برنامه درسی آموزش مهارت های زندگی دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه پیام نور نورآباد ممسنی
کلید واژه: برنامه درسی, مهارت های زندگی, سند ملی آموزش و پرورش دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
چکیده برنامه آموزش مهارت های زندگی یکی از راهبردهای متمرکز بر فرد است و تلاش می کند از طریق افزایش توانایی مقابله ای افراد، ظرفیت آنان را در جهت مقابله روزمره ارتقاء می دهند. دانش آموزان مقطع ابتدایی در دوره رشدی حساسی قرار دارند که اگر آموزش و یادگیری برای ورود به دنیای متغیر کنونی همراه با توانمند سازی روانی اجتماعی آنها نباشد و مهارت های زندگی در عصر حاضر را یاد نگیرند، عملا آموزش آنها با شکست مواجه با چالش ها کشمکش ها و ناملایمات زندگی که اگر اجتماعی اساسی می شود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه در درسی آموزش مهارت های زندگی در دوره ابتدایی انجام شد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شد. روش گردآوری اطلاعات از با استفاده از مرور مقالات، کتاب ها، سایت های اینترنتی، روش گرد آوری سند و روش توصیفی تحلیلی می باشد. برای تحلیل اطلاعات به دست آمده از مقالات گذشته از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل سند ملی آموزش و پرورش از روش تحلیل محتوای قیاسی استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل تماتیک، منتج به شناسایی چهار مولفه در حوزه برنامه درسی آموزش مهارت های زندگی شد که در مولفه های هدف 8 تم ارتقای مهارت بین فردی، ارتقای بهداشت جسم و روان، ارتقای معنویات، ارتقای هارت های زیست محیطی، ارتقای مهارت شهروندی، رشد تفکر سیاسی، ارتقای مهارت های عصر فاوا، رشد مهارت های اقتصادی و در مولفه محتوا نیز هشت تم اصلی زیست مردم سالارانه، بهداشت روانی و مهارت های اجتماعی، اندیشه سیاسی، سواد فاوا، مدیریت مالی، سرمایه های ملی، معنویات و بهداشت فردی، شناسایی شد. در مولفه سوم روش های ایفای نقش، بازی های آموزشی، سقراطی، بارش مغزی، حل مسئله، سخنرانی، دعوت از صاحب نظران، گردش سیاحتی وزیارتی به عنوان روش های اصلی آموزش مهارت های زندگی به دست آمدند.
The purpose of this study was to design a program model in elementary life skills training. In this study, qualitative content analysis was used. The study community in this study included the experts in the field of life skills and education and national education, which is the method of sampling from the target sampling community, and the National Education Document sampling method is a criterion sampling method. The method of gathering information from interview experts is the Structure and Collection Method Document The Documentation of the Documentation Procedure to analyze the interview with the experts was used by the method of analysis of the teaching and for the analysis of the National Education Document. The findings of information analysis using the telegram analysis method resulted in the identification of four components in the field of life skills training program, which in the target components of 8 themes to promote interpersonal skills, promotion of physical health and spirituality promotion of environmental hart Promoting Citizenship Skills, Growing Political Thinking Favor's Era Skills Promotion of Economic Skills, and Content Components Identifying Eight Business Themes, Mental Health and Social Skills of Political ICT, Financial Management of National Spiritual Capital and Personal Health. In the third component, the methods of playing the role of games, educational, Socrates, cerebral precipitation, problem solving, lectures, invitation to experts, Waziri tourism were the main methods of life skills training.
امینی، محمد (1380) طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت هنری دوره ابتدایی و مقایسه آن با وضعیت موجود پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
فتحی واجارگاه، کوروش.(1388). اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی. تهران: انتشارات ایران زمین.
فرزام نیا، محمد. (1381). بررسی و شناسایی نقش عوامل درون سازمانی در کسب مهارتهای زندگی گزارش تحقیق شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان گلستان.
ملكي حسن (1390) برنامه ریزی درسی راهنمای عمل)؛ تهران: نشر پیام اندیشه.
مهر ،محمدی، محمود و همکاران (1383). برنامه درسی نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها مشهدانتشارات آستان قدس رضوی شرکت به نشر.
نوری، علی و مهر محمدی، محمود. (1389). تبیین انتقادی جایگاه علوم اعصاب در قلمرو دانش و عمل تربیتی تازه های علوم شناختی، 12(46): 100_83.
TACADE,skills for primary school. children.UK:SALFORD,1990.