رابطه سبک تدریس ادراک شده، انگیزش خودمختار و خلاقیت: ارائه مدل خلاقیت بر اساس نظریه خودتعیینگری
محورهای موضوعی :افسانه مرزیه 1 , جواد اژه ای 2 , الهه حجازی 3 , محمود قاضي طباطبايي 4
1 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاروه، دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
کلید واژه: خلاقیت, انگیزش خودمختار, ابعاد سبک تدریس, نظریه خودتعیینگری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ابعاد سبک تدریس ادراک شده و انگیزش خودمختار با خلاقیت دانشآموزان میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 500 نفر از میان دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم مقطع متوسطه شهر زاهدان، با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.
The aim of this research was to study the relationships between dimensions of perceived teaching styles with autonomous motivation and creativity. A sample of 500 (girl & boy) third grade higher school students in Zahedan were selected by Cluster multi – level sampling method. The Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT,verbal form A & B) the Academic Motivation Scale (AMS) and the Teacher as a Social Context Questonnair (TASC) were administrated on all subjects. The questionnairs validity and reliability were satisfied with methods: Convergent validity, equivalence reliability, Cronbach`s Alpha, Test-retest, and confirmatory factor analysis. The results of path analysis shows direct influence of perceived teaching style and indirect influence by mediating autonomous motivation on creativity. All path coefficients of purposed model were significant.
--