تحلیل ارتباط سؤالات آزمون پاياني درس جغرافيا پايه اول دبیرستان با اهداف و محتوي كتاب جغرافیا در شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم جغرافیا (کلیه گرایشها)
1 - دانشگاه پیام نور شیراز
کلید واژه: دانشآموزان, سؤالات آزمون, اهداف و محتوی کتاب جغرافیا,
چکیده مقاله :
پراكندگي و افتراق پديدههاي فضائي- مكاني سطح زمين را در ارتباط با ساختهاي اجتماعي، اقتصادي و سپس به آیندهنگری و تصمیمگیری در مورد اين پدیدهها ميپردازد. پژوهش حاضر باهدف تحلیل ارتباط سؤالات آزمون پاياني درس جغرافيا پايه اول دبیرستان با اهداف و محتوي كتاب جغرافیا در شهر یاسوج سال تحصيلي 1400یاسوج انجامشده است. این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان اول دبیرستان شهر یاسوج در سال 1400 است، می باشد که در اين پژوهش پس از مشخص نمودن گروه نمونه و جمعآوری اوراق امتحاني، ابتدا اوراق براساس نمرههای دانشآموزان از پائين با بالا طبقهبندیشده و نتايج حاصل از روائي محتوايي سؤالها نشان داد كه 32%از سؤالهای پايه اول دبیرستان، پوشش خوبي براي محتوي و هدفها فراهم كرده و 21% از سؤالها دربرگیرنده هيچيك از هدف و محتواي درس جغرافي پايه اول نبوده است.
It deals with the distribution and differentiation of the spatial-spatial phenomena of the earth's surface in relation to social and economic constructions and then looking into the future and making decisions about these phenomena. The present study was conducted with the aim of analyzing the relationship between the questions of the final exam of the geography course of the first grade of high school with the goals and content of the geography book in the city of Yasouj in the academic year of 1400 Yasouj. This research is descriptive. The population and statistical sample of this research includes the first year high school students of Yasouj city in the year 1400. In this research, after defining the sample group and collecting the exam papers, the papers were first classified based on the grades of the students from low to high and the results of validity The content of the questions showed that 32% of the first grade high school questions provided good coverage for the content and goals and 21% of the questions did not include any of the goals and content of the first grade geography course.
• خلخالي، مرتضي، بررسي مسائل آموزش علوم تجربي دوره متوسطه، پایاننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران 1355.
• سعيدي، عباس: نگاهي به كتاب جغرافي ايران، مجله رشد آموزش جغرافيا، شمار9، بهار 1366.
• سعيدي، عباس: ملاحظاتي در قضيه ماهيت و قلمرو دانش جغرافيا « جمله رشد آموزش جغرافیا، شماره 22، 1369.
• سيف، علیاکبر: روانشناسی پرورشي، تهران، انتشارات آگاه 1368.
• سيف، علیاکبر: اندازهگیری و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي، تهران، انتشارات آگاه 1364.
• سيف نر افق: مريم، نادري، عزت اله، سنجش و اندازهگیری در علوم تربيتي و روانشناسی، تهران، انتشارات معين 1375.
• سيف نراقي: مريم؛ نادري، عزت اله پروژههای تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني، تهران، انتشارات بدر، 1372.
• شريفي حسن پادشا، سنجش و اندازهگیری در آموزشوپرورش و روانشناسی تهران 1353.
• شريفي، حسن پاشا، شیوههای ارزشيابي از آموختههای دانشآموزان، وزارت آموزشوپرورش 1370.
• شريفي، حسن پاشا، اصول روانسنجی و روان آزمايي، تهران، انتشارات رشد 1374.
• شكوهي، حسين: فلسفه جغرافيا تهران انتشارات، گیتاشناسی، چاپ سوم 1364.
• طباطبائي، محمد: درس جغرافيا، ماهنامه آموزشوپرورش شماره 3 1318.
• يك منش، عليرضا: شيوه ارزشيابي تايلر و نقش آن در آموزش در مجله پژوهشهای تربيتي، شماره 1 بهار 1370.
• مير لوحي، حسين: در جستجوي معيارهايي براي انتخاب محتوي، فصلنامه تعليم و تربيت شماره 2 1371.
• هومن حيدر علي: زمينه ارزشيابي برنامههاي آموزشي تهران نشر پارسا 1375.
• هومن، حيدر علي: اندازهگیریهایی رواني و تربيتي و فن تهيه قسمت تهران نشر پارسا 1354.
• (شكوهي، 1370)
• (صافي، 1367)
• سعيدي 1366