مروری نظام مند بر بازاریابی کارآفرینانه: واکاوی مولفه ها و عوامل بازدارنده و پیشران در کسب و کار برخط با تکنیک فراترکیب
محورهای موضوعی : اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوریمهدي كاسه گرها 1 , محمد جواد تقی پوریان 2 , جواد گیلانی پور 3 , مهران مختاري 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد چالوس
2 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد چالوس
3 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد چالوس
4 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد چالوس
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, کسب و کار, برخط, فرصت گرایی, شبکه سازی, فراترکیب,
چکیده مقاله :
تعامل بازاریابى و کارآفرینى در دهة اخیر، بخش مهمى از تحقیقات بازاریابى را به خود اختصاص داده است. بازاریابى مطالب زیادى براى ارائه به کارآفرینى دارد .بازاریابی کارآفرینانه مفهومی است که از سطح اشتراک دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی به وجود آمده است. بازاریابی کارآفرینانه در حوزه کسب و کار برخط فرآیندی همواره درحالرشد است و حوزههای آن نیز روزبهروز گستردهتر میشود. بازاریابی کارآفرینانه نیازمند مقیاس معتبر و قابلاتکا برای سنجش ابعاد و عوامل زیربنایی در هر نوع محیط کسبوکار است که ایجاب میکند به صورت اصولی و مطابق با روشهای علمی انجام شود. لذا با فهم این موضوع، با انجام این تحقیق در پی شناسایی مولفه ها و عوامل بازدارنده به کمک روش فراترکیب هستیم. مقالات و پژوهش های در نظر گرفته از میان مقالات و کتب مطالعه شده، با استفاده از روش ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﺣﯿﺎﺗﯽ(CASP)، در نظر گرفته شدند و از طریق روش ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺳﻨﺎدي شاخص های اصلی استخراج شدند و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای تجمیع و خوشه بندی لازم انجام شد سپس در قالب مفهوم و مولفه ها تنظم شدند. نتایج نشان داد که عوامل بازدارنده بازاریابی کارآفرینانه شامل دو مولفه اصلی عوامل داخلی (آشفتگی محیط، مشکلات دولتی، سهم بازار محدود، عدم تعهد مشتری، تغییر فنآوری، و مشکلات بازار) و عوامل خارجی (چالش های مدیریتی، موانع انسانی، کمبود منابع، و محدودیت ها) طبقه بندی می شوند.
The interaction of marketing and entrepreneurship has occupied an important part of marketing research in the last decade. Marketing has a lot to offer entrepreneurs. Entrepreneurial marketing is a concept that has emerged from the level of sharing of two areas of marketing and entrepreneurship. Entrepreneurial marketing in the field of online business is always growing and its fields are expanding day by day. Entrepreneurial marketing requires a valid and reliable scale to measure the underlying dimensions and factors in any type of business environment, which requires that it be done in a principled manner and in accordance with scientific methods. Therefore, by understanding this issue, by conducting this research, we are seeking to identify the components and inhibiting factors with the help of hybridization method. The considered articles and researches were considered from among the studied articles and books, using the CASP method, and the main indicators were extracted through the document analysis method and using the MaxQD software. Necessary aggregation and clustering were done, then they were organized in the form of concepts and components. The results showed that the factors inhibiting entrepreneurial marketing include two main components of internal factors (environmental disturbance, government problems, limited market share, lack of customer commitment, technological change, and market problems) and external factors (management challenges, human barriers, lack of resources, and limitations) are classified.
ﺻﻔﺮي، ﻋﻠﻲ،؛ ﻗﺮه ﺑﺎﺷﻠﻮﻧﻲ،راﺿﻴﻪ، بررسی راﺑﻄﺔ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﻧﻮآوري (ﻣﻮردي ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ: ﺷـﺮﻛﺖﻫـﺎي ﻓﻌـﺎل در ﺳـﻪ ﺻـﻨﻌﺖ اﺗﻮﻣﺎﺳـﻴﻮن ﺻـﻨﻌﺘﻲ، ﻣﺨـﺎﺑﺮات و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، راﻳﺎﻧﻪ و ﺗﺠﻬﻴﺰات دﻳﺠﻴﺘﺎل). ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ 4(6) 826- 809، 1393.
