ارائه الگوی جانشین پروری کارآفرینانه در کسب و کارهای خانوادگی در صنایع غذایی با رویکرد تحلیل کیفی
محورهای موضوعی : توسعه مدلهای کسب و کار در بنگاههای کوچک و متوسط
محمد جواد اسماعیل زاده
1
,
بزرگمهر خاندوزی
2
,
هادی ثنایی پور
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد
2 - دانشگاه حکیم جرجانی گروه آموزشی مدیریت
3 - دانشگاه گنبد کاووس گروه آموزشی مدیریت
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارائه الگوی جانشین پروری کارآفرینانه در کسب و کارهای خانوادگی در صنایع غذایی خراسان رضوی با رویکرد تحلیل کیفی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادي و رویکرد کاربردی دارد و روش پژوهش کیفی و برای شناسایی شاخص ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری شامل ﻣﻄﻠﻌﺎن ﮐﻠﯿﺪي و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن جانشین پروری کارآفرینانه در کسب و کارهای خانگی صنایع غذای خراسان رضوی می باشند و روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع روش نمونه گیری گلوله برفی می باشد، بدین صورت که جمع آوری داده تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه پیدا کرد که تعداد آن 17 نفر می باشند. روش و ابزار گردآوری اطلاعات بصورت مصاحبه نیمه ساختار می باشد. برای شناسایی مولفه های پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد که معیارهای نهایی، تعداد 13 مقوله اصلی و 40 مقوله فرعی حاصل گردید. مقولههای اصلی احصاء شده عبارتند از؛ مشتری -مداری؛ مدیریت منابع؛ منابع مالی؛ عوامل اجتماعی؛ عوامل فناوری؛ سیاست گذاری دولت؛ معرفی کارآفرینی سازمانی؛ ویژگی های سازمانی بنگاه کارآفرین؛ ویژگی های کارکنان بنگاه کارآفرین؛ ویژگی های مدیران بنگاه کارآفرین؛ قابلیت های درون سازمانی؛ عملکرد سازمان؛ اشتغال است.
The purpose of this research is to investigate the model of entrepreneurial succession in family businesses in the food industry of Razavi Khorasan with a qualitative analysis approach. The current research has a fundamental goal and a practical approach, and the qualitative research method was used, and the content analysis method was used to identify indicators. The statistical population includes key informants and experts of entrepreneurial succession in home businesses of Khorasan Razavi food industries and the sampling method in this research is the snowball sampling method, so that data collection continues until the saturation point is reached. He found that there are 17 people. The method and tool of data collection is a semi-structured interview. Content analysis method has been used to identify research components. The results of the research showed that the final criteria were 13 main categories and 40 subcategories. The main categories counted are; customer orientation; resource management; Funds; social factors; technological factors; Government policy-making; introducing organizational entrepreneurship; Organizational characteristics of the entrepreneurial company; characteristics of entrepreneurial company employees; characteristics of entrepreneurial company managers; intra-organizational capabilities; organization `s performance; It is employment.
