بررسی مبانی و نظریات اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه فرهنگیان ایزدپناه یاسوج
کلید واژه: اهمال کاری, ویژگی های اهمال کار, آثار اهمال کاری ,
چکیده مقاله :
در حال حاضر تأخیر تحصیلی و جلوگیری از اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان یکی از موضوعات مهم مورد توجه آموزش و پرورش هر کشور به شمار می رود زیرا اهمال کاری دانش آموزان یکی از عوامل مهم پیشرفت دانش آموزان در سطوح مختلف جامعه از جمله تحصیلی – اجتماعی - آنان است. اهمال کاری به معنی مسامحه کردن، طفره رفتن و تعامل ورزیدن مشتق شده است که معنی تحت الحفظی آن به تعویق انداختن کارها به روز دیگر است و به عبارت دیگر اهمال کاری یک ویژگی و نقص رفتاری است که به شکل عقب انداختن یک تکلیف یا یک تصمیم گیری نمایان می شود. اهمال کاری فرایندی پیچیده ای است که ابعاد هیجانی، شناختی و رفتاری را در بر میگیرد. در این زمینه دیدگاه های گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته است. که هر یک به نوعی تلاش های مختلفی برای درک علل رفتار تعلل افراد انجام داده اند.
Currently, academic delay and prevention of academic procrastination among students is one of the important issues of attention in the education of every country, because student procrastination is one of the important factors in the progress of students at different levels of society, including academic and social. - It is them. Procrastination is derived from the meaning of tolerating, dodging, and interacting, which means postponing tasks to another day, and in other words, procrastination is a characteristic and a behavioral defect in the form of postponing a task or a decision. giri appears. Procrastination is a complex process that includes emotional, cognitive and behavioral dimensions. Various views have been examined in this field. Each of them has made different efforts to understand the causes of people's procrastination.
• نامیان ،سارا؛ حسینچاری ،مسعود(1390). تبيين اهمال كاري تحصيلي دانشجويان بر اساس باورهاي مذهبي و هستة كنترل.
• آمدى، ناصح الدين ابوالفتح عبدالواحد بن محمد. غررالحكم و درر الكلم ، ترجمه و تحقيق سيد هاشم رسولى محلاتى. قم. دفتر نشر فرهنگ اسلامى. 1380. چ3.
• عمادالدين ابي جعفر محمد ابن ابي القاسم، الطبري، بشارة المصطفي لشيعه المرتضي، قم: مؤسسه النشرالاسلامي، 1420، ص 342، ح 36.
• آليس آلبرت و ويليام جيمزنال، روانشناسى اهمالكارى، ترجمه محمدعلى فرجاد، تهران، مؤسسه اميد، 1385ص 19.
• نهج البلاغه، كلمات قصار، ترجمه سيد جعفر شهيدى، انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، 1380، چ 18، ش 175، ص 392.
• گنجی ،حمزه.1374.روانشناسی عمومی.نشر دانا.
• حسینی، ف. و خیر، م. ( 1388 ). پیشبینی تعلل ورزي رفتاري و تصمیمگیري با توجه به باورهاي فراشناختی در دانشجویان . مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران
• بلس،ادوانس/ روش جدید گام به گام درکاهش تاخیرها.روانشناسی تنبلی.ترجمه مهدی قراچه داغی .1374.انتشارات یاسمن.
• اردبیلی،مرتضی.1376.عوامل موفقیت در تحصیل برای دانش آموزان دوره های راهنمایی ودبیرستانی.نشرمدرسه.
• جعفری،علی .1381.روشهای موفقیت تحصیلی.نشراجتماع.
• Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analitytic and Theorical Review of Quintessential Self- Regulatin failure. Psychological Bulleetin, 133, 65-94.
• Bembenutty, H. (2009). Academic delay of gratification, self-regulation of learning,gender differences, and expectancy-value. Personality and IndividualDifferences, 46, 347-352.
• Bembenutty, H. (2007). Self-regulation of learning and academic delay ofgratification: Gender and ethnic differences among college students. Journal ofAdvanced Academics, 18(4), 586–616.
• Bembenutty, H. (2010). Academic delay of gratification, self-efficacy, and timemanagement among academically unprepared college students.Psychological Reports, 104,613-623.
• Bembenutty, H. (2008). Academic delay of gratification and expectancyvalue. Personality and Individual Differences, 44(1), 193–202.
• Bembenutty, H. (2011). Homework completion: The role of self-efficacy, delay ofgratification, and self-Regulatory processes.The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 6(1), 1-20.
• Letcher, D. (2010). “Determinants of undergraduate business student satisfaction”. Research vvvin Higher Education Journal.
• Ayduk, O., Mendoza-Denton, R., Mischel, W., Downey, G., Peake, P. K., and Rodriguez, M. (2000). Regulating the interpersonal self: Strategic self-regulation for coping with rejectionsensitivity. J. Pers. Soc. Psychol. 79(5): 776–792.
• Ayduk, O., Rodrı´guez, M. L., Mischel, W., Shoda, Y., & Wright, J. (2007). Verbal intelligence and self-regulatory competencies: Joint predictors of boys’ aggression. Journal of Research in Personality, 14(2), 374– 388.
• Vahedi, S. Canonical correlation analysis of procrastination, learning strategies and statistics anxiety among Iranian female college students. Social and Behavioral Sciences 30 , 2011, pp.1620 – 1624.
• Yao, M. (2009). An Exploration of Multidimensional Perfectionism, Academic Self- efficacy, Procrastination Frequency, and Asian American Cultural Values. Graduate Program in Psychology. The Ohio State University.
• Duncan, T., &McKeachie, W. (2005). The making of the motivated strategies forlearning questionnaire. Educational Psychologist, 40(2), 117–128.
• Spada, M.; Hiou, K. & Nikčević, A.V. (2006). Metacognitions, Emotions, and Procrastination. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Uarterly, 20(3), 319-323.
• Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2007). Procrastination: Why you do it, what to do about it. Reading , MA: Addison-Wesley.
• Hussain, I. ,Sultan,S. (2010). Analysis of Procrastination among university students.Procedia Social and Behavioral Sciences.5.pp.1987-1904.
• Mischel, W. (2008). From good intentions to willpower. In Gollwitzer, P. M., and Bargh, J. A. (eds.), The Psychology of Action: Linking Cognitions and Motivation to Behavior, Guilford,New York, pp. 197– 218.