ارزیابی کارایی سازمان با استفاده از مدل تلفیقی EFQM و تحلیل پوششی داده های شبکه ای
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیعلیرضا خسروی 1 , محمد فلاح 2 , سید اسماعیل نجفی 3
1 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع
2 - مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: ارزیابی کارایی, شاخص های عملکردی, مدل تعالی EFQM, تحلیل پوششی داده های شبکه ای,
چکیده مقاله :
استقرار سیستم های مدیریتی نوین از مهم ترین گام ها برای تعالی سازمانها می باشد. مدل تعالی سازمانی EFQM از جمله فنونی است که در دو دهه اخیر از اروپا آغاز شده است و امروزه بسیاری از سازمانها به دنبال پیاده سازی این مدل در عرصه مدیریتی خود می باشند. با توجه به اهمیت ارزیابی عملکرد در راستای دستیابی به عملکرد برتر و ارتقای سطح بهره وری سازمان، در این مقاله یک مدل تلفیقی بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM و تحلیل پوششی داده های شبکه ای (Network DEA) برای ارزیابی عملکرد سازمان پیشنهاد شده است. برای این منظور ابتدا مدل تعالی سازمانی EFQM به صورت یک سیستم چهار مرحله ای که شامل رهبری (مرحله اول)، فعالیت های مربوط به کارکنان، خط مشی و استراتژی و مشارکت (مرحله دوم)، فرایندها (مرحله سوم) و نتایج (مرحله چهارم) در نظر گرفته شده است. سپس با توجه به 32 زیر معیار موجود در مدل تعالی EFQM، متغیرهای ورودی و خروجی برای هر یک از این 4 مرحله تعیین شده است و بر این اساس فرم ریاضی مدل تحلیل پوششی داده های شبکه ای برای این سیستم چهار مرحله ای توسعه داده شده است. مدل EFQM-Network DEA پیشنهادی قادر است که کارایی کلی سازمان و کارایی هر یک از مراحل مدل تعالی EFQM را برای سازمان محاسبه کند. در انتها، مدل پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی برای ارزیابی واحدهای سازمانی پیاده سازی شده است.
Establishment of the modern managerial systems is one of the most important steps for the excellence of organizations. The European Foundation of Quality Management (EFQM) is one of the technics that has started from Europe during the two recent decades and nowadays many organizations are in the process of implementing this model with- in their managerial domain. Data Envelopment Analysis (DEA) is a known nonparametric tool for evaluating the organization’s efficiency. In addition to having the capability to measure the total efficiency of a system, network DEA is able to calculate the efficiency of system components. Since EFQM can be considered as a multi-stage system, existence of network DEA along with it can improve the analysis. In this paper, an integrated model has been suggested based on EFQM and Network DEA for assessing the organization’s operation. For this purpose, at first the EFQM has been considered as a ‘four-stage system’ including leadership (the first stage), activities related to employees, policy, strategy and partnership (the second stage), processes (the third stage), and results (the fourth stage). Then considering 32 sub-criteria in EFQM, input and output variables have been determined for each one of the four stage s and on this basis math form for Network DEA model has been developed for this 4-satge system.
Allameh, S.M., Khazaei Pool, J., Jaberi, A. and Mazloomi Soveini, F. 2014, "Developing a model for examining the effect of tacit and explicit knowledge sharing on organizational performance based on EFQM approach", Journal of Science and Technology Policy Management, Vol. 5 No. 3, pp. 265-280#
Amalnick, M.S., and Zarrin, M. 2017, "Performance assessment of human resource by integration of HSE and ergonomics and EFQM management system", International Journal of Health Care Quality Assurance, Vol. 30No. 2, pp. 160-174#
Calvo-Mora, A., M. Domínguez-Cc, et al. 2018. "Assessment and improvement of organizational social impact through the EFQM Excellence Model." Total Quality Management & Business Excellence 29(11-12):1259-1278#
Charnes, A., Cooper, W.W., Rhodes, E., 1978. Measuring the efficiency of decision-making units, European Journal of Operational Research, 2, 429–444.
Cook, W. D. and L. M. Seiford 2009. "Data envelopment analysis (DEA) – Thirty years on." European Journal of Operational Research 192(1):1-17#
Daniel, J., M. Naderpour, et al. 2019. "A Fuzzy Multilayer Assessment Method for EFQM." IEEE Transactions on Fuzzy Systems 27(6): 1252-1262#
Dobrovič, J., Kmeco, L., Gallo, P., Gallo, PJR, 2019, Implications of the Model EFQM as a Strategic Management Tool in Practice: A Case of Slovak Tourism Sector, Journal of Tourism and Services, 10(18):47-62#
Donnelly, M. 2000, "A radical scoring system for the European Foundation for Quality Management Business Excellence Model", Managerial Auditing Journal, Vol. 15No. 1/2, pp. 8-11#
European Foundation for Quality Management2006. EFQM Excellence Model. Available at: URL: www.efqm.org#
Gómez-López, R., M. C. López-Fernández, et al. 2017. "Implementation barriers of the EFQM excellence model within the Spanish private firms." Total Quality Management & Business Excellence 28(7-8):695-711#
Goudarzi R, Mehrolhassani M, Dehnavieh R, Darvishi A 2017 Performance Assessment of Provincial Units of Social Security Organization in Indirect Health Services Sector using DEA Method in 2014. Iranian Journal of Epidemiology 12(5):65-73#
Kao, C. 2009. "Efficiency decomposition in network data envelopment analysis: A relational model." European Journal of Operational Research 192(3):949-962#
Liu, W. B., Zhang, D. Q., Meng, W., Li, X. X. & Xu, F. 2011. A Study of DEA Models without Explicit Inputs. Omega, 39,472–480#
Liu, Y.-L. And P.-F. Ko 2018. "A modified EFQM Excellence Model for effective evaluation in the hotel industry." Total Quality Management & Business Excellence 29(13-14):1580-1593#
Lu, W.-M., W.-K. Wang, et al. 2014. "Intellectual capital and performance in the Chinese life insurance industry." Omega 42(1):65-74#
Razavi, M. H., M. Doosti, et al. 2018. "Assessment and Comparison the Quality Management Status in Basic and Medalist Federations of Iran Based on Integrated approach EFQM-AHP." Research in Sport Management & Motor Behavior 8(16):7181#
Shahroudi, K. 2009. "The Application of Data Envelopment Analysis Methodology to Improve the Benchmarking Process in The EGQM Business Model (Case Study: Automotive Industry of Iran)." Iranian Journal of Optimization 03(1):243-265#
Tomaževič, N., J. Seljak, et al. 2016. "TQM in public administration organizations: an application of data envelopment analysis in the police service." Total Quality Management & Business Excellence 27(11-12):1396-1412#