بررسی تأثیر دانشگاه آزاد اسلامي در امور آموزشي، فرهنگي و اقتصادي زنان شهرستان شهربابك
محورهای موضوعی :
1 - استادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهربابک.
کلید واژه: زنان, آموزشي, فرهنگي, اقتصادي, شهرستان شهربابك.,
چکیده مقاله :
رشد نهادهای آموزشی و علمی زمینه مشارکت مؤثر افراد یک جامعه را در تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراهم میکند. دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از نهادهای آموزشی در کشور فرصتی فراهم کرده تا زنان نیز بتوانند در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقشی فعال داشته باشند و با خودباوری بتوانند نگرش جامعه را نسبت به تواناییهای زنان تغییر داده و نشان دهند که امر توسعه بدون مشارکت زنان امکانپذیر نخواهد بود. ازآنجاییکه عملکردها و پیامدهای دانشگاه آزاد اسلامی در زمینههای مختلف (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی) در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده است؛ لذا هدف تحقیق حاضر بررسی نقش و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شهربابک در امور آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زنان بوده است. در این راستا فرضیههای تأثیر دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزشی، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی زنان موردبررسی قرار گرفت. درمجموع روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی، کاربردی و مبتنی بر پیمایش بود. در این روش از گردآوری اطلاعات، مطالعه اسنادی و میدانی (پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است و جامعه آماری موردمطالعه کارمندان، دانشجويان، زنان خانهدار، مشاغل آزاد و دانشآموزان ساكن شهرستان شهربابك (1395) و حجم نمونه 500 نفر میباشد که جهت ورود اطلاعات و دادهها و تجزیه تحلیل آنها نیز از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتیجه آنکه دانشگاه آزاد اسلامي در امور آموزشي (T=79.16,P<5%) و در امور فرهنگي- اجتماعي T=60.85,P<5%)) و در امور اقتصادي ( T=93.37,P<5%) زنان در شهرستان شهربابک تأثیرگذار بوده است.
The growth of educational and scientific institutions provides the ground for the effective participation of individuals in a society in social, economic, political, and cultural developments. One of the educational institutions in the country (Iran) called Islamic Azad University, has provided an opportunity for women to play an active role in various cultural, social, political, and economic fields, also to change society's attitude towards women's abilities with self-confidence and show that development will not be possible without the participation of women. Since the performances and consequences of Islamic Azad University have been different in various fields and regions of the country; so, this research purpose is to investigate the role and performance of Shahr-e-Babak Islamic Azad University in the educational, cultural, social, and economic affairs of women. Therefore, the Islamic Azad University's impact on the educational, cultural, social, and economic affairs of women has been studied. The method of this research is descriptive-analytical, applied, and survey. This method is data collection, documentary, and field study (researcher-made questionnaire). The study's statistical population includes employees, post-graduate & school students, homemakers, and freelancers living in Shahr-e Babak. The sample size is 500 people, and SPSS software has been used to enter information and data and analyze them. The result of Islamic Azad University affects women in Shahr-e Babak city as follows: educational affairs (T = 79.16, P <5%), cultural-social affairs (T = 60.85, P <5%), and economic affairs (T = 93.37, P <5%).
1- افشاری، ز. (1369). اشتغال زنان و نقش آن در بازسازی اقتصادی کشور. طرح پژوهشی سازمان برنامه و بودجه.
2- امیریان¬زاده، م.، قاسم¬زاده، ع. حاج باقری، م ر. (1385). نقش دانشگاه آزاد اسلامی استهبان، دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با همکاری ناحیه یک مجموعه دانشگاه¬ها.
3- اميريان¬زاده، م.، و اميريان¬زاده، م. (1383). همايش نقش زنان در توسعه پايدار؛ وزارت آموزش¬و¬پرورش.
4- انوري، م. (١٣٨٢). زنان توانمند توسعه سیاسی و فرهنگی. ماهنامـه فرهنگـی و پژوهشـی مرکز امور مشارکت زنان، 1(4)، 56-78.
5- ایرجی زاده، ا. (1379). بررسی مشارکت کیفی زنان در آموزش عالی و ارائه راهکارهایی جهت افزایش آن. مجموعه مقالات و گزارشهای کنگره زن، دانشگاه فردای بهتر، وزارت علوم تحقیقات وفناوری، معاونت فرهنگی اجتماعی.
