بررسی رابطه ی بین بلوغ سازمانی و سرآمدی سازمانی در آموزش و پرورش شهر سنندج
محورهای موضوعی : مدیریت، اقتصاد، حسابداریعبدالحسین پیشگو 1 , سهیلا نظرگاهی 2 , پریسا شاکری 3
1 - آموزش پرورش
2 - دانشگاه پیام نور واحد دیواندره
3 - دانشگاه آزاد واحد سقز
کلید واژه: بلوغ, بلوغ فردی, بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی, سرآمدی سازمانی, آموزش و پرورش ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین بلوغ سازمانی و سرآمدی سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش شهر سنندج در سال1401 بود. روش تحقیق، روش توصیفی- همبستگی و نوع پژوهش با توجه به هدف تحقیق کاربردي بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل 756 نفر از کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر سنندج بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم تعداد 302 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته ی بلوغ سازمانی بود که سه بعد بلوغ فردی، بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی را مورد اندازه گيري قرار گرفت. پرسشنامه ی محقق ساخته ی دوم سرآمدی سازمانی را مورد سنجش قرار داد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی استفاده شد. چند مرتبه متوالی در اختیار اساتید متخصص، علوم تربیتی، روانشناسی تربیتی و مدیریت منابع انسانی قرار گرفت که در هر مرحله اصلاحات پیشنهادی لازم در پرسشنامه اعمال گردید. پایایی پرسشنامه ی بلوغ سازمان و سرآمدی سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97% و 93% تعیین گردید که نشان دهنده ی پایایی مناسب ابزار اندازه گیری بود. پس از جمع آوری داده ها،تجزیه و تحلیل آن ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. در سطح توصیفی مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح داده ها و فرضیه ها،آزمون های آماری تی استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون، آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد استفاده قرار گرفت. نتايج اين فرضيه نشان داد که سطح بلوغ کارکنان و سرآمدی سازمانی در آموزش و پرورش در سطح مطلوبی قرار دارد و هم چنین بین تمام مولفه های بلوغ سازمانی که شامل بلوغ فردی،بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی است با شاخص های سرآمدی سازمانی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. اصلی ترین یافته این پژوهش این است که بین سن بلوغ فردی وسازمانی وسرآمدی سازمانی درآموزش و پرورش رابطه وجود دارد.
The aim of the present study was to investigate the relationship between organizational maturity and organizational excellence of employees in education in Sanandaj city in 1401. The research method was the descriptive-correlation method and the type of research according to the purpose of the research was applied. The statistical population of this research included 756 employees of the education organization of Sanandaj city, who were selected using random sampling proportional to the number of 302 people. The data collection tool was a researcher-made organizational maturity questionnaire that measured the three dimensions of individual maturity, process maturity and organizational maturity. The researcher's second questionnaire measured organizational excellence. In order to determine the validity of the questionnaires, formal and content methods were used. It was provided to expert professors, educational sciences, educational psychology, and human resource management several times in a row, and necessary suggested amendments were applied to the questionnaire at each stage. The reliability of organizational maturity and organizational excellence questionnaire was determined using Cronbach's alpha coefficient of 97% and 93%, which indicated the appropriate reliability of the measurement tool. After collecting the data, their analysis was done at two descriptive and inferential levels using SPSS software. At the descriptive level, statistical characteristics such as frequency, percentage, average, standard deviation, and at the inferential level according to the level of data and hypotheses, Student's t-test, Pearson's correlation coefficient, regression, one-way analysis of variance test were used. The results of this hypothesis showed that the level of maturity of employees and organizational excellence in education is at a favorable level, and also there is a positive relationship between all the components of organizational maturity, which include individual maturity, process maturity and organizational maturity, with indicators of organizational excellence. There is a meaning. The main finding of this research is that there is a relationship between individual and organizational maturity and organizational efficiency in education.
منابع فارسي
• آذر، عادل.سعيد، صفري.( 1383 ). مدلسازي تعالي سازماني با رويكرد تحليل پوششي داده ها .مجله مدرس علوم انساني. دوره سوم،شماره هفتم، ص 34
• آذر عادل، مؤمني منصور (1387)، آمار و کارُبرد آن در مديريت، جلد دوم، چاپ یازدهم، تهران، انتشارات سمت ابطحي، حسين. بابك، كاظمي. ( 1378 ). بهره وري. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني.
