برسی اثرگذاری علم زبان انگلیسی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستان های شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - شهید باهنر کرمان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دانش زبان انگلیسی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستان شهید پناهی سرابتاوه مدرسه است. پژوهش کاربردی است و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانهای شهر یاسوج سال تحصیلی 1400بوده که از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه عزت نفس آیزنک و دانش زبان انگلیسی نلسون بوده که پس از جمع آوری داده ها, تجزیه و تحلیل در سطح آمار استنباطی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد تفاوت میانگین های دانش زبان انگلیسی در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر یاسوج از نظر آماری معنادار است, اما تفاوت میانگین های عزت نفس به لحاظ آماری معنادار نیست. همچنین تاثیر متغیر دانش زبان انگلیسی بر عزت نفس معنی دار است. تعامل دانش زبان انگلیسی و رشته تحصیلی و تاثیر هم زمان این دو متغیر مستقل بر متغیر وابسته همچنین تعامل بین دانش زبان انگلیسی و رشته تحصیلی و تاثیر هم زمان این دو متغیر مستقل بر متغیر وابسته عزت نفس, از نظر آماری معنی دار نیستند.
The purpose of this research is to investigate the effect of English language knowledge on the self-esteem of students of Shahid Panahi High School, Sarabataveh School. The research is applied and descriptive survey method is used. The statistical population included high school students of Yasouj city in the academic year of 1400, and the available and targeted sampling method was used. The data collection tool was Eysenck's self-esteem questionnaire and Nelson's English language knowledge questionnaire, after collecting the data, the analysis was done at the level of inferential statistics. The findings of the research show that the difference in averages of English language knowledge among high school students in Yasouj city is statistically significant, but the difference in averages of self-esteem is not statistically significant. Also, the variable effect of English language knowledge on self-esteem is significant. The interaction between English language knowledge and field of study and the simultaneous effect of these two independent variables on the dependent variable, as well as the interaction between English language knowledge and field of study and the simultaneous effect of these two independent variables on the dependent variable of self-esteem, are not statistically significant.