6- ايماني، م.، و مردي¬ها، م. (1381). بررسي و تحليل افزايش سهم زنان در آموزش عالي. انتشارات وزارت علوم تحقيقات و فناوري، معاونت فرهنگي و اجتماعي.
7- آکوچکیان، ا. (١٣٨٢). منشور ملی زنـان در فراینـد توسـعه پایـدار. ماهنامـه فرهنگـی و پژوهشی مرکز امور مشارکت زنان، 1(4)، 35-47.
8- آل¬عمران، رویا، و آل¬عمران، س. ع. (1391). اندازه گیری تاثیر سرمایه انسانی ارتقای رشد اقتصادی در کشورهای منتخب اوپک. رشد فناوري، 8(32)، 41-53.
9- بريري، ن. (1383). نقش زنان در توسعه پايدار. همايش وزارت آموزش¬و¬پرورش.
10- بوذری، س. (1380). جایگاه زنان در آموزش عالی از دیدگاه آمار. توسعه ی مشارکت زنان در آموزش عالی، دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن¬آوری. تهران.
11- پيشگاهيفرد، ز.، و اسدي¬راد، م. (1382). بررسي رابطه ميان آموزش عالي زنان در ايران و حضور آنان در عرصههاي قانون-گذاري. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ريزي در آموزش عالي، 9(3)، 159-196.
12- تدین، م.، فدایی، م.، نادی، م. ع. (1386). پیامدهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تربیتی بخش میمه: با تاکید بر آثار اقتصادی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13، 135-160.
13- جاسبیر، س. (1378). آموزش عالی وتوسعه. ترجمعه کاظمی، ع. ح. توان دانایی، ویژه اولین اجلاس عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی.
14- چنگیزی آشتیانی، م. (1372). سهم تولید زنان در اقتصاد کشور. طرح تحقیقاتی مرکز آمار ایران.
15- حسن¬زاده بدری آبادی، س. (1385). دیدگاه آموزش دیدهها در مورد تأثیرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی، فرهنگ عامیانه تربت حیدریه. همايش منطقهاي بزرگداشت ربع قرن فعاليت دانشگاه آزاد اسلامي.
16- حیدری شیخ طبقی، پ. (1392). اشغال زنان در الگوی اسلام - پیشرفت ایران. دومین کنفرانس الگوی اسلامی پیشرفت ایران.
17- دهقانی، ع. (1376). بررسی تاثیر کیفیت و کمیت آموزشهای رسمی بر رشد اقتصادی کشور طی دوره های 1370-1345. رساله دکتری منتشر شده، پژوهشنامه دانشگاه آزاد اسلامی.
18- دیوانگاهی، م.، و بشیری، م. (1386). پیامدهای آزاد اسلامی دانشگاه در امور آموزشی، اجتماعی و اقتصادی زنان شهرستان¬ها نوشهر و چالوس. همايش منطقهاي بزرگداشت ربع قرن فعاليت دانشگاه آزاد اسلامي.
19- رزمی، م ج.، و حاجبی، ا. (1395). تأثیر تحصیلات عالی زنان بر رشد اقتصادی در برخی از کشورهای اوپک و شمال آفریقا. مجله اقتصادی پژوهش های مدل سازی، 6(24)، 175-200.
20- رضایی، ش. (1387). پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی الیگودرز در وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان در شهرستان الیگودرز. همايش منطقهاي بزرگداشت ربع قرن فعاليت دانشگاه آزاد اسلامي.
21- رئیسی، س. (1378). نقش دانشگاه آزاد اسلامی در جامعه پذیری و رشد سیاسی دانشجویان واحد شوشتر. طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر.
22- زرگری، م. (1378). نقش دانشگاه آزاد اسلامی در پیشگیری از بزهکاری در استان کردستان. طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج.
23- زنجانی¬زاده، ه. (1383). آموزش و پرورش وبرابری فرصت های آموزشی جنسیتی و طبقاتی. موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان. قم.
