علل کاهش مطالعه و بررسی عوامل اقتصادی موثر بر چاپ و نشر کتاب در ایران
محورهای موضوعی :محبوبه اسماعیلی حصاری 1 , محمد میرباقری جم 2
1 - دانشگاه صنعتی شاهرود
2 - دانشگاه صنعتی شاهرود
کلید واژه: کلمات کليدي: چاپ و نشر, تقاضای کتاب, متغیرهای کلان, دادههای ترکیبی,
چکیده مقاله :
انتشار کتاب در هر جامعهای یکی از شاخصهای مهم رشد فکری و معنوی است. روند تولید کتاب در ایران، مانند هر جامعه دیگری، یکی از مهمترین شاخصها و نشانههای کیفیت زندگی فرهنگی و فکری است. اهمیت این موضوع زمانی دو چندان میشود که غنیسازی و کیفیت زندگی فرهنگی و فکری جامعه ایران یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی و نظام سیاسی باشد. به نظر میرسد که در سیاستهای فرهنگی کشور و بهویژه در برنامههای توسعه، جلوهای جدی و برجسته دارد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر متغیرهای اقتصاد کلان بر انتشار کتاب در ایران بین سالهای 1357 تا 1398 است؛ بنابراین، از نرمافزار EVIEWS و روش داده ترکیبی برای برآورد دادههای مدل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که متغیرهای نرخ تورم و نرخ بهره تأثیر معنیدار و منفی دارند، متغیرهای نرخ باسوادی، کل جمعیت و ترکیب جنسیتی جمعیت تأثیر مثبت و معناداری بر تقاضای کتاب دارند و متغیرهای قیمت و درآمد کاغذ بر تقاضای کتاب در کشور تأثیر میگذارد. نتایج این مطالعه میتواند به سیاستگذاران فرهنگی کشور در تصمیمگیری کمک کرده و تقاضا برای کتاب در جامعه را افزایش دهد.