تحلیل محتواي کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایههای پنجم)
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیعلیرضا معتقد نژاد 1 , زینب پیش آهنگ 2
1 - دانشگاه آزاد یاسوج
2 - دانشگاه پیام نور سی سخت
کلید واژه: تحلیل محتوا, کتاب فارسی, پایه ابتدایی, عوامل خلاقیت گیلفورد, تفکرهمگرا,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتواي کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایههای پنجم) بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد بوده است. بر اساس جامعه آماري کتاب فارسی تعیین گردیده است و ابزار اندازهگیری، محتواي دو کتاب فارسی یعنی کتاب خوانداري و نوشتاري (در پایههای پنجم) و فرم محقق ساخته میباشد. بهمنظور تحلیل محتوا از روش واحد ثبت درزمینه استفادهشده است و با استفاده از جداول، فراوانی و درصد به توصیف و تحلیل دادهها پرداختهشده است. روایی ابزار اندازهگیری از طریق فرمول در پایه پنجم، 33/ 91 % توافق و پایایی ابزار بر اساس روش ضریب توافق زمانی طی سه ماه متوالی با انجام پذیرفت. تحلیل و تفسیر دادهها بر اساس spss استفاده از فرمول همبستگی پیرسون و نرمافزار شاخصهاي آمار توصیفی و از فرمول آزمون تفاوت فراوانی با اتکا بر فرمول کاي اسکوئر (خی دو) تک متغیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که: بیشتر محتوا و تصاویر کتابهای فارسی )خوانداری و نوشتاري ( هر سهپایه در سطح حافظه شناختی قرار دارند و به سطح تفکر واگرا و ارزش یاب کمتر توجه شده است. در ضمن براساس نتایج به دست آمده در زمینه فعالیت ها و تمرینات در پایه پنجم سطح تفکر همگرا، حافظه شناختی و تفکر واگرا از تعادل نسبتاً خوبی برخوردار میباشد. در پایه پنجم در فعالیت هاي بخوانیم به تفکر همگرا بیشتر توجه شده است و در تمرینات بنویسیم به سطح واگرابیشتر توجه شده است.
The main goal of the current research was to analyze the content of Persian books in the second half of the elementary school (fifth grade) based on Gilford's creativity factors. Based on the statistical society, the Persian book has been determined and the measurement tool is the content of two Persian books, i.e. reading and writing books (in the fifth grades) and the researcher-made form. In order to analyze the content, the unit registration method has been used in the field, and the data has been described and analyzed using tables, frequency and percentage. The validity of the measurement tool through the formula in the fifth grade, 91.33% agreement and the reliability of the tool was accepted based on the time agreement coefficient method during three consecutive months. Analysis and interpretation of data based on spss, using Pearson's correlation formula and descriptive statistics software, and the frequency difference test formula was analyzed by relying on the chi-square (chi-square) single-variable formula. The results of this research showed that: Most of the content and images of Persian books (reading and writing) are at the level of cognitive memory, and less attention has been paid to the level of divergent and value-seeking thinking. In addition, based on the results obtained in the field of activities and exercises in the fifth grade level of thinking Convergent, cognitive memory and divergent thinking have a relatively good balance. In the fifth grade, more attention is paid to convergent thinking in reading activities, and more attention is paid to divergent level in writing exercises.
• شعباني ، زهرا، ( 1383 ) بررسي تطبيقي برنامه ي تربيت معلم ايران و چند كشور جهان، فصلنامه ي تعليم و تربيت، سال بيستم، شماره 3، پائيز.
• طرح كليات نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران ( 1367 ) وزارت آموزش و پرورش،خرداد ماه.
• ملكي، حسن ( 1380 ) ، صلاحيت هاي حرفه اي معلم، تهران، انتشارات مدرسه.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1381 ) آئين نامه ها و مقررات مربوط به تربيت معلم، تهران، معاونت نيروي انساني.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1382 ) مجموعه مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش، تهران،انتشارت مدرسه.
• يونيسف، تربيت معلم به سوي الگويي تازه براي معلمان، ( 1377 ) ترجمه فريبرز مجيدي،پژوهشكده تعليم و تربيت، چاپ اول.