مولفه های اخلاق گرایانه ارائه مدل جهت ایجاد انگیزه و افزایش فرهنگ خرید تولیدات داخلی (مطالعه موردی : لوازم الکتریکی)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسالومه نوری 1 , سید مهدی معافی مدنی 2 , ید الله خداوردی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج
3 - استادیار گروه مدیریت ، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران
کلید واژه: مولفه های اخلاقی, بازاریابی اجتماعی , محصولات داخلی , گرندد تئوری.,
چکیده مقاله :
ایجاد محیط اخلاقی و ترویج ارزشهای انسانی یکی از مهم ترین وظایف سازمانهاست و رعایت اخلاق در دنیای کسب و کار موجب کاهش تنشها، افزایش بهره وری و ایجاد مزیتهای رقابتی برای سازمان میشود. ﻫﺪف ﺗﺤﻘﻴﻖ،اراﺋﺔ ﻣﺪﻟﻲ ﺑﺮاي ﺗﺮﻏﻴﺐ هموطنان ﺑـﻪ ﺧﺮﻳـﺪ ﻛـﺎﻻي ﺳﺎﺧﺖ داﺧﻞ با درنظر گرفتن مولفه های اخلاقی اﺳﺖ. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ روش ﺗﺤﻘﻴﻖﻛﻴﻔﻲ در مرحله اول از طریق تکنیک گوله برفی منجر به شناسایی 10 نفر از خبرگان جهت مصاحبه شد ، بعد از انجام مصاحبه و کد گذاری های صورت گرفته مولفه های اصلی به همراه زیر مجموعه ها شناسایی شد ، در نهایت بعد از غربالگری انجام شده و استفاده مجدد از خبرگان متغییر های اصلی مدل شناسایی شد ، 2 زیر مجموعه اصلی برای مدل بدست آمده است شامل 1- مزایا و عوامل مثبت تاثیر گذار 2- موانع و محدودیت ها ، د برای عامل اول 10 متغییر شامل ترفیع و توزیع - ارزش ادرک شده از محصول استراتژی ها - بستر- قیمت تمام شده محصول برای مشتری - آشنایی و اعتماد به محصول - پشتیبانی و خدمات پس از فروش - میهن دوستی - کیفیت مناسب - تنوع محصول و برای عامل دوم 6 متغییر شامل پیامد ها- برند نبودن کالا - شرایط مداخله گر- پدیده محوری- ریسک ادراک شده از محصول - شرایط علی شناسایی شد ، در نهایت از روش گرندد تئوری و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای مدل مفهومی پژوهش ارائه شد.
Today, creating an ethical environment and promoting human values is one of the most important tasks of organizations, and observing ethics in the business world reduces tensions, increases productivity and creates competitive advantages for the organization.The main purpose of this study is to present a model for encouraging fellow countrymen to buy domestically made goods by considering ethical components.In the first stage, through the snowball technique, 10 experts were identified for interview. After conducting the interview and coding, the main components along with the subsets were identified, and finally, after Screening was performed and reuse of experts. The main variables of the model were identified. 2 main subsets were obtained for the model, including 1- Advantages and positive factors 2. Obstacles and limitations, d for the first factor 10 variables including promotion and distribution - Perceived value of the product Strategies - Platform - Cost of the product for the customer - Familiarity and trust in the product - Support and after-sales service - Patriotism - Appropriate quality - Product diversity and for the second factor 6 variables including consequences - Brand Absence of goods - Interfering conditions - Axis phenomenon - Perceived risk of the product - Causal conditions were identified, finally the conceptual model of the research was presented using grounded theory method and Max QDE software.
#احمدزاده فرد، محمد حسن؛ غلامی کرین، محمود؛ تقوی، علی و صادقی، امیر. (1397). تأثیر راهبردگرایی بر عملکرد کسب و کار با میانجیگری قابلیتهای بازاریابی، مطالعة موردی: شعبههای بانک مهر اقتصاد استان اصفهان. تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 8(2)، صص 104-87.
