بررسی و شناسایی تعهد سازمانی بر رهبری اخلاقی در اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - پیام نور شهرکرد
کلید واژه: تعهد سازمانی, مدیر اخلاقی, رهبری اخلاقی, آموزش و پرورش منطقه دنا.,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی تعهد سازمانی بر رهبری اخلاقی در اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی می باشد و در تدوين چارچوب نظري تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا است که تعداد آنها 430 نفر است. حجم نمونه تعداد 203 نفر تعیین گردید و از بین پرسشنامه های توزیعی 191 پرسشنامه قابل تحلیل شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی استاندارد تعهد سازماني آلن و مایر و پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شد. پایایی سئوالات پرسشنامه رهبری اخلاقی 811/0 محاسبه شد و روایی آن نیز به صورت محتوایی تأیید گردید. نتایج تحلیل توصیفی داده ها بیان می کند که شاخص تعهد سازمانی و ابعاد آن، همچنین شاخص رهبری اخلاقی و ابعاد آن در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا در حد بالای متوسط هستند. نتایج تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش بیان می دارد که بین تعهد سازماني (عاطفی و هنجاری) با رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. هر چند هم روابط مذکور قوی نیست، اما نتایج مدل های رگرسیونی به خوبی میزان تغییرات تعهد سازمانی (عاطفی و هنجاری) را توسط متغیر رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) پیش بینی می کند.
This research was conducted with the aim of investigating and identifying the organizational commitment to ethical leadership in the General Department of Education of Dana region. The research method is descriptive and correlational, and the library method was used to develop the theoretical framework of the research. The statistical population of this research is the employees of the General Department of Education of Dana region, whose number is 430. The sample size of 203 people was determined, and 191 questionnaires were analyzed among the distributed questionnaires. In this research, Allen and Mayer's standard organizational commitment questionnaire and researcher-made ethical leadership questionnaire were used. The reliability of the ethical leadership questionnaire was calculated as 0.811 and its content validity was also confirmed. The results of the descriptive analysis of the data state that the organizational commitment index and its dimensions, as well as the moral leadership index and its dimensions among the employees of the General Department of Education of Dana region are above average. The results of the inferential analysis and the test of research hypotheses state that there is a direct and meaningful relationship between organizational commitment (emotional and normative) and ethical leadership (ethical person dimension, ethical manager dimension). Although the mentioned correlations are not strong, the results of the regression models predict well the amount of changes in organizational commitment (emotional and normative) by the ethical leadership variable (ethical person dimension, ethical manager dimension).
• الوانی، سیدمهدی (1383)، اخلاقیات و مدیریت، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره،42-41.
• تدبیری، سیروس. شفیع زاده، رضا، (1385). رهبری و نقش آن در سازمان و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر
• زاهدی شمس السادات، سیدمهدی الوانی و ابوالحسن فقیهی (1382). فرهنگ جامع مدیریت، چاپ سوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
• زاهدی، شمس السادات (1378). بررسی تطبیقی سبکهای رهبری. مدیریت دولتی. شماره 45 و 46
• رضاييان، علی (1374). مديريت رفتار سازمان. تهران: انتشارات دانشكده مديريت دانشگاه تهران.
• چشمي مقدم، حسن (1385)، بررسي رابطه بين تعهد سازماني مديران با عملكرد آنها در دبيرستانهاي دولتي شهرستان سبزوار، پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت آموزشي، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران.
• دلگشایی، بهرام و همکاران (1387). رابطه جوّ سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان، افق دانش؛ فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره 14 ؛ شماره 4
• Allen, Myria. Wat Kins (1991) the relationship between communications affect, job alternative and voluntary turnover intentions, journal citation: southern – communication –journal, vol41, n3.
• Detert, J. R. Trevino, L. K. Burris, E. & Andiappan, M. (2006). Managerial Modes Of Influence And Counterproductivity In Organizations: A Longitidunal Business Unit-Level
• Zhu, Weichun, May, R. Douglas, Avolio, J. Bruce(2004). The impact of ethical leadership behavior on employee outcomes: The roles of psychological empowerment and authenticity. Journal of Leadership and Organisational Studies, Vol. 11, No. 1