یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
لیلا احمدزاده
1
,
افضل السادات حسینی دهشیری
2
,
ایمان محسنی نایینی
3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. تهران، ایران.
2 - دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با گسترش رشتههای تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تاریخ، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و روانشناسی و در پی آن تعلیم و تربیت قدم گذاشت. هرمنوتیک در شکل کهن آن با تربیت دینی و در حوزه وارسی متون مقدس ارتباط داشت. و امروزه به محدوده تعلیم و تربیت نوین راه یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر با روش مطالعه کتابخانه ای و روش تحليل اسنادی همراه با رويكردي استنتاجی به انجام رسید. در استنتاج نسبت هرمنوتیک مدرن با یادگیری خلاق می توان بیان داشت که؛ جهت رسیدن به یادگیری خلاق ابتدا لازم است به مساله مورد بحث نزدیک شد، مساله مورد نظر را مورد نقد قرار داد و با افزایش فهم در فراگیر و کیفی نمودن این فهم در او، یادگیری خلاق را در وی ایجاد، تقویت و نهادینه نمود. لازم است این فرایند به دقت و وسعت دید و ژرف نگری انجام و مطابق فرایند ترسیم شده مسیر را طی نمود تا منظور و هدف که یادگیری خلاق در فراگیر است، دست یافت.
With the expansion of specialized fields in the academic centers of the world, hermeneutics left the scope of interpretation of religious texts and entered the field of various sciences such as history, art, economics, political science and psychology, followed by education. In its old form, hermeneutics was related to religious education and in the field of checking the holy texts. And today it has entered the scope of modern education. The present research was conducted with the aim of investigating creative learning based on Heidegger's modern hermeneutics with the method of library study and document analysis along with an inferential approach. In deducing the relationship between modern hermeneutics and creative learning, it can be stated that; In order to achieve creative learning, first of all, it is necessary to approach the issue under discussion, criticize the issue in question and create, strengthen and institutionalize creative learning in him by increasing his understanding and making this understanding comprehensive and qualitative. It is necessary to carry out this process with precision and breadth of vision and in-depth observation and follow the path according to the drawn process in order to achieve the purpose and goal of creative learning.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 30 ـ ۷
یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر
لیلا احمدزاده 1
افضل السادات حسینی دهشیری 2
ایمان محسنی نایینی 3
چکیده
با گسترش رشتههای تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تاریخ، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و روانشناسی و در پی آن تعلیم و تربیت قدم گذاشت. هرمنوتیک در شکل کهن آن با تربیت دینی و در حوزه وارسی متون مقدس ارتباط داشت. و امروزه به محدوده تعلیم و تربیت نوین راه یافته است.
پژوهش حاضر با هدف بررسی یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر با روش مطالعه کتابخانه ای و روش تحليل اسنادی همراه با رويكردي استنتاجی به انجام رسید. در استنتاج نسبت هرمنوتیک مدرن با یادگیری خلاق می توان بیان داشت که؛ جهت رسیدن به یادگیری خلاق ابتدا لازم است به مساله مورد بحث نزدیک شد، مساله مورد نظر را مورد نقد قرار داد و با افزایش فهم در فراگیر و کیفی نمودن این فهم در او، یادگیری خلاق را در وی ایجاد، تقویت و نهادینه نمود. لازم است این فرایند به دقت و وسعت دید و ژرف نگری انجام و مطابق فرایند ترسیم شده مسیر را طی نمود تا منظور و هدف که یادگیری خلاق در فراگیر است، دست یافت.
واژگان کلیدی
[1] . دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: Ahmadzade.leila@yahoo.com
[2] . دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Afhoseini@ut.ac.ir
[3] . دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
Email: elmanim@modares.ac.ir
تاریخ دریافت: 11/2/1401 پذیرش نهایی: 9/5/1401
