برسی اثرگذاری علم زبان انگلیسی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستان های شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - شهید باهنر کرمان
کلید واژه: دانش آموزان, دبیرستان, عزت نفس, یاسوج,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دانش زبان انگلیسی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستان شهید پناهی سرابتاوه مدرسه است. پژوهش کاربردی است و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانهای شهر یاسوج سال تحصیلی 1400بوده که از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه عزت نفس آیزنک و دانش زبان انگلیسی نلسون بوده که پس از جمع آوری داده ها, تجزیه و تحلیل در سطح آمار استنباطی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد تفاوت میانگین های دانش زبان انگلیسی در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر یاسوج از نظر آماری معنادار است, اما تفاوت میانگین های عزت نفس به لحاظ آماری معنادار نیست. همچنین تاثیر متغیر دانش زبان انگلیسی بر عزت نفس معنی دار است. تعامل دانش زبان انگلیسی و رشته تحصیلی و تاثیر هم زمان این دو متغیر مستقل بر متغیر وابسته همچنین تعامل بین دانش زبان انگلیسی و رشته تحصیلی و تاثیر هم زمان این دو متغیر مستقل بر متغیر وابسته عزت نفس, از نظر آماری معنی دار نیستند.
The purpose of this research is to investigate the effect of English language knowledge on the self-esteem of students of Shahid Panahi High School, Sarabataveh School. The research is applied and descriptive survey method is used. The statistical population included high school students of Yasouj city in the academic year of 1400, and the available and targeted sampling method was used. The data collection tool was Eysenck's self-esteem questionnaire and Nelson's English language knowledge questionnaire, after collecting the data, the analysis was done at the level of inferential statistics. The findings of the research show that the difference in averages of English language knowledge among high school students in Yasouj city is statistically significant, but the difference in averages of self-esteem is not statistically significant. Also, the variable effect of English language knowledge on self-esteem is significant. The interaction between English language knowledge and field of study and the simultaneous effect of these two independent variables on the dependent variable, as well as the interaction between English language knowledge and field of study and the simultaneous effect of these two independent variables on the dependent variable of self-esteem, are not statistically significant.
1. عالیمحمدي، ب.؛ مهر دادفر، ع. (1396)، »بررسی مقایسهاي شاخصهاي تابآوري و عزتنفس دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در دبیرستانهاي نظري با هنرجویان هنرستانهاي پسرانه کاردانش شهر اصفهان«، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 17، صص .215-239
2. میرمحمدصادقی، م. (1383)، »نقش آموزش مهارتهاي ارتباطی بر عزتنفس و روابط بین فردي نوجوانان پسر بیسرپرست ساکن مؤسسات شبانهروزي شهر تهران«، پایاننامه کارشناسیارشد: علوم بهزیستی و توانبخشی.
3. ریو، م. (2005)، انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سید محمدي (1386)، ویراست چهارم. تهران: ویرایش.
4. Mohamadi Y (Translator) [Understanding motivation and emotion], Reev JM (Author), 4th ed. Tehran: Virayesh (2
5. جمالی پاقلعه، م. (1387)، »دانشآموزان و ناتوانی آنها در تکلم به زبان انگلیسی«، فصلنامه رشد آموزش، دوره بیستودوم، شماره 4، صص .4-7
6. نیکنام، ع. (1393)، »کارایی درونی دانشکده فنیوحرفهاي شهید منتظري مشهد در سال تحصیلی -1389 «1388، مجله کارآفن، شماره 36، صص .21-29
7. Sahragard, R., Baharloo, A., & Soozandehfar, S. M. A. (2011), “A closer liik at the relationship between academic achievement and language proficiency among Iranian
8. EFL students”, Theory and Practice in Language Studies, 1 (12), pp. 1740-1748.
9. کسائیان، ز. و ن. (1389)، »بررسی ارتباط دانش زبانی با هوش و خلاقیت در یادگیري زبان خارجی«، نشریه ادب و زیان، شماره 27 (پیاپی (24، صص .71-82
10. بیابان گرد، الف. (1384)، »بررسی رابطه میان عزتنفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهاي تهران«، مجله مطالعات روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء، دوره اول، شماره 4 و 5، صص .5-18
11. سیدان، س.الف.؛ فکور، ح. (1394)، »بررسی رابطه بین عزتنفس و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دوره اول متوسطه«، دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، صص .1-19
12. خیري گلسفیدي، ط.؛ قهاري، ش.؛ نظریان، ب. (1395)، »مطالعه تغییرات انگیزش پیشرفت و خودپنداره به واسطه یادگیري زبان دوم (زبان مورد مطالعه: انگلیسی)«، فصلنامه روانشناسی تربیتی، دوره دوازدهم، شماره 41، صص .78-89
13. عوضیان ، ف.؛ بدري، ر.؛ سرندي، پ.؛ قاسمی، ز. (1390)، »بررسی رابطه بین عزتنفس و اهمالکاري با انگیزه پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان«، نشریه آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، دوره چهارم، شماره 14، صص .151-164
14. 17. Hackel, Aimee (2012), Foreign language Classes for babies tout myriad litekenglenefites, Daily camera.com Boulder. Co.
15. سعادتمهر، س.ر.؛ خالدي، ن.؛ بخشیان، ف.؛ رضا سلطانی، پوریا و نوروزي، کیان (1395)، »بررسی تأثیر اجراي برنامه ورزش هوازي بر آمادگی هوازي و عزتنفس پرستاران«، نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاري، دوره سوم، شماره 1، صص .43-47
16. پورصدامی، س. (1393)، »بررسی مقایسهاي دانش دستوري زبانآموزان رشته انگلیسی بین دانشجویان دوزبانه (عربی ـ فارسی) و تکزبانه فارسی در زمینه تطابق فاعل و فعل«، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
17. عبدي، ر.؛ محمدي، ش. (1392)، »تأثیر وجود شاخصهاي فراگفتمانی بر درک مطلب خواندن انگلیسی دانشآموزان دبیرستانی«، مجله روانشناسی مدرسه، دوره دوم، شماره 2، صص .93-106
18. باقرصاد، و. (1393)، »دانشگاه فنیوحرفهاي، دانشگاه کارآفرین«، مجله کارآفن، شماره 36، صص .43-52