بررسی ميزان محبوبيت معلمان در بين دانشآموزان مقطع ابتدائي و نقش آن بر پيشرفت تحصيلي آنان در شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیفاطمه انصاری 1 , محسن حسن زاده 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه: محبوبیت معلمان, پیشرفت تحصیلی, دانشآموزان مقطع ابتدائی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی ميزان محبوبيت معلمان در بين دانشآموزان مقطع ابتدائي و نقش آن بر پيشرفت تحصيلي آنان در شهر یاسوج بوده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف، یک تحقیق کاربردی؛ ازنظر نحوه گردآوری دادهها و اطلاعات و روش تجزیهوتحلیل یک تحقیق توصیفی و ازنظر نحوه اجرا از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر نیز شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدائی شهر یاسوج است که تعداد آنها برابر با 4000 بوده است. ازاینبین ۳۴۸ نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند بهمنظور مطالعه اهداف تحقیق حاضر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه به تائید خبر رگان این حوزه رسیده و میزان پایایی آن نیز به کمک آزمون آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. در پایان نتایج حاصل از پرسشنامه تحقیق به کمک آزمونهای آماری تی تک نمونه و رگرسیون خطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان محبوبیت معلمان و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان مقطع ابتدائی شهر یاسوج در سطح مطلوبی (۰/۰۱>p) قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین محبوبیت معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدائی شهر یاسوج رابطه معنیداری وجود (۰/۰۱>p) دارد.
The purpose of this research was to investigate the popularity of teachers among elementary school students and its role on their academic progress in Yasouj city. In terms of the purpose, the present research is an applied research; In terms of the method of collecting data and information and the method of analysis, it is a descriptive research and in terms of the method of implementation, it is a survey type. The statistical population of this research also includes all the elementary school students of Yasouj city, whose number was equal to 4000. Among these, 348 students were selected as the research sample by simple random sampling method, and a researcher-made questionnaire was used in order to study the objectives of this research. The content validity of this questionnaire has been confirmed by Khabar Regan in this field and its reliability was also confirmed with the help of Cronbach's alpha test. At the end, the results of the research questionnaire were analyzed with the help of t-test and linear regression. The results showed that the level of popularity of teachers and academic progress among elementary school students in Yasouj city is at a favorable level (p<0.01). Also, the results showed that there is a significant relationship between the popularity of teachers and the academic progress of elementary school students in Yasouj city (p<0.01).
• امیدوار، هدایت؛ امیدوار، خسرو؛ امیدوار، عظیم،(1392)، تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت زمانبر سلامت روانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 2(3پیاپی7)):6-22.
• آتش روز، بهروز؛ پاکدامن، شهلا؛ عسگری، علی. (1387)، پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان وابستگی. فصلنامه خانواده پژوهشی، 4،(14)، 9-24.
• پل هرسی؛ کنت بلانچارد. ( 1373). مدیریت عمومی. ترجمه علی علاقه بند، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
• پورشافعی، هستی. (1370). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
• خیراللهی، فاطمه. (1392). مقایسه هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی ازنظر همسالان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
• سنایی نسب، حسین؛ رشیدی جهان، حامد، صفری، مهدی، (1392). عوامل مژثر بر روی پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مجله استراتژی آموزشی و علم داروشناسی،5(4)، 243-249.
• سیف، علی اکبر(1368) روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات آگاه.
• شریفیان، اکبر. (1381). عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد. فصلنامه ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ؟، 67-82.
• شعاری نژاد، یحیی (1375)، بررسی تأثیر مهارت های مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانشآموزان مقطع راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
• عسکری، حسن، (1385)، بررسی ارتباط محبوبیت معلمان با موفقیت دانشآموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
• علی بخشی، زینب؛ زارع، حسین (1390)، تأثیر آموزش خودتنظیمی بر روی مهارتهای مطالعه دانشجویان. مجله روانشناسی کاربردی، 3(15)، 69-80.
• مهرمحمدی، محمود. (1386)، بازاندیشی فرآیند یاددهی یادگیری در تربیتمعلم. تهران: انتشارات مدرسه.
• Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Banton