بررسی تاثیر تعدیلگری سرمایه اجتماعی و عدم اطمینان محیطی بر گرایش به کارآفرینی و عملکرد با نقش میانجیگری سرعت نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان استان خراسان رضوی
محورهای موضوعی : ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینیحسین بلوچی 1 , سید احمد محمدی حسینی 2 , احسان محمدی باجگیران 3
1 - استادیار گروه مدیریت؛ اقتصاد و حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه گلستان، گلستان.ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
3 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
کلید واژه: گرایش به کارآفرینی, سرعت نوآوری, سرمایه اجتماعی, عدم اطمینان محیطی, عملکرد, شرکتهای کوچک و متوسط,
چکیده مقاله :
در محیط پویای امروزی داشتن استراتژیهای مناسب بهتنهایی برای سازمانها کافی نبوده و باید آنها قادر به هماهنگی با محیط خود نیز باشند.. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تعدیلگری سرمایه اجتماعی و عدم اطمینان محیطی بر گرایش به کارآفرینی و عملکرد با نقش میانجیگری سرعت نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه که بر مبنای پرسشنامههای استاندارد بود استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکتهای کوچک و متوسط دانش بنیان در استان خراسان رضوی بودند که بالغ بر 316 شرکت دانش بنیان در سطح استان خراسان رضوی فعالیت داشتند. که بر اساس فرمول کوکران 320 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل اطلاعات هم برای مدل روابط مستقیم و هم برای مدل تعدیلگری نیز به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل صورت پذیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که گرایش کارآفرینی بر عملکرد شرکت و سرعت نوآوری تأثیرگذار است. همچنین نقش واسط سرعت نوآوری در رابطه گرایش کارآفرینی و عملکرد مورد تأیید قرار گرفت. علاوه براین نتایج نقش تعدیلگر سرمایه احتماعی و عدم اطمینان محیطی در رابطه گرایش کارآفرینانه و عملکرد شرکت مورد تأیید قرار گرفت.
In today's dynamic environment, having appropriate strategies alone is not enough for organizations and they must be able to coordinate with their environment. It is small and medium companies. This study is applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of data collection method. A questionnaire based on standard questionnaires was used to collect data. The statistical population of the research was the managers of small and medium-sized knowledge-based companies in Khorasan Razavi province, which had more than 316 knowledge-based companies operating in Khorasan Razavi province. Based on Cochran's formula, 320 people were considered as samples and completed the questionnaire. Data analysis for both the direct relationship model and the moderator model was done using the structural equation modeling method in Lisrel software. The obtained results showed that entrepreneurial orientation has an effect on company performance and innovation speed. Also, the mediating role of innovation speed in the relationship between entrepreneurial orientation and performance was confirmed. In addition, the results confirmed the moderating role of contingent capital and environmental uncertainty in relation to entrepreneurial orientation and company performance
آذر، عادل. غلامزاده، رسول. قنواتی، مهدی (1391). مدلسازی مسیری-ساختاری در مدیریت، انتشارات نگاه دانش.
ابراهیم پور، حبیب. صاعی صدقیانی، جمشید. خلیلی، حسن. (1390). بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد تجاری شرکت پتروشیمی تبریز. پژوهشهای مدیریت عمومی. 13. 128-121.
پرهنر، فرید. و احمدیان، سحر. (1396). بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی با توجه به نقش تعدیلگر عدم اطمینان محیطی. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری. خرداد.
حسنی توابع، عبد الله. کاظمی، مصطفی. مهارتی، یعقوب. (1392). تأثیر عدم اطمینان محیطی بر نوآوری سازمانی: تبیین نقش ساختار سازمانی بهعنوان متغیر مداخلهگر. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی. 4 (3). 91-67.
دعایی، حبیب الله. بختیاری، عباس. (1386). تأثیر فرهنگ بازار محوری بر عملکرد بازرگانی شرکتهای قطعه ساز خودرو مشهد. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. 42. 82-53.
رضوانی، حمیدرضا. و سهام خدم، مازیار. (1389). دسته بندی معیارهای سنجش عدم اطمینان محیطی و ارائه یک چارچوب مفهومی. پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک. 19 دی ماه 1389، تهران.