دانايي، ابوالفضل و معين، مسلم. (1396). بررسي تاثير استراتژي رسانه هاي اجتماعي بر استراتژي بازاريابي رسانه¬هاي اجتماعي و عملکرد سازماني فروشگاه¬هاي زنجيره¬اي، پژوهش هاي مديريت راهبردي، دوره 23 ، شماره 66، صص 141-111.
اسماعیلی، محمدرضا و حبیبی، مرضیه. (1396). طراحی مدل بازاریابی استراتژیکِ صنایع دستی مبتنی بر تئوری دادهبنیاد. تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 7 (2)، صص 114-93.
ميرفخرالديني، سيدحيدر و شعباني، اكرم. (1395). مشارکت مشتري در توسعه محصول جديد، كاوش هاي مديريت بازرگاني، دوره 8 ، شماره 16، صص 140-121.
افتاده، جواد، (1389)، رسانه¬هاي اجتماعی و کتاب بازگشت عموم و بازنشر کتاب، فصلنامه کتاب.47-34، مهر، شماره 1.
حاتمی نژاد، حسین؛ پوراحمد، احمد؛ قالیباف، محمدباقر؛ رهنمایی، محمدتقی و حسینی، سید علی. (1393). توسعه ابعاد شهرنشینی با رویکرد مکتب بازاریابی اجتماعی، اقتصاد و مدیریت شهری، سال دوم، شماره 8.
حسین زاده، سمیه؛ خزانه دارلو، مرتضی و عندلیب، اعظم. (1395). نقش رسانه¬هاي اجتماعی آنلاین در بهبود استراتژي هاي بازاریابی، دومین کنفرانس بین المللی و پژوهشی، دوره 2.
شیفمن ، لئون ، لزلی کانوک (1395). رفتار مصرف کننده ، ترجمه مسعود کرمی و شهرزاد پوریان، چاپ دوم ، انتشارات آییژ.
عباسی،عباس و همکاران (1395)تاثیر مسئولیت اچتماعی شرکت بر اعتماد مشتریان و قصد خرید با تاکید بر نقش میانجی رضایت مشتریان ه مدیریت بازرگانی،دوره 8، شماره 4، صفحه 883-900.
رحمانی، سمیه؛ غلامی جمکرانی، رضا. (1395). تمرکز بر مشتری و عملکرد شرکت، شماره 31 ، صص 91-81.
زارعی، عظیم؛ شرفی، وحید و زنگیان، سمیه. (1395). بررسی تأثیر بازاریابی چریکی و مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای بیمه بر وفاداری مشتریان با تأکید بر مزیتهای کارکردی برند و قابلیت اعتبار. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه، شماره 30(4)، صص 104-85.
عباسی، عباس؛ منصورآبادی، زهرا و محمودشاهی، شهرزاد. (1395). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد مشتریان و قصد خرید با تأکید بر نقش میانجی رضایت مشتریان. مدیریت بازرگانی، شماره 8(4)، صص 902-855.
علامه، سید محسن؛ عسکري، نوربخش و خزائیپول، جواد. (1395). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی: تأکید بر نقش تسهیم دانش و چابکی سازمانی با رویکرد کارت.، امتیازي متوازن، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، صص 474-453.
سولومون، مایکل(2010). رفتار مصرف کننده، ترجمه کامبیز حیدرزاده، 1392، انتشارات بازاریابی.
میرفخرالدینی, حیدر, پیمان فر, محمد حسن, خطیبی عقدا, عبدالنبی, علیمحمدی, حسین. (1392). ارزیابی عملکرد سازمان های ورزشی با استفاده از مدل منسجم BSC - TOPSIS (مطالعة موردی : ادارة کل تربیت بدنی استان یزد). نشریه مدیریت ورزشی، شماره 5(16)، صص 96-77.