2- ﺣﻤﻴﺪي زاده ﺤﻤﺪرﺿﺎ، ﭘﺸﺎآﺑﺎدي میکایل،ﻋﻄﺎﻳﻲ مهدی ،ﺣﻴﺎﺗﻲ بهزاد ؛ ﺑﺮرﺳﻲ اﻟﮕـﻮﻳﻲ ﻛﻤـﻲ از اﺛﺮ اﺑﻌﺎد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﭼﺎﺑﻜﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ( ﻣـﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ : ﻣﺮاﻛـﺰ آﻣﻮزﺷـﻲ ﺧﺼﻮﺻـﻲ). ﻓﺼﻠﻨﺎﻣ ﺔ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ،3(7)، 601-620، 1394.
خاکزادیان؛ سیدمهدی فتاحی، مجید؛،صالحی،محمد. ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه جهت بهبود عملکرد نوآورانه از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه ها: پارادایم کیفی. آموزش در علوم انتظامی, 7(25 ), 223-249، 1399.
4- شراعی،فاطمه,کلابی،امیرمحمد؛خداداد،حسینی, سید حمید .تاثیر جایگاه بازاریابی کارآفرینانه بر پایداری شرکت های دانش بنیان با تاکید برنوسازی استراتژیک. توسعه کارآفرینی,13(3 ), 421-440، 1399.
5- فاضلی ویسری,الهام,تقی پوریان,محمدجواد,طاولی ,رضا . ارائه چارچوبی نو از بازاریابی ویروسی در کسب و کار بر خط: تحلیل کیفی با تکنیک های فرافکنی.فصلنامه رشد فناوری، 33-23(17)68، 1400.
6- میرواحدی، سید سعید، طغرایی، محمدتقی، آستانه، مریم.. طراحی مدل بازی پردازی در کسبوکارهای کارآفرینانه مبتنی بر وب. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 9(33)، 39-60، 1399.
7- حاتمیان,رضا,آزاد,ناصر,نعامی,عبدالله. .طراحی مدل سودآوري کاربر نهایی از دیدگاه کارآفرینان فناوری در صنعت نرم افزار ایران با رویکرد ترکیبی.فصلنامه رشد فناوری,68(17),53-60، 1400.
8- زارعی,عظیم,همتی,مریم. طراحی مدل روابط مولفه های بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان سمنان).فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی,18(9),163-178، 1399.
9- مظفری، محمدمهدی، اجلی، مهدی، گرمهای، راحیل. ارتباط گرایش به کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیلتر شدت رقابت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(27)، 59-102، 1397.
10- محبت طلب، علی، رضوانی، مهران. مدلیابی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش ویژة برند مشتریمحور در صنایع غذایی لبنی؛ مطالعه با تمرکز بر برند کاله. تحقیقات بازاریابی نوین، 8(2)، 123-138، 1397.
11- خزائی پول ,مرتضی ,تاج زاده نمین,ابوالفضل,ضرغام بروجنی,حمید,کروبی,مهدی. مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری ایران با رویکرد کیفی .مطالعات اجتماعی گردشگری،10(5),59-97، 1395.
12- سید جوادین سید رضا، مقیمی سید محمد، سید امیری نادر. بازاریابی کارآفرینانة کسب وکارهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات با رویکرد نظریة زمینهای کلاسیک، فصلنامه مدیریت بازرگانی،دوره 7، شماره 1، صص 101-125، 1394.
13- الله دادی مهدی ، تاج زاده نمین ابوالفضل(اردشیر)، ایراندوست منصور، سلطان پناه هیرش ، طراحی اکو سیستم بازاریابی کارآفرینانه دیجیتال برای خرده فروشی های اینترنتی ایران،دوفصلنامه مطالعات مصرف کننده، ،شماره دوم ،دوره پنجم، 1397.
14- ملکی مین باش رزگاه مرتضی، شرفی وحید، شناسایی و دسته بندی ذهنیت کارافرینان در مورد بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از مدل کیو، توسعه کارآفرینی، شماره 3، 533-551، 1395.
15- Wales, W.J., Parida, V., & Patel, P.C. Research notes and commentaries too much of a good thing? Absorptive capacity, firm performance, and the moderating role of entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, 633(October 2012), 622-633. 2013.
