آسیب شناسی آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیگلنار صالحی خواه 1 , مریم قطب 2 , ملیحه آذرین یاملق 3
1 - دانشگاه پیام نور یاسوج
2 - دانشگاه، تهران شمال
3 - دانشگاه زنجان
کلید واژه: آسیبشناسی آموزش, ریاضی آموزش, علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات , دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
مشوقهای پیش برنده در بهکارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در نظام آموزشی ایران را به ترتیب اولویت برنامه فناوری، عوامل آموزشی، عوامل مربوط به طراحی آموزشی، عوامل مربوط به آموزشگر و درنهایت عوامل مربوط به فراگیران عنوان نمودهاند عبدالهی با توجه به نتایج حاصل از تحقیق بیان نمود که تکنولوژی آموزشی که هدف اصلی آن کمک به بهبود یاددهی یادگیری است به عاملی مزاحم و دست و پاگیر در امر تدریس تبدیلشده و معلمان از دانش و مهارت لازم برای پیشبرد یاددهی و کمک از فنّاوری آموزشی عاجزند. لذا همچنان تمایل به تدریس سنتی دارند، همچنین بعضی از مشکلات مدیریتی و معیشتی جامعه سبب شده که استفاده از شیوههای نوین در امر تدریس و یادگیری دنبال نشوند. در این راستا در کشور ما نیز اکنون بهتدریج الزامهای عصر دانش و اطلاعات و ضرورت هم گام شدن با تحولات و دست آوردهای فناوری و علوم بشری احساس شده است، که شاهد آن تصمیمهای اخیر دولت درزمینه سرمایهگذاری برای گسترش پرشتاب فاوا در کشور است. همچنین آموزشوپرورش برای یافتن پاسخی شایسته به نوع پرسشهایی که در بالا به آن اشاره شد درصدد تعیین منشوری برای هدایت امر اصلاحات در آموزشوپرورش کشور آمده است که تأکید بر کاربرد فاوا از ارکان آن به شمار میرود. همچنین طی سال های اخیر فعالیتهای گستردهای درزمینه بهکارگیری فناوری اطلاعات و فاوا در آموزش نقاط قوت و پرورش صورت گرفته است. پژوهش حاضر باهدف آسیبشناسی آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره ابتدایی انجامشده است. در این پژوهش، ابتدا به شناسایی رویکردها مؤلفهها و راهبردهای آموزش مبتنی بر فاوا در دروس دوره ابتدایی و سپس به بررسی آسیب شناسانه هر یک از مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر فاوا در دوره ابتدایی به ارائه مدلی کاربردی در این زمینه پرداخته شد.
According to the results of the research, Abdulahi stated the leading incentives in the application and development of e-learning in Iran's educational system in the order of priority of the technology program, educational factors, factors related to educational design, factors related to the teacher and finally factors related to the learners. showed that educational technology, whose main purpose is to help improve teaching and learning, has become a disturbing and troublesome factor in teaching, and teachers lack the necessary knowledge and skills to advance teaching and help from educational technology. Therefore, they still have a desire for traditional teaching, and some management and livelihood problems of the society have caused them to not follow the use of new methods in teaching and learning. In this regard, the requirements of the age of knowledge and information and the necessity of keeping pace with the developments and achievements of technology and human sciences have been gradually felt in our country, which is evidenced by the recent decisions of the government in the field of investment for the rapid expansion of Fava in the country. Also, in order to find a suitable answer to the type of questions mentioned above, education is trying to determine a charter to guide the reforms in the country's education, which emphasizes the use of Fawa as one of its pillars. Also, in recent years, extensive activities have been carried out in the field of using information technology and FAVA in the training of strengths and development. The current research was conducted with the aim of pathology of education based on information and communication technology in elementary school. In this research, firstly, the approaches, components and strategies of Fava-based education in elementary school courses were identified, and then the pathological examination of each of the components of the Fava-based curriculum in the elementary school was done to provide a practical model in this field.
• باقری، خسرو (1383).فلسفه آموزشوپرورش ،تهران، سازمان پژوهش و برنامهریزی موزشی
• جلالی، علیاکبر (۱۳۸۳) فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزشوپرورش سایر کشورهای دنیا سومین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی :ایران برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران
• دیلمقانی، میترا (۱۳۸۲). هدف از توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مجلهی تکنولوژی آموزشی ،
• شعبی، حسن .(۱۳۸۳) چالشها و رویکردهای عصر اطلاعات و ضرورت تحول در ساختار و فرایند اجرای برنامههای درسی آموزش ،عالی مجموعه مقالات سومین همایش سالانه برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات ،تهران انتشارات آییژ
• شعبی، حسن (۱۳۸۶) مهارتهای آموزشی و پرورشی تهران انتشارات سمت
• عابدی کرجی ،بان ،زهره ،کفاش حمیدرضا (۱۳۸۸) برنامهریزی درسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات :تهران مدرسه ،عابدی
• ،عسگر پور امیر نادر ،عابد ،عابدی جعفر و ،هنرور روح ... (۱۳۸۳). نقش آموزش الکترونیکی در تحول روند آموزشی دومین همایش آموزش ،الکترونیکی .تهران
• غفاری، زهره .(۱۳۸۸) آموزشوپرورش و توسعه فناوری اطلاعات روزنامه رسالت شماره ۶۷۳۵ به تاریخ ۸۸/۴/۱
• فرجاللهی،مهران معینی ،کیا مهدی و ،عباسی رضا (۱۳۹۲). بررسی موانع بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس و یادگیری از دیدگاه دبیران ناحیه دو استان قم فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی ۳(۳) ۷۰-۵۷
• کاظم پور، اسماعیل ،غفاری خلیل و ،هدایتی غرشته (۱۳۹۰) طراحی برنامه درسی فاوا و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد دانشآموزان دوره متوسطه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی (۳۱) ۴۳-۶۶
• محمودی محمود .(۱۳۸۶) تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی مجموعه مقالات دومین همایش فناوری آموزشی :تهران دانشگاه علامه طباطبایی ۴۷۸ ۴۴۸
• مهر،محمدی محمود (۱۳۸۳) طرح تدوین سیاستهای راهبردی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزشوپرورش مؤسسه پژوهش برنامهریزی و نوآوریهای آموزشی
• نفیسی، عبدالحسین (۱۳۸۳). الزامها شرایط و زمینههای مناسب برای کاربرد فناوری اطلاعات در آموزشوپرورش ایران بر اساس یافتههای مطالعات بینالمللی در برنامه درسی در عصر فناوری ،اطلاعات :تهران آییژ