نقش گروه هاي هميار در توانمندسازی اقتصادي مددجويان بهزيستي
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیسید علی عباس محدث 1 , سیدناصر حجازی 2 , مسلم مرتضی پور 3
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد دهقان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
3 - دانشگاه افسری امام حسین(ع)
کلید واژه: آسیب زدایی, عدالت اجتماعی, امور اقتصادی, آموزش, ,
چکیده مقاله :
در جامعه امروزي ايران شاهد ناهنجاري ها و رفتار هايي هستيم كه تأثير به سزايي در سبك زندگي ما گذاشته و با توجه به اينكه ما در ايران داراي فرهنگ ايراني اسلامي هستيم و در تعاليم ديني سفارش بسياري درمورد فعاليت هاي گروهي و زندگي اجتماعي شده است، مي توانيم با تلفيق آموزه هاي ديني و كاركرد فعاليت هاي جمعي، نسبت به آسيب زدايي از زندگي اجتماعي و از است با توجه به تعاليم مذهبي خود با توجه به اينكه در روايات آمده دست خدا در كار گروهي است، به نكاتي توجه كنيم كه در تعاليم آمده براي نمونه بسيار سفارش شده كارها به صورت گروهي انجام دهيم كه بسيار كم در ايران شاهد آن هستيم مخصوصا در سيستم آموزش و پرورش كه بستري مي باشد براي رشد و آموزش دانش آموزان و تربيت آنها براي زندگي اجتماعي آنها در آينده از اين جهت لازم مي باشد كه مبحث گروه هاي هميار را به دقت بررسي كنيم. با توجه به كاربرد آن در سيستم آموزشي، اين نوع آموزش را به كار ببريم چرا كه در صورت آموزش ندادن اين مسأله ممكن است شاهد اين باشيم كه افراد توانايي كار كردن به صورت گروهي نداشته باشند. در اکثر کشورها، سرپرستی و اداره امور اقتصادی خانواده بر عهده مرد می باشد و چنانچه به هر دلیلی مرد نتواند از نظر اقتصادی در خانواده حضور فعال داشته باشد، این وظیفه را زن تقبل نموده و علاوه بر نقش مادری، اداره زندگی را نیز برعهده می گیرد. این در حالیست که سرپرستی زن در خانواده، وظایف متعددی را به دوش او می گذارد که در برخی موارد تحمل آن بسیار سخت و طاقت فرسا می شود.
In today's Iranian society, we see abnormalities and behaviors that have a great impact on our lifestyle, and given that we have Iranian Islamic culture in Iran and in religious teachings, there is a lot of recommendation about group activities and social life. By combining religious teachings and the function of collective activities, we can pay attention to the harms of social life and from according to our religious teachings, considering that in the narrations, the hand of God is in group work, we can pay attention to the points mentioned in the teachings. For example, it is highly recommended to do the work in groups, which we rarely see in Iran, especially in the education system, which is hospitalized for the growth and education of students and their training for their social life in the future. To carefully consider the issue of partner groups. Due to its application in the educational system, we should use this type of training because if we do not teach this issue, we may see that people are not able to work in groups. In most countries, the family is in charge of managing and managing the economic affairs of the family, and if for any reason the man is not able to be economically active in the family, the woman assumes this task and in addition to the role of mother, also manages life. To take. However, caring for a woman in the family entrusts her with many responsibilities, which in some cases can be very difficult and exhausting....
• مشبکی، اصغر، کرد نائیج، اسد الله،(1381) طراحی و تبیین مدل تعاملی استراتژی، فرهنگ سازمانی و محیط در سازمان های صنعتی کشور، بهار ،(تز کارشناسی ارشد )
• نجفی کانی، علی اکبر و وصـال، زینـب،(1394)"نقـش مـدیریت محلـی و توانمندسـازي زنـان روستایی مطالعه موردي:دهستان استراباد جنوبی شهرستان گرگـان"،مطالعـات برنامـه ریـزي سکونت گاههاي انسانی، سال10، شماره30:47-56
• ابوت، پاملا و والاس، کلر (1380 ). جامعه شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی. تهران: نشر نی
• دانلسون فورسایت، ترجمه مهرداد فیروزبخت و منصور قنادان ، پویایی گروه - نشر موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ نهم ، 1395
• شادی طلب، ژ. وهابی، م. ورمزیار، ح(1384)، فصلنامة علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی. فقردرآمدی فقط یک جنبه از فقر زنان سرپرست خانوار ، سال چهارم
• زمانی مقدم، مسعود و دیگران، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ایران: مروری نظاممند، فصلنامة علمي ـ پژوهشي رفاه اجتماعي، سال بیست ویکم، بهار1400 ، شماره 80
• فرهادی و زهرا عبادی مفتون، مقالۀ نقش میزان موفقیت زنان عضو گروه همیار در اشتغال پایدار و بازتوانی گروههای همیار بهزیستی، ششمین کنفرانس بیت المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی پژوهشی و فرهنگی، اصفهان، آذرماه 1398).
