بررسی رابطه بين سبك رهبري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران مدارس راهنمایی شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطی
1 - دانشگاه امام حسین
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور گردآوری نظرات دبیران در مورد سبک رهبری مدیران مدارسشان با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس می باشد. فرض اساسی این تحقیق آن است که بین سبک رهبری مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران راهنمایی شهر یاسوج رابطه معنی داری وجود دارد. روش تحقیق به صورت پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران زن و مرد شاغل در مدارس راهنمایی شهر یاسوج در سال تحصیلی 95-94 به تعداد 54 نفر می باشند که بین 200 نفر دبیر شاغل در 8 مدارس راهنمای تعداد 54 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعیین گردید. جهت جمع آوری اطلاعات لازم در مورد مسأله تحقیق، از دو نوع پرسشنامه بسته پاسخ استفاده گردید. یکی پرسشنامه ای که سبک رهبری مدیران را مورد بررسی قرار می دهد و دیگری پرسشنامه رضایت شغلی می باشد که میزان رضایت شغلی دبیران را از کارشناسان مورد بررسی قرار می دهد. روش غالب در این پژوهش روشی همبستگی پیرسون می باشد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری رایانه ای (spss) و با آزمونهای تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمرات دو گروه مستقل "t.test" و همچنین آزمون تکمیلی دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج ذیل حاصل گردید. 1- بين سبك رهبري آمرانه – استثماري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد. 2- بين سبك رهبري آمرانه- خيرخواهانه مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد. 3- بين سبك رهبري مشورتي مديران با ميران رضايت شغلي دبيران درجامعه آماري مورد نظر رابطه معني داري وجوددارد.
This research is to gather teachers' opinions about the leadership style of their school principals and the level of job satisfaction of teachers in schools. The basic premise of this research is that there is a significant relationship between the leadership style of managers and the level of job satisfaction of middle school teachers in Yasouj. The research method is a survey, the statistical population of this research is all the male and female teachers working in middle schools of Yasuj city in the academic year 2014-2015, there are 54 people among the 200 teachers working in 8 middle schools, 54 people are sampled. Random stratification was determined. In order to collect the necessary information about the research problem, two types of closed-ended questionnaires were used. One is a questionnaire that examines the leadership style of managers and the other is a job satisfaction questionnaire that examines the level of job satisfaction of teachers from experts. The dominant method in this research is the Pearson correlation method. The collected information was analyzed using a computer software package (spss) and with one-way analysis of variance tests and checking the significance of the difference between the average scores of two independent groups "t.test" and another supplementary test. And the following results were obtained. 1- There is a significant relationship between the authoritarian-exploitative leadership style of managers and the level of job satisfaction of teachers. 2- There is a significant relationship between the authoritarian-benevolent leadership style of managers and the level of job satisfaction of teachers. 3- There is a significant relationship between the consultative leadership style of the managers and the level of job satisfaction of the teachers in the statistical community.
