واکاوی کیفی عوامل موثر در اجرای موفق استراتژی ها در سازمان های ایرانی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکحسین وحیدی 1 , صادق شهبازی 2 , محمد صابر شهرستانی 3
1 - گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد MBA- گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
کلید واژه: واکاوی , استراتـژی, اجرای استراتژی, مطالعات پیشین, فراترکیب,
چکیده مقاله :
با توجه به نرخ نسبتا بالای شکست اجرای استراتژی ها در سازمان ، شناخت جامع عوامل موثر بر اجرای موفق استراتژی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، علی رغم اهمیت این موضوع تاکنون پژوهش جامعی پیرامون تبیین عوامل مذکور در سازمان صورت نگرفته است. هدف : هدف از انجام این تحقیق شناسایی جامع و دسته بندی عوامل موثر بر اجرای موفق استراتژی ها در سازمان های ایرانی بر اساس مطالعات پیشین در این حوزه است. روش شناسی : این پژوهش از نظر روش تحقیق کیفی، به لحاظ گردآوری داده ها اسنادی و کتابخانه ای و از نظر هدف کاربردی است در این مطالعه بر اساس جستجوهای صورت گرفته در بین پایگاه های مقالات ایرانی و منابع اینترنتی در بین سالهای 1391 تا 1401، ابتدا 108 مقاله مرتبط با موضوع کشف و با بهره گیری از روش تحلیل کیفی فراترکیب و معیارهای ورود، در نهایت 21 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها : بر اساس روش 7 مرحله ای باروسو و سندلوسکی و شیوه کدگذاری باز، 45 عامل(کد) شناسایی و استخراج گردیدند و در 5 مولفه برنامه ریزی و مدیریت(18 کد)، زیر ساخت و ساختار( 5 کد)،منابع انسانی(13 کد)، فرهنگ سازمانی(4 کد) و مولفه مالی و اعتباری(5 کد) دسته بندی شدند. نتیجه گیری : در بین مقالات نهایی عامل فرهنگ سازمانی دارای بیشترین تکرار و عواملی نظیر تناسب بودجه ریزی استراتژیک، همترازی عمودی راهبردها و غیره دارای کمترین تکرار در بین مقالات مورد مطالعه بودند ، در پایان بر اساس یافته های تحقیق پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
The relatively high rate of failure in the implementation of the organization's strategies, the comprehensive understanding of the factors affecting the successful implementation of strategies is of particular importance. despite the importance of this issue, so far there is no comprehensive research on the explanation of the factors and components affecting the success of the Strategies implementation have not been implemented. The purpose of this research is to comprehensively identify and categorize the factors affecting the successful implementation of strategies in Iranian organizations based on previous studies in this field. This study used qualitative method and for data collection , articles has been used and in terms of purpose this research is practical. in this study based on the searches made among Iranian article databases and internet sources between 2013 and 2023.At the First, 108 articles related to the topic of discovery were gathered and finally 21 articles were evaluated using the meta- synthesis qualitative analysis method and inclusion criteria. Based on the 7-step method of Barroso and Sandelowski and the open coding method, 45 factors were identified and extracted, and in 5 components distributed : planning and management (18 codes), infrastructure and structure (5 codes), human resources. (13 codes), organizational culture (4 codes) and financial and credit component (5 codes) were categorized. Among the final articles, the factor of organizational culture had the most repetition and factors such as strategic budgeting fit, vertical alignment of strategies, etc. had the least repetition among the studied articles
اسدزاده، رضا و شکری ،خیادانی مسعود (۱۳۹۹) فراترکیب روش شناسی نظام های نرم در تحلیل های مدیریت راهبردی مطالعات مدیریت دولتی ایران (۱) ٢٧-٦٥.
اکبرپور شیرازی محسن و صفدری رنجبر، مصطفی (۱۳۹۳) شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی مؤثر بر اجرای موفق راهبردها پژوهش نامه مدیریت اجرایی سال ششم، شماره ۱۲ صفحات ۱۳ تا ٤٨
اکبری، شهناز ،مشبکی ،اصغر حسینی حمید ،خداداد ،کردنائیچ اسدالله (۱۳۹۴) طراحی الگوی رفتار اجرای موفق استراتژی دوره ۲۰ شماره ۱، صص ۱۰۴-۱۳۰
بیک زاد ،جعفر؛ سید مفید، علیرضا.(1393) بررسی عوامل موثر بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، نشریه مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی :: بهار ۱۳۹۳ - شماره ۱۹. صفحات : از ۷۳ تا ۱۰۲.
بیگدلی ،معصومه ، پیرایش، رضا (1398) بررسی عوامل و مؤلفه های موفقیت در اجرای استراتژی در شرکت آریا رنگ درخشان، چهارمین کنفرانس ملی کسب و کار و بازرگانی .
جلالی ، سید حسین ، مظلومی ، نادر (1396)نقش رهبری تحول گرا در تسهیل فرایند پیاده سازی استراتژی. پژوهش های مدیریت عمومی ،سال دهم، شماره سی و ششم ، تابستان ۱۳۹۶ صفحه ۱۸۰-161 .
