سازگاری معنایی و روایی اخلاقی کیفر مرتد با آیه عدم اجبار بر دین
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: ارتداد , مرتد فطری , مرتد ملّی , آزادی عقیده,
چکیده مقاله :
یکی از حقوق انسان ها ، حق آزادی است ، هر انسانی حق دارد همان گونه که تکویناً اراده و قدرت انتخاب دارد ، تشریعاً نیز حق انتخاب داشته باشد و مانعی بر سر راه اراده او ایجاد نشود . آزادی ابعاد گوناگونی دارد ، یکی از ابعاد آن آزادی فکر است ، یعنی هر انسانی حق دارد به هر چیز بیندیشد و تحقیق کند . بعُد دیگر آزادی عقیده است ، بدین معنی که انسان در گزینش یک دین و عقیده مختار است ، نه مجبور ، بعد سوم آزادی بیان و اظهار دیدگاه ها و ایده ها می باشد و سرانجام بعد چهارم ، آزادی در عمل و رفتار یعنی هر انسانی حق دارد آن گونه که می خواهد عمل کند . از جمله ایراد هایی که مخالفان آزادی برای اثبات خشونت و فقدان آزادی در دین اسلام مطرح می کنند حکم فقهی قتل مرتدان است . آنها می گویند اگر اکراه در عقیده ممنوع است و پذیرش اسلام با آزادی و اختیار حاصل می گردد ، وا نهادن عقیده نیز باید آزاد باشد ، پس تعیین این نوع عقوبت سخت برای خروج از دین ، دلیل برای ماندن بر عقیده بر اساس اجبار و تحمیل است.
The right to freedom is a basic human right. As every human being has the genetic will and the power to choose, he/she should have the legislative right to choose, and there should not be any obstacle in front of him/her. Freedom has many aspects, one of which is freedom of thought, suggesting that every human being is entitled to think and research about everything. The other aspect is freedom of opinion, denoting that human beings are free to choose their religion and beliefs, and they should not be obliged to do so. The third aspect is freedom of speech and expression of views and opinions. Finally, the fourth aspect is freedom in action and behaviour, implying that every human being is entitled to act as he/she wishes. One of the objections raised by the opponents of freedom to prove violence and lack of freedom in Islam is the jurisprudential ruling on the murder of apostates. They maintain that if compulsion in belief is forbidden and Islam is accepted freely and voluntarily, then withdrawal from a belief should also be free. Thus, determining this kind of severe penalty for disaffiliation from religion is a reason to adhere to a belief based on coercion and imposition.