رحمانزاده، سید علی. (1389). کارکرد شبکه¬هاي اجتماعی مجازي در عصر جهانی شدن، فصلنامه.78-49، مطالعات راهبردي جهانی شدن، دوره 1، شماره 1.
ملکی ، علیرضا ( 1389 ).تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف کننده. فصلنامه رادیو تلویزیون ، شماره 14، صفحه 34.
صمدی ، منصور (1386). رفتار مصرف کننده ، چاپ دوم ، انتشارات آییژ.
بختایی ، امیر ، گلچین فر ، شادی ( 1385 ). بخش کلینیک بازاریابی و تبلیغات ، ماهنامه تدبیر ، شماره 170.
هاوکینز، دل، راجر بست (1385).ر فتار مصرف کننده،ترجمه احمد روستا و عطیه بحطایی.انتشارات سارگل،چاپ اول.
کاوسی ، محمدرضا ، عباس سقایی (1384).روش های اندازه گیری رضایت مشتری، انتشارات سبزان ، چاپ اول.
خاکی، غلامرضا. (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، چاپ اول، انتشارات بازتاب، ص 288.
Abzari, M., Safari Shad, F., Abedi Sharbiyani, A. A., & Parvareshi Morad, A. (2013). Studying the effect of green marketing mix on market share increase. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 2(3 (s)), pp-641.
Xavier, M. G., Neves, M. V., Rossi, F. D., Ferreto, T. C., Lange, T., & De Rose, C. A. (2013, February). Performance evaluation of container-based virtualization for high performance computing environments. In 2013 21st Euromicro International Conference on Parallel, Distributed, and Network-Based Processing (pp. 233-240). IEEE.
Ke, J. C., Wu, C. H., & Zhang, Z. G. (2010). Recent developments in vacation queueing models: a short survey. International Journal of Operations Research, 7(4), 3-8.
Andreasen, A. R. (2012). Rethinking the Relationship Between Social/Nonprofit Marketing and Commercial Marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 31(1), 36-41.
Berthon, Pierre R., Leyland F. Pitt, Kirk Plangger, and Daniel Shapiro (2012), “Marketing Meets Web 2.0, Social Media, and Creative Consumers:Implications for International Marketing Strategy,” Business Horizons, 55,3, 261–71.
Brennan, L., & Binney, W. (2010). Fear, guilt, and shame appeals in social marketing. Journal of business Research, 63(2), 140-146.
Brennan, L., Binney, W., Parker, L., Aleti, T., & Nguyen, D. (Eds.). (2014). Social marketing and behaviour change: Models, theory and applications. Edward Elgar Publishing.
Carins, J. E., & Rundle-Thiele, S. R. (2014). Eating for the better: A social marketing review (2000–2012). Public Health Nutrition, 17(7), 1628-1639.
Cheng, M. Y., Lin, J. Y., Hsiao, T. Y., & Lin, T. W. (2010). Invested resource, competitive intellectual capital, and corporate performance. Journal of intellectual capital.
Dann, S. (2010). Redefining social marketing with contemporary commercial marketing definitions. Journal of Business research, 63(2), 147-153. Hudson, S & Roth, M.S & Madden, Th.J & Hudson, R ( 2015), Tourism Management, Vol.47, PP: 68-76.
Donovan, R. (2011). Social marketing's mythunderstandings. Journal of Social Marketing, 1(1), 8-16.
French, J., & Russell-Bennett, R. (2015). A hierarchical model of social marketing. Journal of Social Marketing, 5(2), 139-159.
French, J., Blair-Stevens, C., McVey, D., & Merritt, R. (Eds.). (2010). Social marketing and public health: Theory and practice. Oxford University Press.
Huo, B. (2012). The impact of supply chain integration on company performance: an organizational capability perspective. Supply Chain Management: An International Journal, 17(6), 596-610.
Hoek, J., & Jones, S. C. (2011). Regulation, public health and social marketing: a behaviour change trinity. Journal of Social Marketing, 1(1), 32-44.