جمشیدی، علی، صانع، فاطمه (۱۳۹۶). بررسی بودجه بندی عملیاتی بر اجرای موفقیت آمیز استراتژی.سومین کنفرانس سالیانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار تهران ۲۲ آذر.
حسنقلی پورپاسوری ،طهمورث ، شاه حسینی، محمد علی، زهره دهدشتی، شاهرخ، جوکار، قاسم (1398) شناسایی عوامل موثر بر اجرای استراتژیهای بازاریابی با استفاده از تحلیل میدان نیرو.
حقیقی، محمد و منوریان و قوام پور و رسولیان (۱۳۸۸) بررسی عوامل موثر بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک در شرکت ملی گاز ایران نشریه مدیریت بازرگانی دوره ۱، شماره ۳.
حقیقی کفاش، مهدی ، جلالی ،محسن ، ابراهیمی، مهدی ، خاشعی ،وحید (1398) شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر اجرای استراتژی در بانکهای تجاری ایران به همراه پیامدهای آن. شماره صفحه: ۱۲۵-۹۵
دیوید، فرد.آر(1390) مدیریت استراتژیک، ترجمه پارسیان و اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی،تهران.چاپ نوزدهم.
رهنورد، فرج الله، فتحی، رقیه ، طاهر ،روشندل ،(۱۳۹۳) شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در اجرای راهبردهای سازمانی مطالعه موردی مرکز صداوسیمای آذربایجان شرقی مدیریت بهره وری سال هفتم شماره ۲۸
سهرابی،بابک،خلیلی جعفرآباد،احمد،رودی،امیر(1396). کشف ویژگی های حوزه های تحقیقاتی نوظهور با استفاده از روش فراترکیب،فصلنامه سیاست علم و فناوری.سال نهم، شماره 4،زمستان.
شاملو، رضا (1399) معرفی عوامل مؤثر بر اجرای موفق راهبردها در ارتش ج.ا.ایران،فصلنامه علمی راهبرد دفاعی، شماره 71.پاییز.
عابدی جعفری ،عابد ، امیری مجتبی (۱۳۹۸) فراترکیب روشی برای سنتز مطالعات کیفی، روش شناسی علوم انسانی، شماره٩٩،صص ٧٤-٧٨ .
عابدین، بهاره، اکبری امامی، شهناز ،جلیلی ،اسماعیل ،دلخون ، محمد علی (۱۳۹۹) در آمدی بر پیشرانهای داخلی اجرای موفق استراتژی پژوهش ترکیبی نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی شماره ،۷۵ صفحات ۱۳۱ تا ۱۵۰.)
عسگری، محمد، ،هادی داداشی محمد علی، شریفی، محمد على (۱۳۹٦) عوامل کلیدی موثر بر اجرای استراتژی در سازمان های آموزشی پژوهشی اولین همایش ملی پژوهشهای حسابداری مدیریت با رویکرد کسب و کارهای نوین.
قلعه نوئی ،علیرضا، دوین، حسن فهیم، پیمانی زاد، حسین ، اسماعیل زاده، محمدرضا(1398) .طراحی مدل راهبردی عوامل مؤثر در پیاده سازی استراتژی بهره وری سبز در ورزش.
کرم پور، عبدالحسین، ولی، علیرضا، شیخ باقری، الهام (۱۳۹۹) ، طراحی مدل اولویت بندی عوامل تعیین کننده موثر بر اجرای استراتژی در بانک آینده فصلنامه مطالعات آینده پژوهی و سیاستگذاری دوره ۶، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۹.
کمالی، یحیی ، (۱۳۹۶) روش شناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاست گذاری عمومی مجله سیاست، دوره ۷، شماره ۳
لشکر بلوکی ، مجتبی(1390)، اجرای استراتژی(راهنمای گام به گام)، انتشارات آریا قلم.
محقر علی، جعفرنژاد احمد، مدرس یزدی محمد و صادقی مقدم محمدرضا (1392) ارائه الگو جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکه تامین خودروسازی با استفاده از روش فرا ترکیب، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4): 161-194.
محمدی ، شیرکوه.(1400)، فراترکیب موانع اجرای استراتژی در سازمان های دولتی ایران، دوفصلنامه علمی اندیشه مدیریت راهبردی، سال پانزدهم، شماره اول(پیاپی29)، بهار و تابستان 1400، صص 359-392.
مروتی شریف آبادی، علی، هادیان ندوشن، اعظم ،حیاتی ،مژده(1392)، رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز استراتژی ها نمونه موردی کمیته امداد امام خمینی (ره) دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک تهران انجمن مدیریت راهبردی ایران.
مصدق راد، علی محمد، اکبری ساری، علی ، اصفهانی، پروانه.(1396) بررسی میزان موفقیت اجرای برنامه راهبردی در بیمارستانهای استان تهران، نشریه پایش دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ،سال شانزدهم شماره ششم آذر - دی .