شاردری، اسلام. ولی نفس، عبد العزیز. پاداش، مصطفی. (1394). بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی. مقاله ارائه شده در کنفرانس بین الملی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، مشهد.
شائمی، علی. خزایی پول، جواد. شعبانی، جواد. بالوئی، هادی. صالح زاده، رضا. (1391). تأثیر سهم دانش بر نوآوری و عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد کارت امتیازی متوازن. بهبود و تحول. 69. 93-59.
کنعانی، انسیه. ملاحسینی، علی. (139) .بررسی تأثیر رویکرد کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی کسبوکارهای کوچک شهرستان یزد. اثر ارائه شده در دومین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی، دانشگاه شاهد.
کوهی نصرآبادی، محسن، حمامی، عطیه. و عبیدی، نسرین (1395). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر اعتماد شهروندان نسبت به سازمانهای شهری. مدیریت سرمایه اجتماعی. 3 (1). 389-369.
وثوقی نبری، عبداله. روحالهی، احمد. و محمد حسین، حمید. (1395). بررسی تأثیر استرس شغلی بر سلامت عمومی و عملکرد شغلی کارکنان مراقبت پرواز. دو ماهنامه سلامت کار ایران. 13(1). 57-47.
1. Aktan, B. & Bulut, C. (2008). Financial performance impacts of corporate entrepreneurship in emerging markets: A case of Turkey. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 12(8). 69-79.
2. Alegre, J. Sengupta, K. & Lapiedra, R. (2011). Knowledge management and innovation erformance in a high-tech SMEs industry, International Small Business Journal. 31(4). 454–470.
3. Bayus, B. L. (1997). Speed‐to‐market and new product performance trade‐offs. Journal of Product Innovation Management. 14(6). 485-497.
4. Brown, S. L. & Eisenhardt, K. M. (1995). Product development: Past research, present findings, and future directions. Academy of management review. 20(2). 343-378.
5. Carbonell, P. & Rodríguez Escudero, A. I. (2010). The effect of market orientation on innovation speed and new product performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 25(7), 501-513.
6. Carbonell, P. & Rodriguez, A. I. (2006). The impact of market characteristics and innovation speed on perceptions of positional advantage and new product performance. International journal of research in marketing. 23(1). 1-12.
7. Chen, Y. S. Lin, M. J. J. & Chang, C. H. (2009). The positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets. Industrial Marketing Management. 38(2). 152-158.
8. Chiu, C. M. Hsu, M. H. & Wang, E. T. G. (2006). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support Systems. 42(3). 1872–1888
9. Dess,G, & Beard, d. w (1984).dimensisions of organizational Task Enviroment. Administrative science, quarterly. 29
10. Engelen, A. Kaulfersch, A. & Schmidt, S. (2015). The contigent role of top management's social capital on the relationship between entrepreneurial orientation and performance". Journal of small business management, Available at http://onlinelibrary.wiley.com.
11. Galindo-Martín, M. Á., Castaño-Martínez, M. S., & Méndez-Picazo, M. T. (2021 b). Effects of the pandemic crisis on entrepreneurship and sustainable development. Journal of Business Research, 137, 345-353.
12. Galindo-Martín, M. Á., Castaño-Martínez, M. S., & Méndez-Picazo, M. T. (2021 a). The role of entrepreneurship in different economic phases. Journal of Business Research, 122(June 2020), 171-179.
13. Gil-Pechuan, I. Exposito-Langa, M. & Tomas-Miquel, J. V. (2013). International entrepreneurship in SMEs: a study of influencing factors in the textile industry. International Entrepreneurship and Management Journal,9(1), 45-57
14. Harter, D. E. Krishnan, M. S. & Slaughter, S. A. (2000). Effects of process maturity on quality, cycle time, and effort in software product development.Management Science, 46(4), 451-466.
15. Hughes, M. & Morgan, R. E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36(5), 651-661.
16. Javalgi, R. R. G. & Todd, P. R. (2011). Entrepreneurial orientation, management commitment, and human capital: The internationalization of SMEs in India. Journal of Business Research, 64(9), 1004-1010.
17. Kaasa, A. Kaldaru H. & Parts E.)2007). Social capital and institutional Quality as Factors of Innovation: Evidence from Europe. University of Tartu, 292, 1-56, available at: http://ssrn.com/abstract=1017754.
