ارائه الگوی بهینه مدیریت بحران جهت استمرار فعالیت پس از حادثه (مطالعه موردی: سازمان-های صنعتی دفاعی).
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژی
علیرضا جعفری زاد
1
,
رضا حسنوی
2
,
علی توحیدیان
3
1 - دکترای تخصصی آینده پژوهی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه: مدیریت بحران , تهدیدات , مدیریت تداوم فعالیت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور ارائه یک الگوی بهینه مدیریت بحران جهت استمرار فعالیت پس از حادثه. (مطالعه موردی: سازمان های صنعتی دفاعی) می باشد. جهت بررسی و ارائه الگو، ابتدا با مطالعه کتابخانه ای و میدانی یک الگوی پیشنهادی جهت سازمان های صنعتی دفاعی ارائه گردید. و سپس با استفاده از یک پرسشنامه هنجار شده 26 سئوالی مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله اول پرسشنامه طراحی و تنظیم شد و همینطور توسط خبرگان اجرا و تایید شد و سپس در مرحله دوم و نهایی پرسشنامه بین 30 نفر از روسای واحدهای مدیریت بحران و پدافندغیرعامل که جز کمیته بحران صنعت بوده و در تولید، نقش های اصلی و اساسی را داشتند توزیع شد. داده های استخراج شده از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها، جداول و نمودارهای هر کدام از قسمت ها ترسیم شدند و در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شدند. و سپس نتایج تحلیل تی تست نشان داد که سوالات دوازده و پانزده پرسشنامه از الگوی پیشنهادی حذف خواهند شد زیرا پاسخ دهندگان حضور موارد مذکور را ضروری ندانسته اند. همینطور نتایج تحلیل تی تست نشان داد، سوالات اول تا یازده و سیزده و چهارده و همچنین سوالات شانزده تا بیست و شش در الگوی پیشنهادی باقی خواهند ماند این موارد به ترتیب در ارتباط با حوزه های آمادگی، مدیریت فناوری ارتباطات و اطلاعات، منابع و مدیریت منابع، فرماندهی و مدیریت، استمرار و تداوم فعالیت پس از حادثه در سازمان های صنعتی دفاعی می باشد.
The present study aims to provide an optimal model of crisis management for the continuation of post-accident activity (Case study: of industrial defense organizations). In order to study and present the model, first, by studying the library and field, a proposed model for defense industrial organizations was presented. Then, 26 questions were examined using a standardized questionnaire. In the first stage, a questionnaire was designed and prepared and also implemented and approved by experts. Were being distributed. The data extracted from the questionnaire were analyzed using SPSS software. In descriptive analysis of data, tables and graphs of each section were drawn and in inferential statistics section were analyzed using t-test. Then the results of t-test analysis showed that questions twelve and fifteen of the questionnaire will be removed from the proposed model because the respondents did not consider the presence of these items necessary. These cases were probably removed because they do not have the necessary functionality for use in emergencies. Also, the results of T-test analysis showed that the first questions up to eleven, thirteen and fourteen, as well as questions sixteen to twenty-six will remain in the proposed model. And resource management, command and management, continuity and continuity of activities after the accident in defense industrial organizations.
[1]. متین، شاهین، غیاثی، عباس، کوثری راد، محمدرضا و متین، خاطره (1392)، سامانه مدیریت بحران در مراکز صنعتی، انتشارات فدک ایساتیس.
[2]. آل بویه، حسن و سلطانی، حسن (1392)، بیان نقش سیستم های اطلاعات و ارتباطات در مدیریت بحران،کنفرانس بین المللی مدیریت چالش¬ها و راهکارها، شیراز.
[3]. یاراحمدی خراسانی، مهدی (1389)، بحران؛ واقعيتي جدايي ناپذير از ماهيت دروني سازمانها، نشریه علمی، پژوهشی و اطلاع رسانی انجمن مدیریت ایران، ماهنامه مدیریت – شماره 101 -102.
[4]. علمداری، شهرام (1389)، دیدگاه و الگوها در مدیریت بحران، انتشارات بوستان حمید، تهران.
[5]. اسکندری، حمید (1392)، الگوهای سناریونویسی در مدیریت بحران، انشارات بوستان حمید، تهران.
[6]. سادات میدانی، سید حسین (1383)، تعامل حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه دستاوردها و چشم اندازها، همایش نهضت بن المللی صلیب سرخ و هلال احمر و حقوق بشر دوستانه بین المللی.
[7]. عبدالحمیدزاده، بهمن و بدری، ناصر (1389)، ارزیابی کمی و کیفی ریسک در صنایع فرآیندی و شرح روش¬های شناسایی مخاطرات صنعتی با تمرکز بر روش HAZOP، همراه با آشنایی با نرم افزارهای...، انتشارات اندیشه سرا.
[8]. High–level principles for business continuity, Basel Committee on Banking Supervision (The Joint Forum), Basel, August 2006.