مقایسه ويژگي هاي آموزش دوره ي ابتدايي در كشور هاي ايران و مالزي
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
کلید واژه:
چکیده مقاله :
اين پژوهش جهت دستيابي به نقاط ضعف و قوت آموزش ابتدايي كشورمان در مقايسه با كشور مالزي كه در سال هاي اخير در امر آموزش و پرورش رشد فزاينده اي داشته است و ارائه ي راهكارهايي جهت بهبود نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت آموزش ابتدايي كشورضروري به نظر مي رسيد. تربيت معلم ابتدايي در مالزي هم داراي درجات متفاوتي است كه نشان از آموزش هاي ناقص در امر تربيت معلم در اين كشور مي باشد. بي علاقگي مردان در كسوت معلم ابتدايي در اين كشور هم نشان از منزلت پائين معلمان اين كشور دارد. برنامه درسي در ايران به صورت متمركز و كتاب محور است. داراي انعطاف پذيري خيلي كم بوده معلمان موظف به اتمام كتاب در طي زمانبندي سال تحصيلي مي باشند. فارسي، رياضيات و علوم تجربي داراي اهميت و ساعات بيشتري در برنامه ي درسي ابتدايي مي باشند. برنامه درسي در مالزي به طور متمركز مي باشد. اما نشانه هايي از عدم تمركز در برنامه ي درسي ديده مي شود. برنامه درسي اخيرا نمايانگر مشاركت معلمان، اساتيد تعليم و تربيت ، و نمايندگاني از دولت و نواحي آموزشي مي باشد. بيشتر تمركز بر روي زبان هاي محلي است. به مطالعات اسلامي و تربيت شهروندي اهميت زيادي داده مي شود.
This research is necessary to understand the weaknesses and strengths of our country's primary education in comparison with Malaysia, which has seen an increasing growth in education in recent years, and to provide solutions to improve the weaknesses and strengthen the strengths of the country's primary education. reached. Primary teacher training in Malaysia also has different degrees, which shows the incomplete training in teacher training in this country. Men's lack of interest in primary school teachers in this country also shows the low status of teachers in this country. Curriculum in Iran is focused and book-oriented. It has very little flexibility and teachers are obliged to finish the book within the schedule of the academic year. Farsi, mathematics and experimental sciences have more importance and more hours in the elementary curriculum. Curriculum in Malaysia is centralized. But there are signs of lack of concentration in the curriculum. The latest curriculum shows the participation of teachers, education professors, and representatives from the government and educational districts. Most of the focus is on local languages. Much importance is given to Islamic studies and citizenship education.