18. Karacaoglu, K. Bayrakdaroglu, A. & San, F. B. (2013). The Impact of Corporate Entrepreneurship on Firms' Financial Performance: Evidence from Istanbul Stock Exchange Firms. International Business Research, 6(1), 163.
19. Karacaoglu, K. Bayrakdaroglu, A. & San, F. B. (2013). The Impact of Corporate Entrepreneurship on Firms' Financial Performance: Evidence from Istanbul Stock Exchange Firms. International Business Research, 6(1), 163.
20. Kessler, E. H. & Chakrabarti, A. K. (1996). Innovation speed: A conceptual model of context, antecedents, and outcomes. Academy of Management Review, 21(4), 1143-1191.
21. Langerak, F. & Jan Hultink, E. (2006). The impact of product innovativeness on the link between development speed and new product profitability*.Journal of product innovation management, 23(3), 203-214.
22. Lee, C. Hallak, R. & Sardeshmukh, S. R. (2016). Innovation, entrepreneurship, and restaurant performance: A higher-order structural model. Tourism Management, 53, 215-228.
23. Li, Y. H. Huang, J. W. & Tsai, M. T. (2009). Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process. Industrial marketing management, 38(4), 440-449.
24. Liao, C. Wang, H. Y. Chuang, S. H. Shih, M. L. & Liu, C. C. (2010). Enhancing knowledge management for R&D innovation and firm performance: An integrative view. African journal of business management,4(14), 3026
25. Lou, T. T. (2017),«Ambidextrous leadership, entrepreneurial orientation, and operational performance Organizational social capital as a moderator», Leadership & Organization Development Journal, 38(2), 229 – 253.
26. March, J. G. & Shapira, Z. (1987). Managerial perspectives on risk and risk taking. Management science, 33(11), 1404-1418.
27. Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242–266.
28. Nan, C. (2007). The relationship among social entrepreneurial orientation. organizational resources and entrepreneurial, 12(3), 24-39.
29. Ng, P. Y., Wood, B. P., & Bastian, B. L. (2022). Reformulating the empowerment process through women entrepreneurship in a collective context. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 28(9), 154-176.
30. Pattillo, C. & Söderbom, M. (2000). Managerial risk attitudes and firm performance in Ghanaian manufacturing: An empirical analysis based on experimental data. University of Oxford, Institute of Economics and Statistics, Centre for the Study of African Economies.
31. Roberts, E. B. & Hauptman, O. (1987). The financing threshold effect on success and failure of biomedical and pharmaceutical start-ups.Management Science, 33(3), 381-394.
32. Semrau, T. Ambos, T. & Kraus, S. (2015). Entrepreneurial orientation and SME performance across societal cultures: An international study. Journal of Business Research. 51.
33. Shan, P. Song, M. & Ju, X. (2016). Entrepreneurial orientation and performance: Is innovation speed a missing link? Journal of Business Research, 69(2), 683-690.
34. Smith, A. D. (2011). Competitive approaches to new product development: A comparison of successful organizations in an unstable economic environment. Team Performance Management: An International Journal,17(3/4), 124-145.
35. Swink, M. (2003). Completing projects on-time: how project acceleration affects new product development. Journal of Engineering and Technology Management, 20(4), 319-344.
36. Tamaschke, L. (2003). The Role of Social Capital in Regional Technological Innovation: Seeing both the wood and the trees. University of Queensland, Australia.
37. Tsai, W. & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: the role of intrafirm networks. Academy of Management Journal, 41,464-476.
38. Venus, K. (2014), “Supply chain management – part of strategic management”, Journal of Business and Economics, 5(7),1052-1067.
39. Vesci, M., Botti, A., Feola, R., Conti, E., & El Tarabishy, A. (2022). Bridging theory and practice in the humane entrepreneurship domain: insights from small and medium Italian enterprises. Journal of Small Business and Enterprise Development, (ahead-of-print).
40. Wang, C. L. (2008). Entrepreneurial orientation, learning orientation, and firm performance. Entrepreneurship theory and practice, 32(4), 635-657.
41. Wiklund, J. & Shepherd, D. (2003). Knowledge‐based resources, entrepreneurial orientation, and the performance of small and medium‐sized businesses. Strategic management journal, 24(13), 1307-1314.