تحلیل ارتباط سؤالات آزمون پاياني درس جغرافيا پايه اول دبیرستان با اهداف و محتوي كتاب جغرافیا در شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم جغرافیا (کلیه گرایشها)
1 - دانشگاه پیام نور شیراز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پراكندگي و افتراق پديدههاي فضائي- مكاني سطح زمين را در ارتباط با ساختهاي اجتماعي، اقتصادي و سپس به آیندهنگری و تصمیمگیری در مورد اين پدیدهها ميپردازد. پژوهش حاضر باهدف تحلیل ارتباط سؤالات آزمون پاياني درس جغرافيا پايه اول دبیرستان با اهداف و محتوي كتاب جغرافیا در شهر یاسوج سال تحصيلي 1400یاسوج انجامشده است. این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان اول دبیرستان شهر یاسوج در سال 1400 است، می باشد که در اين پژوهش پس از مشخص نمودن گروه نمونه و جمعآوری اوراق امتحاني، ابتدا اوراق براساس نمرههای دانشآموزان از پائين با بالا طبقهبندیشده و نتايج حاصل از روائي محتوايي سؤالها نشان داد كه 32%از سؤالهای پايه اول دبیرستان، پوشش خوبي براي محتوي و هدفها فراهم كرده و 21% از سؤالها دربرگیرنده هيچيك از هدف و محتواي درس جغرافي پايه اول نبوده است.
It deals with the distribution and differentiation of the spatial-spatial phenomena of the earth's surface in relation to social and economic constructions and then looking into the future and making decisions about these phenomena. The present study was conducted with the aim of analyzing the relationship between the questions of the final exam of the geography course of the first grade of high school with the goals and content of the geography book in the city of Yasouj in the academic year of 1400 Yasouj. This research is descriptive. The population and statistical sample of this research includes the first year high school students of Yasouj city in the year 1400. In this research, after defining the sample group and collecting the exam papers, the papers were first classified based on the grades of the students from low to high and the results of validity The content of the questions showed that 32% of the first grade high school questions provided good coverage for the content and goals and 21% of the questions did not include any of the goals and content of the first grade geography course.
