای آمریکا و مراکز کارآفرینی دانشگاههای منتخب ایران
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - دانشگاه تهران
کلید واژه: کارآفرینی, عملکرد, آموزش, مراکز کارآفرینی,
چکیده مقاله :
با توجه به رشد سریع مراکز کارآفرینی در طی سه دهه اخیر، مطالعات کمتری در ارتباط با آنها بویژه کارکرد و عملکرد این مراکز انجام شده است. مقاله حاضر به بررسی، مقایسه وتجزیه وتحلیل عملکرد مراکز کارآفرینی برتر دانشگاههای آمریکا و منتخب دانشگاههای ایران میپردازد. مراکز کارآفرینی برتر دانشگاههای آمریکا از طریق رتبه بندی مراجع مهم در سطح دنیا انتخاب شدهاند. اطلاعات مربوط به مراکز کارآفرینی دانشگاههای آمریکا از سایتهای اینترنتی و نامه نگاری اینترنتی با مسؤلین این مراکز بدست آمده است. مراکز کارآفرینی منتخب دانشگاههای تهران بر اساس گزارش عملکرد این مراکز انتخاب شده اند. اطلاعات مربوط به مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران از طریق اسناد و مدارک موجود و مصاحبه با مسئولین و کارشناسان این مراکز بدست آمده است. از مقایسه مشخصات مراکز کارآفرینی برتر دانشگاههای آمریکا با مراکز کارآفرینی مستقر در دانشگاههای تهران، تفاوتهای موجود شناسایی شده است. یافتههای این مقاله نشان می دهد که مراکز کارآفرینی برتر دانشگاههای آمریکا بر فعالیتهای پژوهشی و ارائه خدمات و مشاوره به دانشجویان در سطوح مختلف تحصیلی و افراد و گروههای متقاضی مختلف نیز همانند فعالیتهای آموزشی و تدریس اهمیت بیشتری قائل شده و برنامههای جامع تر آموزش و ترویج کارآفرینی از نظر کیفی و دوره های بیشتری نیز از نظرکمی اجرا میکنند. در عین حال مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران بیشتر به فعالیتهای آموزشی می پردازند. بطور کلی مراکز کارآفرینی دانشگاههای آمریکا فعالیتهای گسترده و توسعه درونی و بیرونی بیشتری در راستای آموزش و توسعه کارآفرینی انجام میدهند. یافتههای این مقاله می تواند برای دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارکنان، مدیران، تصمیم گیرندگان وسایر ذی نفعان مراکز کارآفرینی مثمر ثمر واقع شود.
Albeit recently the numbers of entrepreneurship centers at the universities dramaticly have been increased, But alittle studies about this subject have done.This paper tries to compare, investigate and analyze the performance of Top entrepreneurship centers in the United States and Tehran universities. This study looks at the performance of the Tehran universities entrepreneurship centers and then examines the differences between US entrepreneurship centers and Tehran ones. Top entrepreneurship centers are chosen from international benchmarking centers. Information from US entrepreneurship centers gathered via internet and E-mail contacts with directors and information from Tehran entrepreneurship centers collected via documents and interview with experts and managers. The findings indicate that US entrepreneurship centers have more outreach activities as education and teaching. US entrepreneurship centers also offer more comprehensive and intencive programs. But in contrast, entrepreneurship centers in Tehran universities just have more training and educational functions. Overall US entrepreneurship centers have more internal and external entrepreneurship activities like education, servivice and counseling for students in all levels(undergraduate, graduate, post graduate) and other external applicants. The findings of this research study will assist dicision and policy makers, students, faculty, staff, administrators, directors, researchers, and other stakeholders of entrepreneurship centers.