• ايزدي يزدان آبادي، احمد .( 1385 ). بررسي رابطه بين ويژگي هاي ساختار سازماني و سطح بلوغ كاركنان صف و ستاد دانشگاه تربيت معلم و ارائه الگوي ساختاري مناسب، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تربيت معلم تهران.
• بخشي، جواد. محمد، نايبي.قنبر، محمدي الياسي.( 1385 ). تعيين سطح بلوغ قابليت هاي منابع تهران : مجموعه .P-CMM انساني شركت هاي سازنده قطعات خودرو بر اساس الگوي مقالات هفتمين كنفرانس بين المللي مديران كيفيت.
• تقی زاده، هوشنگ؛ تاري، غفار؛ پرستاري، حسن (1388). تعیین اولویت اصول سازمان هاي بالنده در آموزش و پرورش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، مجله مطالعات آموزش و یادگیري دانشگاه شیراز ، 56،1-25
• جعفري قوشچی ، بهزاد (1384).جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان، ماهنامه تدبیر، 161،162،54-48
• حري، صادق؛ اكبري، حسن؛ قرقره چی، مجید؛ نوري الموتی، صابر (1388).بررسی مزایا و دستاوردهاي به كارگیري مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، فصلنامه بصیرت ، 44،124-97
• خلیلی شورینی، سیاوش (1389). روش تحقیق آمیخته ( با تاکید بر بومی سازی). چاپ اول، تهران، انتشارات یادواره.
• سجادي، حانیه. ،حریري، محمد حسین.، كریمی، سعید. ، برات پور، سارا (1387).خودارزیابی عملكرد بیمارستان ها و مراكز آموزشی- درمانی با پوشش دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی-درمانی شهرستان سنندج با استفاده از مدل تعالی سازمانی، مجله پژوهش در پزشكی،32،227-231
• سجادي، هانيه. محمد حسين،حريري. سعيد،كريمي.سارا، برات پور.( 1385 ). ارزيابي عملكرد بيمارستان ها و سازمان هاي سلامت تحت پوشش علوم پزشكي و سرآمد سنندج با استفاده از مدل تعالي. تحقيقات پزشكي. دوره دوم، شماره سوم، ص 231
• فرهی یزدي، فرشید (1388). مدل تعالی : ابزاري براي سنجش سازمان، ماهنامه اكتشاف و تولید، 66،24-20
• ملكی، محمد رضا؛ ایزدي، احمد رضا (1388). مقایسه نتایج در دو بیمارستان تامین اجتماعی تهران بر اساس الگوي تعالی سازمانی،مجله علمی دانشگاه علوم پزشكی قزوین ، 64-65 ، 47
• محمدي، اسماعيل. ( 1382 ). مشتري مداري و تكريم ارباب رجوع . چاپ اول، تهران : خدمات فرهنگي رسا.
• ممي زاده، جعفر ( 1375 ). توسعه سازمان ( دانش بهسازي و نوسازي سازمان ). تهران: انتشارات روايت.
منابع لاتین:
• Alhawari,S. Karadshehb, L. , Talet, A.N and Mansoura, E (2012). “Knowledge-Based Risk Management Framework For Information Technology”,International Journal of Information Management, V.32, P.52
• Arling, P.A. (Chun, M.W.S).( 2011). “Facilitating new knowledge creation and obtaining KM maturity”. Journal of Knowledge Management, V.15, P. 231-250
• Christian Schee, D, Loos, P.(2002).Customer-Oriented Products and suggestion of an Internet-Based Business Model. Chemnitz University of Technology, ermany,vol.19,No.2,pp.19-25.
• Dahlgard-Park, SM. Dahlgaard, JJ.( 2007), “Excellence 25 years evolution” , Journal of Management History, 13( 4),371-393.
• European Foundation for Quality Management. (2003). The EFQM Excellence Mode, Belgium, Brussels.
• Gao, F. Li, M., & Clarke, S(2008).”Knowledge, management, and knowledge management in business operations”. Journal of Knowledge Management, V.12, P.9-10.