• كيميائي، سيدعلي ،(1387)، بررسي نقش آموزشـها غيررسـمي در توانمندسـازي آموزشي ـ رواني زنان سرپرست خـانوار كميتـه امـداد امـام خمينـي(ره)خلاصـه سمينار آموزش های مقالات غيررسمي، دانشگاه فردوسي مشهد
• پرفسور اس.اس.خانکا، رفتار سازمانی، ترجمه غلامرضا شمس مورکانی تهران آذر 1396
• استیفن پی، رابینز، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، ویرایش 2 ، تهران دفتر پژوهش های فرهنگی، 1378، چاپ بیستم
• انصاف، زهرا، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، روزنامه اطلاعات، شماره 23679 ، سال 85
• قاسمی، یاور و عبادپور بهنام، پویایی شناسی گروهی، چهارمین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، آذر 1396
• اسعدي و حق پرست، توصيف گروههاي هميار زنان سرپرست خانوار، تهيه شده در دفتر حمايتي و توانمندسازي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، 1394
• موزر، کارولین (1382)، برنامه ریزی بر حسب جنسیت در جهان سوم، در نقش زنان در توسعه تهران: روشنگران.
• سن، آمارتیا ( 1381 )، توسعه به مثابه آزادی، ترجمه وحید محمودی، تهران: انتشارات دستان، چاپ اول.
• شارع پور، محمود .( 1383 ) ، ابعاد و كاركردهاي سرماية اجتماعي و پيامدهاي حاصل از فرسايش آن، درسنامة بررسي مسائل اجتماعي ايران، تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.
• سیف، علی اکبر(1380)، روان شناسی پرورشی، روان شناسی یادگیري و آموزش ویراست نو، تهران، انتشارات آگاه
• كنيلا، دني س.( 1383 ) ، توانمند سازي منابع انساني، مهدي ايران نژاد پاريز ي، معصوم علي سليميان، تهران: نشر مديران.
• صداقت زادگان اصفهانی، شهناز، فصلنامة علمي ـ پژوهشي رفاه اجتماعي، سال دهم شماره 37
• مجموعۀ قوانین و مقررات بهزیستی، (1376)، به کوشش محمد منصوری، سازمان بهزیستی کشور
• دستورالعمل اجرایی گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، (1381)، سازمان بهزیستی کشور
• زمانی مقدم، مسعود و سیدعلیرضا افشانی، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ایران: مروری نظامند، فصلنامه علمی- پژوهشی، سال بیست و یکم، بهار 1400، شماره 80)
• Barrette, P. M. & Ollendick. T. H. (2004).Handbook of Interventions that Work with Children and Adolescents Prevention and
• https://www.britannica.com/topic/quality-of-life
• Grove , P.B.(ed) , (1971) . Webster s Third New International Dictionary of the English Language unabridged . Springfield , MA ,G&C Merriam p.744
• Zimmerman, M.A.(1990). Taking aim on empowerment research: on the distinction between individual and psychological conceptions. American journal of Community psychology, 18p.169.
• Lee,J.A.(2001).the empowerment approach to social work practice : Building the beloved community (2 ended). New York : Columbia University press.
• Shankar, Yelaja .(1999), Functional Theory for Social work practice in Social work treatment , edited by Francis J. Turner , 4 th ed, NewYork: Free Press
• Bandura. A. (1980) Perceived self- efficacy in cofnitiv development and functioning. Educational psychologist
• Bunch, Charlott & Samanta Frost .(2000), Empowerment , in Routledge international Encyclopedia of women, Vol.2, NewYork: Rouyledge .
• Barrette, P. M. & Ollendick. T. H. (2004). Handbook of Interventions that Work with Children and Adolescents Prevention and justice. New York: Cambridge University Press, 33
• Snyder, C.R. (1996). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of counseling and Development, 73(3)