24- سفیری، خ. (1373). بررسی جنبه های کمی و کیفی اشتغال زنان و رابطه آن با توسعه اقتصادی. پایان نامه دوره دکتری جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
25- صالحی، ا. (1383). دیدگاه های نظری توسعه آموزش عال. دانشور رفتار، 11(5)، 55-68.
26- صفوی، ر. (1378). نقش آموزش عالی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان خلخال. طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خلخال.
27- عبدوس، م.، (١٣٨٣). بررسی عوامل مؤثر در فرصتهاي آموزشی نابرابر بین دختران و پسـران و راهکارهاي مؤثر براي رفع آنها. وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت. تهران.
28- قاسمي، ن.، و كلانتري، ج. (1385). بررسي پيامدهاي آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي براي زنان (ديدگاه مردم شهر فسا در سال تحصيلي 1383-1384). همايش علمي پژوهشي ربع قرن فعاليت دانشگاه آزاد اسلامي.
29- قدیمی، ا.، و قاسمی، م. (1382). تاثیر ادراک مدیران بر تحقق قابلیت های زنان در فرآیند توسعه. ماهنامه فرهنگی و پژوهشی مرکز امور مشارکت زنان، 1(4)، 11-22.
30- گویآبادی، ع. ک.، و ریاحی، ح. ر. (1382). شکوفایی زنان ایرانی در جامعه دانایی محور. ماهنامه فرهنگی و پژوهشی مرکز امور مشارکت زنان، 1(4)، 45-30.
31- مشیرزاده، ح. (1379). جنبش زنان در غرب و تاثیر آن بر محیطهای دانشگاهی. مجموعه مقالات و گزارشهای کنگره زن، دانشگاه فردای بهتر، وزارت علوم تحقیقات وفناوری، معاونت فرهنگی اجتماعی.
32- معروفی، پ. (١٣٨٣). تأثیر آموزش و پـرورش در انجـام اصـلاحات بـا تأکیـد بـر نقـش ملاحظات جنسیتی. وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت. تهران.
33- معمارزاده، غ.، کیاکجوری، ک.، و رودگرنژاد، ف. (1390). تحلیل استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارائه راهبردهای مناسب (واحد بندر انزلی). آینده پژوهی مدیریت (پژوهش¬های مدیریت)، 22(88)، 39-54.
34- موسوی، س ن. (1385). آثار تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: مطالعه موردی، شهر مرودشت. مجموعه مقالات فعالیت های 25 ساله دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. 214-217.
35- مهدوی، م. ص.، و صبوری خسروشاهی، ح. (1382). بررسی ساختار توزیع قدرت در خانواده. نشریه مطالعات اجتماعی و روانشناختی زنان (مطالعات زنان)، 1(2)، 27-68.
36- ولی¬زاده، ز. (1387). ارزیابی پیامدهای مثبت دانشگاه آزاد اسلامی در امور اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی زنان شهرستان فراهان. همايش منطقهاي بزرگداشت ربع قرن فعاليت دانشگاه آزاد اسلامي.
37- Borden, L. M., Craig, D. L., & Villarruel, F. A. (2004). Professionalizing youth development: The role of higher education. New directions for youth development, 2004(104), 75-85.
38- Fong, M. L., & Amatea, E. S. (1992). Stress and single professional women: An exploration of causal factors. Journal of Mental Health Counseling.
39- Gibson, R, & Mitchell, H. (1996). Introduction counseling and guidance.5 th Edition.
40- Lawson, R. B., & Shen, Z. (1998). Organizational psychology: Foundations and applications. Oxford University Press on Demand.
41- Noftsinger Jr, J. B. (2002). Facilitating Economic Development through Strategic Alliances. New Directions for Higher Education, 120, 19-28.
42- Paludi, M. A. (1990). Sociopsychological and structural factors related to women's vocational development. Annals of the New York Academy of Sciences.
43- Reskin, B. (1993). Sex segregation in the workplace. Annual review of sociology, 241-270.
44- Scarr, S., Phillips, D., & McCartney, K. (1989). Working mothers and their families. American Psychologist, 44(11), 1402.
45- Schaefer, R. T., & Lamm, R. P. (1991). Sociology. The mcgraw-hill companies, inc.