ماهیت نور از دیدگاه امام خمینی(ره)
محورهای موضوعی : کلام اسلامیملاحت جلیلی احمدآباد 1 , خسرو ظفرنوایی 2 , سید محمد بنی هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه،ادیان وعرفان،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
2 - استادیارگروه فلسفه، ادیان وعرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیارگروه فلسفه، ادیان وعرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: نور, امام خمینی(س), ماهیت, حقیقت, مراتب نور,
چکیده مقاله :
شناخت ماهیت نور از مباحث مهمی است که عرفا با توجه به دریافتهای درونی و شهودی خود به بیان حقایق اقیانوس عمیق این مفهوم پرداختهاند. هدف از این مقاله بررسی دیدگاه امام خمینی ره عارف برجسته معاصر در خصوص ماهیت نور است که با روش توصیفی- تحلیلی در آثار و متون ایشان صورت گرفته است. بررسی ماهیت نور از منظر کسی که به مقام ولایت دست یافته جهت رشد معنوی تأثیرگذار است. امام خمینی (ره) نور را وجود میداند که مبدا وجود، نورالانوار و نور حقیقی است، و همه انوار دیگر را تجلی نور الهی و عرضی میخواند. ایشان علاوه بر اشاره به نور ظاهری و باطنی نور را به دو قسمت خاص و عام تقسیم کرده است. به نظر ایشان تمام مراتب هستی و درجات معرفت جزء تطورات نور است. در نهایت ایشان در تبیین ماهیت نور به احدیت جمعی و حقیقت محمدیه و اسم اعظم الله و انسان کامل و ولایت میپردازد و حقیقت نوریه را به زیبایی بیان میکند.
Understanding the nature of light is one of the important issues that mystics, according to their inner and intuitive perceptions, have expressed the truths of the deep ocean of this concept. The purpose of this article is to study the views of Imam Khomeini, a prominent contemporary mystic, on the nature of light, which has been done by descriptive-analytical method in his works and texts. Examining the nature of light from the perspective of a person who has attained the position of guardianship is effective for spiritual growth. Imam Khomeini considers light to be the source of existence, which is the light of light and true light, and calls all other lights the manifestation of divine and transcendental light. In addition to referring to external and internal light, he has divided light into two specific and general parts. According to him, all levels of existence and degrees of knowledge are part of the evolution of light. Finally, in explaining the nature of light, he deals with the collective oneness and the truth of Muhammad and the name of God Almighty and the perfect man and the guardianship, and expresses the truth of light beautifully.