Jin, K. G., Drozdenko, R., & DeLoughy, S. (2013). The role of corporate value clusters in ethics, social responsibility, and performance: A study of financial professionals and implications for the financial meltdown. Journal of business ethics, 112(1), 15-24.
Lee, N. R., & Kotler, P. (2011). Social marketing: Influencing behaviors for good. Sage Publications.
Li, X., & Wang, Y. (2011). Measuring the effectiveness of US official state tourism websites. Journal of Vacation Marketing, 17(4), 287-302.
Mamat, M., Haron, H., Yaacob, M., & Talib, J. (2019). Enhancing social and communication skills through entrepreneurship programmes: Student perception on herbalhut chia seed product sales project. International Journal of Mechanical Engineering and Technology, 10(2), 1126-1135.
Miller, R., & Lammas, N. (2010). Social media and its implications for viral marketing. Asia Pacific Public Relations Journal, 11(1), 1-9.
Shimp, T. (2010). Advertising, promotion, and other aspects of integrated marketing communication (8th ed.). Mason, OH: South-Western Cengage Learning.
Sun, K. A., & Kim, D. Y. (2013). Does customer satisfaction increase firm performance? An application of American Customer Satisfaction Index (ACSI). International Journal of Hospitality Management, 35, 68-77.
Sung, S. Y., & Choi, J. N. (2012). Effects of team knowledge management on the creativity and financial performance of organizational teams. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 118(1), 4-13.
Tih, S., Chan, K. T., Ansary, A., & Ahmed, A. (2016). Green advertising appeal and consumer purchase intention. Jurnal Pengurusan (UKM Journal of Management), 47.
Truong, D., Garry, T., & Hall, C. M. (2014). Social Marketing as the Subject of Doctoral Dissertations. Social Marketing Quarterly.
Wei, C., Herrick, A., Raymond, H. F., Anglemyer, A., Gerbase, A., & Noar, S. M. (2011). Social marketing interventions to increase HIV/STI testing uptake among men who have sex with men and male‐to‐female transgender women. Cochrane database of systematic reviews, (9).
Malhotra, N., Baalbaki, I., & Nada NasrBechwati, N. (2013). Marketing Research: An Applied Orientation. Arab World Edition. London, England. Upper Pearson Education, 930.
Trainor, K. J., Andzulis, J. M., Rapp, A., & Agnihotri, R. (2014). Social media technology usage and customer relationship performance: A capabilities-based examination of social CRM. Journal of Business Research, 67(6), 1201-1208.
Wang, Z., & Kim, H. G. (2017). Can social media marketing improve customer relationship capabilities and firm performance? Dynamic capability perspective. Journal of Interactive Marketing, 39, 15-26.
Haghighi, M., Divandari, A., & Keimasi, M. (2010). The impact of 3D e-readiness on e-banking development in Iran: A fuzzy AHP analysis. Expert Systems with Applications, 37(6), 4084-4093.
Goldman, S. M. (2010). Transformers. Journal of Consumer Marketing, 27(5), 469-473.
Chen, H., Chiang, R. H., & Storey, V. C. (2012). Business intelligence and analytics: From big data to big impact. MIS quarterly, 36(4).
Farr‐Wharton, G., Foth, M., & Choi, J. H. J. (2014). Identifying factors that promote consumer behaviours causing expired domestic food waste. Journal of Consumer Behaviour, 13(6), 393-402.
Bell, B., & Blakey, P. (2010). Do boys and girls go out to play? Women's football and social marketing at Euro 2005. International Journal of Sport Management and Marketing, 7(3-4), 156-172.
French, J., Blair-Stevens, C., McVey, D., & Merritt, R. (Eds.). (2010). Social marketing and public health: Theory and practice. Oxford University Press.
Wood, M. (2012). Marketing social marketing. Journal of Social Marketing, 2(2), 94-102.
