بررسی تأثیر نوآوری بازاریابی بر استراتژی رقابتی کسبوکار (مورد مطالعه: خوشه قطعات خودرو شهرکهای صنعتی استان سمنان)
محورهای موضوعی :مرتضی ملکی مین باش رزگاه 1 , امین کهیاری حقیقت 2
1 - هیات علمی
2 - دانشگاه سمنان
کلید واژه: نوآوری بازاریابی, استراتژی تمایز, استراتژی رهبری هزینه, استراتژ تمرکز, خوشه صنعتی,
چکیده مقاله :
رویکرد نوآوری بازاریابی یکی از مؤلفه های مهم در تعیین استراتژی رقابتی کسب وکارها است. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین نوآوری بازاریابی و استراتژیهای رقابتی با هدف ارائه راهکارهای جدید در راه مدیریت بنگاه اقتصادی و کسب مزیت رقابتی پایدار میباشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ارشد بازاریابی و فروش 84 واحد فعال صنعتی خوشه قطعات خودرو استان سمنان است. تعداد ۵۶ پرسشنامه قابل تحلیل به محققین ارجاع داده شد. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی(PLS) استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از تاثیر مثبت معنادار بین نوآوری بازاریابی با مزیت رقابتی تمایز و مزیت رقابتی رهبری هزینه است. اما رابطه بین نوآوری بازاریابی و مزیت رقابتی تمرکز معنادار نبود.
Marketing innovative approach is one of the most important factors in determining the business competitive strategy. In this regard, the purpose of this study is to examine the relationship between marketing innovation and competitive strategies leading new solutions for enterprise management and competitive advantage. The statistical population of this study are senior marketing and sales managers of 84 companies producing auto parts in Semnan industrial parks; 56 questionnaires were returned to the researchers and were considered for data analysis. In order to test the hypotheses, structural equation modelling based on partial least square was used. Research findings indicate that a significant positive effect of marketing innovation on tow competitive strategies of differentiation as well as cost leadership. Yet, the effect of marketing innovation on focus competitive advantage was not supported.
• اقازاده، هاشم و مهرنوش، مینا(1390). طراحی و سنجش مقیاس بومی ایجاد ارزش در بانکهای تجاری کشور، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره، صص 1-18.
• امیدخواه، محمدرضا و آذری محمدی، مهدی (1385). برنامه حمایت دولت از نوآوری صنعتی، نشریه رشد فناوری، دوره 2، شماره 7، 21-23.
• آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول؛ قنواتي، مهدي؛(1391) مدلسازي مسيري – ساختاري در مديريت، انتشارات نگاه دانش، چاپ اول، تهران.
• آمسترانگ، مایکل (1391). مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه: اعرابی، سیدمحمد و مهدیه، امید، دفتر پژوهشهای فرهنگ، تهران، چاپ دوم.
• تاجیک، حمیدرضا و تاجیک، مهدی(1393). مزیت رقابتی پایدار در صنعت سیمان ایران، ماهنامه بینالمللی سیمان، شماره 62، صص 26- 28.
• تقوی، عاطفه (1390). ارائه مدلي پيرامون بازاريابي نوآورانه در مديريت زنجيره تأمين با رويكرد فناوري اطلاعات: براي خلق ارزش بالاتر، پایان نامه دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی.
• جانستون، رابرت ای و بیت، ج. داگلاس (2003). قدرت نوآوری استراتژی: راهی نو در پیوند خلاقیت و برنامهریزی استراتژیک برای کشف فرصتهای ناب در کسب و کار، مترجم مسعود چیتگرها (1390). تهران: یزدا، ۱۳۹۰.
• حقیقی،محمد، و حسین زاده، ماشااله. (1388). مقایسه میزان تمایل مصرف کنندگان داخلی در تهران با سایر مناطق جهان و بررسی پیامدهای آن بر ارزیابی و ترجیح محصولات. مدرس علوم انسانی-پژوهش های مدیریت در ایران، 13(4)، 103-139.
• رضائی دولتآبادی، حسین و سادات صانعیان، زهرا(1392). تحلیل الگوی تأثیرگذاری نوآوری بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار از طریق کارآفرینی گرایی( مورد مطالعه: صنعت فرش استان اصفهان)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 6، شماره 4، 113-129.
• رضوانی، حمیدرضا و گرایلینژاد، رزا (1390). ارائه الگویی برای گونه شناسی انواع نوآوری سازمانی، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال هفتم، شماره 28، 21-26.
• رضوانی، مهران؛ طالبی، کامبیز و توکلیان، سعید(1390). شناسایی مؤلفه های بازاریابی نوآورانه در شرکتهای کوچک و متوسط فناوری محور، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7، 89-83.
• صحت، سعید و یاراحمدی، محسن(1393). تبیین رابطه کارآفرینی شرکتی و عملکرد با میانجی سرمایه دانشبنیان (موردمطالعه: شرکتهای تکنولوژیمحور پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 1، 153-172.
• ملکی مین¬باش¬رزگا، مرتضی، زارعی، عظیم الله و حاجیلو، زاهده (1395)، شناسایی و اولویت¬بندی مشتریان کلیدی بر مبنای دوره عمر آنها با استفاده از مدل آر.اف.ام (مطالعه موردی: شرکت مخابرات استان سمنا)، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 2، 477-494.
