نظریه«قدرت نرم» در قرآن کریم؛ مطالعه تطبیقی گفتمان اسلامی و غرب
محورهای موضوعی : Quran and Scienceاصغر افتخاری 1 , علی کمالی اندانی 2 , وحید کرباسی 3
1 - ytrytrf
2 - دانشگاه امام صادق(ع)
3 - hgdfyj
کلید واژه: اسلام قرآن قدرت قدرت سخت قدرت نرم ,
چکیده مقاله :
پژوهش پیشرو با تأکید بر آیات شریفه قرآن کریم سعی دارد تا نظریهای اسلامی پیرامون«قدرت نرم» بازتولید نماید؛ زیرا براساس نظر نگارنده، همچنین با تأکید بر دلیل و برهان، نظریه«قدرت نرم از منظر غربی» دارای نقایص و نیز تعارضهایی با آموزههای دین مبین اسلام است و بهرهگیری از آن منوط به اصلاح و بازتولید آن میباشد. در این پژوهش سعی برآن است در ابتدا با بهرهگیری از روشی توصیفی- تحلیلی، شرحی از«قدرت نرم» در گفتمان سکولار غربی ارائه گردد و سپس با بهکارگیری روشی که پژوهشگران در تفسیر موضوعی قرآن-کریم از آن بهره میبرند، این مفهوم در گفتمان اسلامی و با تأکید بر آیات شریفه قرآن کریم تبیین شود. در این روش ابتدا مفهوم غربی و مؤلفههای آن به قرآن عرضه میشود و آیات مرتبط با موضوع مشخص میگردد و سپس با کنارهم قرار دادن مفاهیم آیات سعی در استخراج منظومه اسلامی این مفهوم مینماییم.نتایج بدست آمده گویای این است که انگاره «قدرت نرم» در گفتمان غربی تکبعدی و ناظر بر وجه مادی انسان است و لذا میان قدرت و اخلاق تفکیک قائل شده و از درک سایر منابع قدرت عاجز میباشد؛ حالآنکه در نگاه قرآنی این نظریه از چهار ساحت برخوردار بوده و در آن علاوه بر منابع قدرت به مدیریت، استحکام و خاستگاه قدرت نیز توجه شده است و به جهت توجه به بعد مادی و روحانی انسان، قائل به تفکیک اخلاق و قدرت نمیباشد و برخی منابع دیگر برای قدرت نرم معرفی شده است.
This research tries, with emphasis on the verses of the Holy Quran, to redevelop an Islamic theory on “soft power”, because the soft power theory in western view, has many conflicts with Islamic rules. Thus, the soft power theory needs to be redeveloped and modified. By using a descriptive-analytic method, an elaboration on “Soft Power” in the western discourse will be stated and then, we try, by using the verses of the Holy Quran, to explain this concept in the Islamic discourse and produce a new theory in regard to the Islamic rules.The results suggest that the “soft power” idea in the western discourse is monistic and in regard to material aspect. Therefore the western theory disentangles morality from power. In the view of Quran, however, the theory has four spheres which consider morality beside power. The spheres include power “sources”, “strength” and “origin”.