مقدسی،محمد حسن؛ناهید،مجتبی(1400)، بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای استراتژی در بانک های ایرانی؛موردمطالعه اداره مرکزی بانک ملت.همایش مطالعات مدیریت ، حسابداری و حقوق. دوره 5 .صص 194-209
ملک اخلاق ،اسماعیل ،تسلیمی زهرا ریحانی، مریم (۱۳۹۶)شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اجرای استراتژیهای سازمانی در سازمانهای ورزشی دولت ایران مجله مدیریت و توسعه ورزش شماره ۲ .
نژاد ایرانی ، فرهاد،خلیل زاده شهانقی،حسن(1395)،بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت اجرای برنامه های استراتژیک دانشگاه ها و ارائه الگوی مناسب، فصلنامه مدیریت کسب و کار ، شماره 30 ، تابستان.
Aaker, D. (1989). Strategic Market Management, 2nd edition, Wiley & Sons, New York. Andrews, R;
Beynon, M, J & Genc, E. (2017). Strategy implementation style and public service effectiveness, efficiency, and equity. Administrative science. 7 (4). 1-19
. Al-TurkiU. METHODOLOGY AND THEORY,(2021) A framework for strategic planning in maintenance. Journal of Quality in Maintenance, (۱۲) ۱۵۰-۱۶۲
Alharthy, A; Rashid, H; Pagiliari, R & Khan, F. (2017). Identification of Strategy Implementation Influencing Factors and Their Effects on the Performance. International Journal of Business and Social Science. 8 (1). 34-44
. Bergdah, E., (2019), Is meta-synthesis turning rich descriptions into thin reductions? A criticism of meta- aggregation as a form of qualitative synthesis. Nursing Inquiry, Volume 26
. Bian's global, (2007) management tools and trend survey ,strategy and leadership, vol. 35, no.5 16
. Brenes, E. R., Mena, M., & Molina, G. E. (2008), Key Success Factors for Strategy Implementation in Latin America, Journal of Business Research, Vol. 61, No. 6
. Brotherton, B., & Wood, R. C. (2008). The SAGE Handbook of Hospitality Management. United Kingdom: SAGE Publications
. Catalano, A. (2013). Patterns of graduate students 'information seeking behavior: a met synthesis of the literature. Journal of Documentation. 69,243274
. Critenden, V., & Critenden, W. (2008), "Building a capable organization: The eight levers of strategy implementation". Business Horizons, 51(4), 301-309
. Critical Appraisal Skills Program (2018). CASP (insert name of checklist i.e. Qualitative) Checklist. [online] Available at: URL. Accessed: Date Accessed
. Getz, Gary,(2011) Why your strategy isn't working, Business Strategy Series, Vol. 2, Issue. 6
. Goromonzi, W. O. (2016). Organizational Culture, Strategy Implementation and Commercial Bank Performance in Zimbabwe. International Review of Management and Marketing, 6(2), 307-316
. Harrington, R.J. (2006). The moderating effects of size, manager tactics and involvement on strategy implementation in foodservice. International Journal of Hospitality Management, 25(3), 373-397
. Hambrick, D. C., & Cannella, A. A. (1989). Strategy Implementation as Substance and Selling. The Academy of Management Executive, 3(4), 278-285
. Jones, H. S., McKenzie, R., & Barber, E. A. (1925). A Greek-English lexicon. Oxford: Clarendon Press. Hrebiniak, L. G (2013), Making Strategy Work: Leading Effective Execution and Change, FT Press
. Kaplan, R. S., Norton, D. P. (1996). "The Balanced Score-card- Translating Strategy into Action", Boston: Harvard Business School Press
. Madegwa, G. S. (2014). Factors affecting strategy implementation in government Parastatals: Case of national cereals and produce board of Kenya (Doctoral dissertation)
. Mazouz. Bachir, Rousseau. Anne ,(2016), Strategic management in public administrations: a results-based approach to strategic public management, International Review of Administrative Sciences 2016, Vol. 82(3) 411-417
. Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. B. (2020). Strategy Safari. United Kingdom: Pearson Education Limited. Sabourin, V. (2015). Strategy Execution: Five Drivers of Performance. Journal of Strategy and Management, 8(2), 127-138
. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer Publishing Company
. Timulak, L., (2009), Meta-analysis of qualitative studies: A tool for reviewing qualitative research findings in psychotherapy. Psychotherapy Research, Volume 19, pp. 591-600
. Yousef Obeidat, B; Al- Hadidi, A; Tarhini, A & Masadeh, R. (2017). Factors affecting strategy implementation: A case study of pharmaceutical companies in the Middle East. Review of International Business and Strategy. 27 (3). 386-408
. Yang L., Sun G., Eppler M. (2010) Making strategy work: A literature review on the factors influencing strategy implementation, Handbook of Research on Strategy Process. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing
. Zimmer, L. (2006). Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318.