Corner, A., & Randall, A. (2011). Selling climate change? The limitations of social marketing as a strategy for climate change public engagement. Global environmental change, 21(3), 1005-1014.
Lefebvre, R. C. (2011). An integrative model for social marketing. Journal of Social Marketing, 1(1), 54-72.
Domegan, C., Collins, K., Stead, M., McHugh, P., & Hughes, T. (2013). Value co-creation in social marketing: functional or fanciful?. Journal of Social Marketing, 3(3), 239-256.
Park, J., & Oh, I. K. (2012). A case study of social media marketing by travel agency: The salience of social media marketing in the tourism industry. International Journal of Tourism Sciences, 12(1), 93-106.
Sun, C. C. (2010). A performance evaluation model by integrating fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS methods. Expert systems with applications, 37(12), 7745-7754.
Karim, A., & Arif‐Uz‐Zaman, K. (2013). A methodology for effective implementation of lean strategies and its performance evaluation in manufacturing organizations. Business Process Management Journal
257 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 286 – 257
مولفه های اخلاق گرایانه ارائه مدل جهت ایجاد انگیزه و افزایش فرهنگ خرید تولیدات داخلی (مطالعه موردی : لوازم الکتریکی)
سالومه نوری 1
سید مهدی معافی مدنی 2
ید الله خداوردی 3
چکیده
ایجاد محیط اخلاقی و ترویج ارزشهای انسانی یکی از مهم ترین وظایف سازمانهاست و رعایت اخلاق در دنیای کسب و کار موجب کاهش تنشها، افزایش بهره وری و ایجاد مزیتهای رقابتی برای سازمان میشود. ﻫﺪف ﺗﺤﻘﻴﻖ،اراﺋﺔ ﻣﺪﻟﻲ ﺑﺮاي ﺗﺮﻏﻴﺐ هموطنان ﺑـﻪ ﺧﺮﻳـﺪ ﻛـﺎﻻي ﺳﺎﺧﺖ داﺧﻞ با درنظر گرفتن مولفه های اخلاقی اﺳﺖ. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ روش ﺗﺤﻘﻴﻖﻛﻴﻔﻲ در مرحله اول از طریق تکنیک گوله برفی منجر به شناسایی 10 نفر از خبرگان جهت مصاحبه شد ، بعد از انجام مصاحبه و کد گذاری های صورت گرفته مولفه های اصلی به همراه زیر مجموعه ها شناسایی شد ، در نهایت بعد از غربالگری انجام شده و استفاده مجدد از خبرگان متغییر های اصلی مدل شناسایی شد ، 2 زیر مجموعه اصلی برای مدل بدست آمده است شامل 1- مزایا و عوامل مثبت تاثیر گذار 2- موانع و محدودیت ها ، د برای عامل اول 10 متغییر شامل ترفیع و توزیع - ارزش ادرک شده از محصول استراتژی ها - بستر- قیمت تمام شده محصول برای مشتری - آشنایی و اعتماد به محصول - پشتیبانی و خدمات پس از فروش - میهن دوستی - کیفیت مناسب - تنوع محصول و برای عامل دوم 6 متغییر شامل پیامد ها- برند نبودن کالا - شرایط مداخله گر- پدیده محوری- ریسک ادراک شده از محصول - شرایط علی شناسایی شد ، در نهایت از روش گرندد تئوری و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای مدل مفهومی پژوهش ارائه شد.
واژگان کلیدی
مولفه های اخلاقی، بازاریابی اجتماعی ، محصولات داخلی ، گرندد تئوری.
[1] . گروه مدیریت بازرگانی ، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر ، ایران.
Email: saloomehgbr@gmail.com
[2] . استادیار گروه مدیریت ، واحد هیدج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، هیدج ، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: ssm_madany@yahoo.com
[3] . استادیار گروه مدیریت ، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران.
Email: Dr_y_khodavredi@yahoo.com
تاریخ دریافت: 10/5/1400 پذیرش نهایی: 5/8/1400