ارائه الگوی توسعه گردشگری ورزشی با تأکید بر بازاریابی کارآفرینانه
محورهای موضوعی :محمد مهدی گرزین 1 , پرویز سعیدی 2 , سید محمدرضا حسینی 3 , زین العابدین فلاح 4
1 - دانشجو
2 - 0
3 - استادیار گروه اقتصاد، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
کلید واژه: کلید واژه¬ها: گردشگری ورزشی, بازاریابی کارآفرینانه, مدلسازی ساختاری تفسیری, میکمک. ,
چکیده مقاله :
امروزه بسیاری از سیاستگذاران توسعه، از گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه اقتصادی جوامع یاد میکنند. توسعه گردشگری به مثابه نوعی صادرات نامرئی، باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، صادرات و رشد اقتصادی کشورها خواهد شد. گردشگری ورزشي يكي از سريعترين بخشهاي توسعه در صنعت گردشگری است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه گردشگری ورزشی با تأکید بر بازاریابی کارآفرینانه در استانهای شمالی ایران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با تأکید بر بازاریابی کارآفرینانه از طریق مصاحبه با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 31 مؤلفه در قالب 7 بعد بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد بعد خلق ارزش در سطح اول و ابعاد (پیشرو بودن، تمرکز بر نوآوری، فرصت محوری، مشتریگرایی، اهرمی کردن منابع) در سطح دوم و بعد مدیریت ریسک در سطح سوم قرار دارند و بعد خلق ارزش در خوشه وابسته، ابعاد (پیشرو بودن، تمرکز بر نوآوری، فرصت محوری، مشتریگرایی، اهرمی کردن منابع) در خوشه پیوندی و بعد مدیریت ریسک در خوشه مستقل قرار گرفتهاند.
M.M.Gorzin P.Saeedi S.M.R.Hosseini Z.Fallah Abstract Today, many development policy makers refer to tourism as the main pillar of the economic development of societies. The development of tourism as a type of invisible export will increase tax revenues, exports and economic growth of countries. Sports tourism is one of the fastest developing sectors in the tourism industry. The purpose of the current research was to provide a model of sports tourism development with an emphasis on entrepreneurial marketing in the northern provinces of Iran. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation based on the method. In the first step, the factors affecting the development of sports tourism were identified with an emphasis on entrepreneurial marketing through interviews with 11 academic experts. The output of this step was 31 components in 7 dimensions format. Then, in the second step, the identified dimensions were leveled with interpretive structural modeling method and clustered with Micmac analysis, which was analyzed using Excel software. The results showed that the dimension of value creation is at the first level and the dimensions (progressiveness, focus on innovation, opportunity-oriented, customer orientation, leveraging resources) are at the second level, and the dimension of risk management is at the third level, and the dimension of value creation is in the dependent cluster, dimensions ( Being a leader, focusing on innovation, opportunity-oriented, customer orientation, leveraging resources) are placed in the connected cluster and risk management dimension in the independent cluster.
- آذر، ع.، و خسروانی، ف.(1398). تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
- اسدي، ح.، و جاوید، م .(1396). نقش رسانههاي جمعی در توسعه بازاریابی گردشگري ورزشی، پژوهشهاي فيزيولوژي و مديريت در ورزش، 9(4):43-29.
- حسیبی، ش.، و شجاعی، و .(1398). تحلیل گردشگری ورزشی استان گلستان بر اساس آمیخته بازاریابی 7 پی، جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 9(4):778-765.
- حسنپور، م.، و احمدی بادی، ا .(1398). مطالعه شاخصهای پایداری در طراحی مجموعههای گردشگری. فصلنامه پژوهشهای گردشگری و توسعه پایدار، 2(1): 26-11.
- دهقانپوری، ح، خدادادی، م.، و سرلاب، ر .(1399). نقش گرایش کارآفرینانه و عوامل انگیزاننده حامیان مالی ورزشی در تقویت جایگاه گردشگری ورزشی، برنامهریزی و توسعه گردشگری، 9(33):190-175.