• ملکی مین¬باش¬رزگاه، مرتضی، سیاهسرانی کجور، محمد علی (1392)، بررسی تاثیر سرمایه¬های ناملموس بر عملکرد شرکت¬ها با اثر میانجی قابلیت بازاریابی (مورد مطالعه؛ شرکت-های شهرک صنعتی شهر سمنان، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال 5، دوره نهم، 149-172.
• ملکی، مرتضی، حاجی¬حسنی، نسرین (1392)، سرمایه¬گذاری بر شخصیت نام تجاری و اعتبار در تبلیغات، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 4، 79-98.
• می، گری(1393) . مبانی برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک (مترجم: صحت، سعید؛ کهیاری حقیقت، امین و کهیاری حقیقت، کورش)، ناشر فرهنگ پارسیان، تهران.
• ويلن توماس ال، هانگر ديويد جي (1389)، مديريت استراتژيك و سياست كسب و كار .ترجمه سيد محمد اعرابي و هاشم آقازاده، چاپ اول، تهران، دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
• Arar, M., (1996). Innovation and Technology Development in Knowledge Based Organizations, Paper presented in International Conference on Technology Management: University/ Industry/ Government Collaboration, Istanbul Turkey, June 24-26.
• Augusto, M., & Coelho, F. (2009). Market orientation and new-to-the-world products: Exploring the moderating effects of innovativeness, competitive strength and environmental forces, Industrial Marketing Management, 38, 94−108.
• Barney, J. (2000). Firm resources and sustained competitive advantage, Advances in Strategic Management, 17, 203−227.
• Chandy, R. K., & Tellis, G. J. (1998). Organizing for radical product innovation: The overlooked role of willingness to cannibalize, Journal of Marketing Research, 35, 474−487.
• Garcia, R., & Calantone, R. (2002). A critical look at technological innovation typology and innovativeness terminology: A literature review, The Journal of Product Innovation Management, 19, 110−132.
• Grewal, R., & Tansuhaj, P. (2001). Building organizational capabilities for managing economic crisis: The role of market orientation and strategic flexibility, Journal of Marketing, 65(2), 67−80.
• Golipour, R., Jandaghi,GH., Mirzaei, M.A., Roshandel Arbatan, T. )2011(, The Impact of Organizational Trust on Innovativeness at the Oil Refinery Company, African Journal of
Business Management 5 (7), 2660-2667.
• Hamermesh, R. G., Anderson, M. J., & Harris, J. E. (1978). Strategies for low market share business, Harvard Business Review, 56 (3), 95−102.
• Hauser, J., Tellis, G. J., & Griffin, A. (2006). Research on innovation: A review and agenda for marketing science, Marketing Science, 25(6), 687−717.
• Jimens, J. D., Sanz Valle, R., Hernandez Espillardo, M., (2008). Fostering Innovation the Role of Market Orientation and Organizational Learning, European Journal of Innovation Management 11 (3), 389-412.
• Johannessen, J.A, Olsen. B (2011). Aspect of a Cybernetic Theory of Tacit Knowledge and Innovation, Cybernetic 40 (1/2), 141 – 165.
• Johannessen, J. -A., Olsen, B., & Lumpkin, G. T. (2001). Innovation as newness: What is new, how new and new to whom?, European Journal of Innovation Management, 4(1), 20−31.
• Lee, Feng-Hui; Lee, Tzai-Zang; Wu, Wann-Yih; (2010). The relationship between human resource management practices, business strategy and firm performance: evidence from steel industry in Taiwan, The International Journal of Human Resource Management 21 (9), 1351-1372.
• Li, Y., Zhou, N, Si, Y. (2010). Exploratory Innovation, Exploitative Innovation and Performance, Nanokai Business Review International 1 (3), 297–316.
• Morris, M. H. and Lewis, P. S.,(1995). The determinants of entrepreneurial activity Implications for marketing. European Journal of Marketing, 29(7), 31-48.
• Naidoo, V. (2010). Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy, Industrial Marketing Management 39, 1311–1320.
• Ocass, A. and Ngo, L. V. (2011). Winning through innovation and marketing: Lessons from Australia and Vietnam, Industrial Marketing Management, 40, 1319-1329.
• O'Regan, N., & Ghobadian, A. (2005). Innovation in SMEs: the impact of strategic orientation and environmental perceptions, International Journal of Productivity and Performance Management, 54(2), 81-97.
• O’Dwyer, M., Gilmore, A., and Carson, D., (2009). Commentary - Innovative marketing
in SMEs, European Journal of Marketing, 43(1), 46-61.
• Rowley, J.,Baragheh, A., Sambrook, S., (2011). Towards an Innovation Type Mapping Tool, Management Decision 49 (1), 73 – 86.
• Salunke, S., Weerawarden, J. and McColl-Kennedy, J. R. (2012). Competing through service innovation: The role of bricolage and entrepreneurship in project oriented firms, Journal of Business Research 66 (8), 1085–1097.
• Weerwarden, J. and Mavondo, F. (2011). Capabilities, innovation and competitive advantage, Industrial Marketing Management, 40(8), 1220-1223.
• Weerawardena, J., O,Cass, A., Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of Industry Structure and Organizational Learning in Innovation and Brand Performance, Journal of Business 59 (1), 37-45
• Workman, J. P., Jr. (1993). Marketing's limited role in new product development in one computer systems firm, Journal of Marketing Research, 30(4), 405−421.