بررسی رابطه بين سبك رهبري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران مدارس راهنمایی شهر کرمان
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان شهر بافت
کلید واژه: سبک رهبری, رضایت شغلی, دبیران مدارس راهنمایی, مدیران مدارس راهنمایی,
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور گردآوری نظرات دبیران در مورد سبک رهبری مدیران مدارسشان با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس می باشد. فرض اساسی این تحقیق آن است که بین سبک رهبری مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران راهنمایی شهر کرمان رابطه معنی داری وجود دارد. روش تحقیق به صورت پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران زن و مرد شاغل در مدارس راهنمایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 54 نفر می باشند که بین 200 نفر دبیر شاغل در 8 مدارس راهنمای تعداد 54 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعیین گردید. جهت جمع آوری اطلاعات لازم در مورد مسأله تحقیق، از دو نوع پرسشنامه بسته پاسخ استفاده گردید. یکی پرسشنامه ای که سبک رهبری مدیران را مورد بررسی قرار می دهد و دیگری پرسشنامه رضایت شغلی می باشد که میزان رضایت شغلی دبیران را از کارشناسان مورد بررسی قرار می دهد. روش غالب در این پژوهش روشی همبستگی پیرسون می باشد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری رایانه ای (spss) و با آزمون های تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمرات دو گروه مستقل "t.test" و همچنین آزمون تکمیلی دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج ذیل حاصل گردید. 1- بين سبك رهبري آمرانه – استثماري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد. 2- بين سبك رهبري آمرانه- خيرخواهانه مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد. 3- بين سبك رهبري مشورتي مديران با ميران رضايت شغلي دبيران درجامعه آماري مورد نظر رابطه معني داري وجوددارد.
This research aims to collect teachers' opinions about the leadership style of their school principals and the level of job satisfaction of teachers in schools. The basic premise of this research is that there is a significant relationship between the leadership style of managers and the level of job satisfaction of middle school teachers in Kerman. The research method is a survey, the statistical population of this research is all male and female teachers working in middle schools in Kerman city in the academic year 1401-1400 in the number of 54 people, out of 200 teachers working in 8 middle schools, 54 people are sampled. Random stratification was determined. In order to collect the necessary information about the research problem, two types of closed-ended questionnaires were used. One is a questionnaire that examines the leadership style of managers and the other is a job satisfaction questionnaire that examines the level of job satisfaction of teachers from experts. The dominant method in this research is the Pearson correlation method. The collected information was analyzed using a computer software package (spss) and with one-way analysis of variance tests and checking the significance of the difference in the average scores of two independent groups "t.test" as well as another supplementary test. and the following results were obtained. 1- There is a significant relationship between the authoritarian-exploitative leadership style of managers and the level of job satisfaction of teachers. 2- There is a significant relationship between the authoritarian-benevolent leadership style of managers and the level of job satisfaction of teachers. 3- There is a significant relationship between the consultative leadership style of managers and the job satisfaction of teachers in the statistical community.
• استونر، جيمزآرتور فينچ. آر، ادوارد فري من، دانيل آر، گيلبرت: مديريت(سازماندهي، رهبري، كنترل) ترجمه علي پارساييان و محمد اعرابي، جلد دوم، چاپ اول، کرمان، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، 1379.
• برنجي، محمدرضا: مديريت آموزشي و آموزشگاهي، چاپ اول، گلچين،1371 .
• بست، جان: روشهاي تحقيق در علوم تربيتي و رفتاري، ترجمه شريفي، حسن پاشا و طالقاني، انتشارات رشد، کرمان. 1370.
• دلاور، علي: روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي، 1380.
• ديويس، كيت و نيواستروم، جان: رفتار انساني در كار(رفتار سازماني) ترجمه محمد علي طوسي، کرمان، مركز آموزش مديريت دولتي، 1377.
• رابينز، استيفين پي: رفتار سازماني، مترجمان علي پارساييان و سيد محمد اعرابي، جلد دوم، چاپ ششم، کرمان، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، 1384.
• رضائيان، علي: مديريت رفتار سازماني، چاپ دوم، کرمان، انتشارات سمت، 1380.
• ساعتچي، محمود: روانشناسي در كار، سازمان و مديريت، چاپ اول، مركز آموزش مديريت دولتي، کرمان، 1369.
• سليمي، قربانعلي: مقدمهاي بر روشهاي تحقيق در آموزش و پرورش، انتشارات بعثت، 1370.
• شفيعآبادي، عبداله: راهنمايي و مشاوره شغلي و حرفهاي، چاپ ششم، نشر رشد، کرمان، 1372.
• عباسزادگان، سيد محمد: مباني اساسي در سازماندهي و رهبري، چاپ اول، انتشارات شركت سهامي انتشار، 1376.
• عباسزادگان، سيد محمد: مديريت بر سازمانهاي نا آرام، چاپ اول انشارات كوير، کرمان، 1379.
• علاقهبند، علي: مباني نظري و اصول مديريت آموزشي، چاپ هشتم، کرمان، نشر روان، 1376.
• علاقهبند، علي: مديريت عمومي، چاپ چهارم، کرمان، نشر روان، 1378.
• مطهري، مرتضي: امامت و رهبري، چاپ اول، قم، انتشارات صدرا، 1364.
• مقيمي، سيد محمد: سازمان و مديريت(رويكردي پژوهشي) انتشارات ترمه، کرمان، 1377.
• هرسي، پال و كنت بلانچارد: مديريت رفتار سازماني(كاربرد منابع انساني)، ترجمه دكتر علي علاقه بند، چاپ دوازدهم، کرمان، موسسه انتشارات اميركبير، 1375.
• هومن، حيدر علي: استنباط آماري در پژوهش رفتاري، کرمان، 1373.