- رضوي، م، دوستي، م.، و ذبيحي، ا .(1395). بررسي و تحليل عوامل اثرگذار بر جذب گردشگران ورزشي به استان مازندران با تاکيد بر بازاريابي گردشگري ورزشي، نگرشهاي نو در جغرافياي انساني، 9(1):138-121.
- ریزوندی، آ، تجاری، ف.، و اسماعیلی، م .(1397). آزمون مدل مفهومی بازاریابی کارآفرینانه در مدیران باشگاههای ورزشی تهران، فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 7(3): 30-18.
- زارعی، ع.، و همتی، م.(1399). طراحی مدل روابط مولفههای بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (شرکتهای دانش بنیان سمنان)، نوآوری و ارزش آفرینی، 18(9) :178-163.
- سیدعامری، م، صیادی، م.، و محمدی، م .(1394). تبیین وضعیت شاخصهای بازاریابی گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان ورزش و گردشگری استان آذربایجان غربی، پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي، 5(9):108-96.
- شافعي، ر، احمدي زاد، آ.، و غلام شهبازي، ش .(1399). بررسي قوم نگاشتي بازاريابي كارآفرينانه در گردشگري روستايي (مورد مطالعه: روستاي دولاب در استان كردستان)، مدیریت بازرگانی، 12(3):593-573.
- شاه آبادي، ا، اخباری آزاد، م.، و حق خواه، د.(1398). تأثیر ابعاد نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری در کشورهای منتخب. مدیریت توسعه فناوری، 7(3):35-9.
- صوباتی، ز .(1398). بررسی عوامل و موانع اثرگذار بر توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی استان تهران، سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت، رشت.
- عابدی سماکوش، م، فرزان، ف، دوستي، م.، و هنرور، افشار .(1398). بررسی عوامل موثر در جذب گردشگران ورزشی فعال به گردشگری ساحلی دریای خزر، مجله علوم و فنون دريايي، 18(3):74-61.
- عاشقی، ب، همتی نژاد، م، نظریان، ع، بیگ محمدی، ط.، و نصیر صالح، ه .(1400). بررسی مؤلفه های تأثیرگذار در جذب گردشگران ورزشی (مطالعة موردی: استان گیلان)، مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی، 2(4):60-43.
- غفوري، ف، هنرور، ا.، و نعمت پور، ر .(1392). عوامل مؤثر در توسعة گردشگري ورزشهاي آبي در شهرهاي ساحلي مازندران، مديريت و توسعة ورزش، 2(3):30-19.
- کریمی، آ، یزدانی، ح.، و گلستانی، م .(1398). بررسی تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیت های بازاریابی و عملکرد بازار کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه گردشگری شهر تهران (نقش تعدیل گری شدت رقابت)، برنامهريزي و توسعه گردشگري، 8(29):171-159.
- کیانی سلمی، ص.، و یگانه، پ .(1395). شناسایی عوامل موثر و اولویتبندی فعالیتهای گردشگری ورزشی با استفاده از فنون تصمیمگیری چند معیاره (استان چهارمحال و بختیاری)، گردشگری و توسعه، 5(2):114-104.
- محرمزاده، م، سيدعامري، م، صيادي، م.، و محمدي،م .(1392). ارزيابي مهمترين شاخصهاي مؤثر در توسعة بازاريابي گردشگري ورزشي، مديريت و توسعة ورزش، 2(3):45-31.
- محمد کاظمی، ر، پوریز ، م.، و درویش زاده، ب .(1398). تبیین فرصتهاي کارآفرینانه گردشگري ورزشی (شهرستان دزفول)، پژوهشهاي کاربردي در مدیریت ورزشی، 8(3) :146-129.
