تاثیر رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان
محورهای موضوعی : مدیریت، اقتصاد، حسابداریمهناز گلباغیان 1 , زینب کریمی 2 , آمینه حاجی پور 3
1 - دانشگاه پیام نور سقز
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز
کلید واژه: رهبری اخلاقی, مدیر اخلاقی, فرد اخلاقی, تعهد سازمانی , آموزش و پرورش استان کردستان.,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ابعاد رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی می باشد و در تدوين چارچوب نظري تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحی آموزش و پرورش شهر سنندج است که تعداد آنها 430 نفر است. حجم نمونه تعداد 203 نفر تعیین گردید و از بین پرسشنامه های توزیعی 191 پرسشنامه قابل تحلیل شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی استاندارد تعهد سازماني آلن و مایر و پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شد. پایایی سئوالات پرسشنامه رهبری اخلاقی 811/0 محاسبه شد و روایی آن نیز به صورت محتوایی تأیید گردید. نتایج تحلیل توصیفی داده ها بیان می کند که شاخص تعهد سازمانی و ابعاد آن، همچنین شاخص رهبری اخلاقی و ابعاد آن در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحی آموزش و پرورش شهر سنندج در حد بالای متوسط هستند. نتایج تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش بیان می دارد که بین رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) با تعهد سازماني (عاطفی و هنجاری) رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. هر چند هم روابط مذکور قوی نیست، اما نتایج مدل های رگرسیونی به خوبی میزان تغییرات تعهد سازمانی (عاطفی و هنجاری) را توسط متغیر رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) پیش بینی می کند.
This research was conducted with the aim of investigating the impact of ethical leadership dimensions on the organizational commitment of employees in the General Department of Education of Kurdistan province. The research method is descriptive and correlational, and the library method was used to develop the theoretical framework of the research. The statistical population of this research is the employees of the General Department of Education of Kurdistan province and the education districts of Sanandaj city, whose number is 430 people. The sample size of 203 people was determined, and 191 questionnaires were analyzed among the distributed questionnaires. In this research, Allen and Mayer's standard organizational commitment questionnaire and researcher-made ethical leadership questionnaire were used. The reliability of the ethical leadership questionnaire was calculated as 0.811 and its content validity was also confirmed. The results of the descriptive analysis of the data state that the organizational commitment index and its dimensions, as well as the moral leadership index and its dimensions among the employees of the General Department of Education of Kurdistan province and the education districts of Sanandaj city are at the upper average level. The results of the inferential analysis and the test of research hypotheses state that there is a direct and meaningful relationship between ethical leadership (ethical person dimension, ethical manager dimension) and organizational commitment (emotional and normative). Although the mentioned correlations are not strong, the results of the regression models predict well the amount of changes in organizational commitment (emotional and normative) by the ethical leadership variable (ethical person dimension, ethical manager dimension).
• ابراهیمی، سیداحمد (2003)، مطالعة تطبیقی سبک رهبری امام علی (ع) با سبکهای رهبری موجود، فصلنامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، شماره 1، www.SYSTEM.parsiblog.com
• افغمی روحانی، حسین و همکاران (1391). اثر رهبري همنوا بر تعهد سازماني از طريق نقش واسط اعتماد و تشريك دانش، پژوهش نامه مديريت تحول، سال چهارم، شماره 7.
• الوانی، سیدمهدی (1383)، اخلاقیات و مدیریت، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره،42-41.8
• بهروان، حسین و سعیدی، رقیه (1388). عوامل مؤثر بر ميزان تعهد سازماني كاركنان شركت گاز نمونه مورد مطالعه: اداره مركزي استان خراسان رضوي، شهر مشهد، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال ششم.
• تدبیری، سیروس. شفیع زاده، رضا، (1385). رهبری و نقش آن در سازمان و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر
• جعفری دهکردی، لطف اله (1391)، برسی رابطه بین سبک رهبری اخلاقی مدیران با اعتماد سازمانی (مطالعه موردی: دبیران دبیرستان های شهر کرد). پایان نامه کارشناسی ارشد.
• دلگشایی، بهرام و همکاران (1387). رابطه جوّ سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان، افق دانش؛ فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره 14 ؛ شماره 4
• زاهدی شمس السادات، سیدمهدی الوانی و ابوالحسن فقیهی (1382). فرهنگ جامع مدیریت، چاپ سوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
• طراويان، مينا (1385)، ابعاد تعهد سازماني دبيران مدارس متوسطه شهر اصفهان، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان، شماره دهم و يازدهم.
• عمادی فر، رضا (1388)، بررسی رابطه سبک رهبری اخلاقی با توانمند سازی اعظای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد
• فرید، داریوش و همکاران (1388)، شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش يزد با استفاده از فنون تصميم گيری چند شاخصه، فصلنامه نوآوری آموزش، سال هشتم، شماره 31
• کوزه چیان، هاشم. زارعي، جواد و طالب پور (1382)، بررسی ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلمان مرد تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان، فصلنامه المپیک، سال یازدهم، شماره 1 و 2
• گل پرور، محسن و نیری، شیرین (1389). رابطه ارزش های سازمانی و اخلاقی و رهبری اخلاق مدار با استرس و فرسودگی کارکنان شرکت سهامی ذوب آهن، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره دوم شماره 5.
• گل پرور، محسن و همکاران (1390). الگوي ساختاري قرارداد رواني، عدالت سازماني، رهبري اخلاقي، مبادله رهبر عضو وحمايت سازماني، فصلنامه تازه هاي روانشناسي صنعتي/سازماني سال دوم. شماره هفتم.