بررسی رابطه مهارت های جرأت ورزی و باورهای انگیزشی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیعطاءالله نیک گفتار 1 , زهره رضائی مهر 2 , محمد محمدی عارف 3
1 - دانشگاه آزاد یاسوج
2 - دانشگاه علمی کاربردی
3 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
کلید واژه: خودتنظیمی هیجانی, مهارت های جرأت ورزی, باورهای انگیزشی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، بررسی رابطه مهارت های جرأت ورزی و باورهای انگیزشی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان شهریاسوج بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه -آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یاسوج که در سال تحصیلی 1400 مشغول به تحصیل بودند می باشد، که 40 نفر از آنها با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه جرأت ورزی گمبریل و ریچی (1975) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)1990) استفاده شد. اعتبار پرسشنامه جرأت ورزی به وسیله ی آزمون آلفای کرونباخ و آزمون دو نیمه کردن و اعتبار پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) نیز به وسیله ی آزمون آلفای کرونباخ احراز گردید. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و کنترل، آموزش خودتنظیمی هیجانی بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای به صورت دو جلسه در هفته اجرا گردید. یک هفته پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از داده ها نشان داد آموزش خودتنظیمی هیجانی با کنترل اثر پیش آزمون بر بهبود و افزایش مهارت های جرأت ورزی دانش آموزان مؤثر بوده و همچنین موجب بهبود باورهای انگیزشی آنان شده است به این صورت که باعث افزایش خودکارآمدی و کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان شده است اما بر ارزش گذاری درونی آن ها تأثیری نداشته است.
The purpose of this research was to investigate the relationship between daring skills and motivational beliefs on emotional self-regulation training in Shahriasuj students. The research method was a semi-experimental type of pre-test and post-test with a control group. The population-statistics of this research includes all sixth grade female students of Yasuj city who were studying in the academic year of 1400, 40 of whom were selected by purposive sampling and randomly divided into two experimental and control groups. became Gambrill and Ritchie (1975) and the Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ, 1990) were used to collect data. The validity of the courage questionnaire was verified by Cronbach's alpha test and the split-half test, and the validity of the motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ) was verified by Cronbach's alpha test. After randomly selecting the experimental and control groups, emotional self-regulation training was conducted on the experimental group for 8 sessions of 45 minutes, twice a week. A week after the completion of the training program, both groups were given a post-test. The obtained data were analyzed using the statistical method of univariate covariance analysis and multivariate covariance analysis. The results of the data showed that emotional self-regulation training by controlling the effect of the pre-test was effective in improving and increasing students' daring skills and also improved their motivational beliefs in such a way that it increased self-efficacy and reduced students' exam anxiety. but it has not affected their internal valuation.
• تفکر انتقادی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پیام نور در اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه پیام نور اردبیل. صص: 110 – 95.
• تقی پور، شیوا (1394). تأثیر آموزش گروهی مهارت جرأت ورزی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهرزرقان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
• جعفر طباطبایی، سمانه سادات ؛ بنی جمالی،شکوه سادات؛ احدی، حسن ؛ خامسان، احمد (1391). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی بیرجند. مراقبت های نوین، فصلنامه علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوره 9 ، شماره 4.
• جعفری، مرجان. (1388). رابطه بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با خلاقیت در مدارس متوسطه شهر همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
• جلالی،ایران ؛ احدی،حسن (1394). رابطه تنظیم شناختی هیجان، خودکارآمدی، برانگیختگی و مهارت های اجتماعی با سوء مصرف مواد در نوجوانان. فصلنامه اعتیادپژوهی سوء مصرف مواد. سال 9 ، شماره 36 ،
• جلیلی، طاهره ( 1392). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی.دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
• رحیمی، جعفر؛ بشلیده، کیومرث؛ حقیقی، جمال؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز (1385). بررسی تأثیر آموزش جرأت ورزی بر مهارت های اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره 13 ، شماره 1 ، صص: 111 - 24 .
• رضایی، اکبر؛ سیف، علی اکبر (1384). نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکردتحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت. دوره 21 ، شماره 86 ، صص: 44 – 4.
• زارع، حسین؛ سلگی، زهرا (1391). بررسی رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی، اضطراب واسترس در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. دوره 6، شماره 3.
• سلیمانی، سمیرا؛ بابانژادی، مهران؛ غنمی، فائقه (1393). نقش خودآگاهی و تنظیم هیجان در کنترل اضطراب دانشجویان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی. شماره 20 ، صص: 66 – 55.
• شهریاری احمدی، منصوره؛ پازوکی، لیلا ( 1395). رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری در تبیین رابطه تنظیم شناختی هیجان با افسردگی، اضطراب و استرس. فصلنامه روان سنجی. دوره 5 ، شماره 18 ، صص: 78 – 65.
• صمدی، یاور (1390). تأثیر آموزش مهارت های جرأت ورزی تحصیلی در ارتقاء عملکرد تحصیلی، تقویت
• عباسی نیا، محمد (1378). تأثیر آموزش جرأت آموزی در عزت نفس کودکان کم جرأت پسر ناحیه یک قم. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
• کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین. مجله اختلال های رفتاری و یادگیری. سال 1،شماره 1 ، صص: 13 – 1.
• مرادی دلیر، زهرا (1393). مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی و آموزش حل مسئله اجتماعی برمهارت های اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر ارومیه سال تحصیلی 93 -92 . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه.
• مهمان نوازان، اشرف( 1390). تأثیر مهارتهای جرأتورزی بر ارتقاء رفتار جرأتورزانه و تفکر انتقادی
• نیک پی، ایرج؛ فرحبخش، سعید؛ یوسف وند، لیلا(1395). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر جهت گیری هدف در دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم با پیگیری شصت روزه. مجله رویکردهای نوین آموزشی. سال 11 ، شماره 2 ، شماره پیاپی 24 ، صص: 86 – 71.
• ولیزاده، سمیه؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ حسینی، افضل السادات (1396). تأثیرآموزش خودتنظیمی هیجانی بر پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکده علوم « س» دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه الزهرا انسانی دانشگاه پیام نور واحد تهران مرکز.
• Berger, J. & Karabenick, S. (2010). Motivation and student’s use of learning
strategies: Evidence of unidirectional effects in mathematics classrooms. Learning
and Instruction. 41(5), 1-13.
• Capaaydin, Y. (2009). High school students emotions and emotional regulation
during test taking. Department of educational sciences middle east technical
university Ankara, Turkey
• Gambrill, E. & Richey, C. (1975). An assertion inventory for use in assessment
and research. Behav Ther; 6:550- 561.
• Gross, J.J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science. 10, 214–219. 60
• Gross, J.J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social
consequences. Psychophysiology. 39(3): 281–91. 58.
• Gross, J.J. (2007) editor.Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press. 57.
• Gross, J.J. (2007) editor.Handbook of emotion regulation. New York: Guilford
Press. 57.
• Lin, Y., Shiah, I., Chang. , Y., Lai, T., Wang, K. & Chou, K. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical students assertiveness, self– esteem and interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Today. 24 (8), 656-665.
• Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition.
Monographs of the society for research in child development. 59, 25, 52