- مرادي دولیسکانی، ن.، و اتقیا، ن .(1400). نقش بازاریابی اجتماعی در توسعه گردشگري ورزشی استان تهران، کسبوکار در ورزش، 1(1):59-45.
- مبینی دهکردي، ع .(1390). معرفی طرحها و مدلها در روش تحقیق آمیخته، فصلنامه راهبرد، 20(60): 234-217.
- همتی نژاد، م، شهریاری سجهرودی، ب.، و ملک اخلاق، ا .(1394). اولویتبندی جاذبههای گردشگری ورزشی در توسعه توریسم ورزشی استانهای شمالی ایران، مدیریت و توسعه ورزش، 1(6):33-19.
- نوبخت، ف، اتقیاء، ن، امیری، م، قرهخانی، ح.، و اشرفی، ن .(1393). بررسی عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل و ارائه راهکارهای اجرائی، علوم ورزش، 6(13):123-104.
- نیکنام، ک، احمدی، ع، هنری، ح.، و محرم زاده، م .(1400). طراحی و تبیین مدل عوامل سوق دهندة مؤثر بر مدیریت بازاریابی توسعۀ گردشگري ورزشی استان آذربایجان شرقی، پژوهشهاي فیزیولوژي و مدیریت در ورزش، 13(3):53-29.
- نیکنام، ک، احمدی، ع، هنری، ح.، و محرم زاده، م .(1398). طراحی و تبیین مدل مدیریت توسعه گردشگری ورزشی در آذربایجان شرقی، گردشگری و توسعه، 8(4):125-99.
- -Darabi, M, Keshtidar,M, YousefAbadi, O,Heydari,R,Nazari-Torshizi,A .(2020). Scenario Planning of the Future of Sports Tourism Industry in Mashhad, Ann Appl Sport Sci,8(4):1-11.
- Daries,N, Cristobal-Fransi,E., and Ferrer-Rosell,B .(2021). Implementation of Website Marketing Strategies in Sports Tourism: Analysis of the Online Presence and E-Commerce of Golf Courses, J. Theor. Appl. Electron. Commer. Res, 16(1):542-561.
- Heetae Cho .(2019). Examining nostalgia in sport tourism: The case of US college football fans, Tourism Management Perspectives, 29(1):97-104.
- Heydari ,R, Keshtidar,M, Haywantee R, Esfahani , M., and Asadollahi,E .(2022). Adoption of Entrepreneurial Behaviours in Sports Tourism in Developing Countries, Highlights Sustain,1(1):41-53.
- -Jorge, C., and Daniela, R. (2016). Study of the status of sport tourism in Malaysia based on SWOT analysis, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 8(6):633-642.
- Jose Miguel, V, JosE María, L, Irena, V, Arturo, D ., and Salvador, A .(2020). Factors Influencing the Tourist’s Future Intentions in Small-Scale Sports Events, Sustainability ,12(1):1-18.
- Keh, H.T., Nguyen, T.T.M., and Ng, H.P (2007). The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs,Journal of Business Venturing, 22: 592–611.
- -Lincoln, Y., and Guba ,E. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Technology Research and Development ,30:233-252.
- -Mihalic, T .(2015). Designing the framework for entrepreneurship development in the sport tourism industry, in Tisdell, C. (Ed.), Handbook of Tourism Economics: Analysis, New Applications and Case Studies, World Scientific Publication, Hackensack, NJ, pp. 644-682.
- -Mort, G.S., Weerawardena, J. and Peter, L. (2012). Advancing entrepreneurial marketing evidence from global firms. European Journal of marketing, 46(3/4):546- 561.
- -Reihani, E., and Khatibzadeh,M .(2021). Marketing Mix in Sport Tourism Context, Journal of New Studies in Sport Management, 2(3):247-255.
- Samatovich,R .(2021). Importance of Marketing in Tourism and Hotel Industry, International Journal of Business, Technology, and Organizational Behavior, 1(2):79-84.