16- Amjad, Tayyab & Rani, Shamsul & Sa'atar, Shiza. A New Dimension of Entrepreneurial Marketing and Key Challenges: A Case Study from Pakistan. SEISENSE Journal of Management. 3. 1-14, 2020.
17- Carson, D. and Gilmore, A. “Entrepreneurial marketing by networking”, New England Journal of Entrepreneurship, 14(5), 127-138, 2005.
18- Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2011). Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1-10, 2011.
19- Amjad, Tayyab & Rani, Shamsul & Saatar, Shiza. Entrepreneurial Marketing Theory: Current Developments and Future Research Directions. 3. 27-46, 2020.
20- Maritz, A., Frederick, H., & Valos, M. A discursive approach to entrepreneurial marketing: integrating academic and practice theory. Small Enterprise Research, 17(1), 74-86, 2010.
21- Ionita, D. Entrepreneurial marketing: a new approach for challenging times, Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 7(1), 131-150, 2012.
22- Nyström Bäckbro & Hampus Johan, Entrepreneurial Marketing Innovative value creation, Master’s thesis within Business Administration, JÖNKÖPING INTERNATIONAL BUSINESS SCHOOL Jönköping University, 2006.
23- Sandelowski, M. and Barros, J. Handbook for Synthesizing Qualitative Research, Springer publishing company Inc, 2007.
24- Finfgeld Connett, D. (2006). Meta synthesis of presence in nursing. Journal of Advanced Nursing, 55(6), 708-714, 2006.
25- Jones, R. & Rowley, J. Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Small Business Journal, 2011.
26- Gabrielsson, P., & Gabrielsson, M. A dynamic model of growth phases and survival in international business-to-business new ventures: The moderating effect of decision-making logic. Industrial Marketing Management, 42(8), 1357-1373, 2013
27- Shaw, E. “Entrepreneurial Marketing: The Growth of Small Firms in the New Economic Era”, International Small Business Journal, London, Feb., Vol. 22, Iss. 1, PP. 110-113, 2004
28- Moore, D. A. & Healy, P. J. “The trouble with overconfidence”, Psychological Review, 115(2): 502– 517, 2008
29- Ramos, Sofia Victoria, "Entrepreneurial Marketing: A Historical Exploration and Implications for Practice" Selected Honors Theses. Paper 46, 2016.
30- Stokes, D., Putting entrepreneurship into marketing: the process of entrepreneurship marketing, Journal of research in marketing & entrepreneurship, 2(2), 1-16, 2000.
31- Morris Michael H., Minet Schindehutte & Raymond W. LaForge, “Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneur”, Journal of Marketing Theory and Practice, Fall. 10,4, PP. 1, 2002.
32- Eggers, F., Hansen, D.J. and Davis, A.E., “Examining the relationship between customer and entrepreneurial orientation in nascent firms”, International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 8 No. 2, pp. 203-222, 2012
33- Joghee Shanmugan & Roy Dubey Anil, The Journal of Human Resource and Adult Learning, Vol. 14, Num. 1, issue, 2018.
34- Franco, M., De Fatima Santos, M., Ramalho, I. & Nunes, C. “An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs”, journal of small business and enterprise development, Vol. 21, No. 2, PP. 265-283, 2014.
35- Chaston, I. “Entrepreneurial Marketing: Competing By Challenging Conventions, New York, NY USA: Palgrave Publishers, 2002.
36- Diana (Moh’d Adnan) Homsi, Tareq N. Hashem and Sultan Mohammed Freihat. How can entrepreneurial marketing promote the entrepreneurship culture in an organization: case of banking sector in Jordan. Innovative Marketing, 16(1), 29-42, 2020.
37- Ren, S., Eisigerich, B., & Tsai, H. How do marketing, research and development capabilities, and degree of internationalization synergistically affect the innovation performance of small and mediumsized enterprises (SMEs)? A panel data study of Chinese SMEs. International Business Review, 24, 642- 651, 2015
38- Morris, M.H. & D. Kurato, Corporate Entrepreneurship: Entrepreneurial Development Inside Organization, Dallas: Harcourt, 2001.
39- Becherer, R. C., Helms, M. & Mcdonalds J. The effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs, New England Journal of Entrepreneurship, 15(1- 2): 7- 12, 2012