طراحی الگوی شایستگی محوری مدیران صنعت گاز ایران مبتنی بر نتایج ارزیابی مدل تعالی سازمانی (EFQM) به روش هوش مصنوعی
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیعلی رضا زمانیان 1 , مجید جهانگیرفرد 2 , فرشاد حاج علیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، ایران
کلید واژه: مدل شایستگی مدیران, شایستگی محوری, خوشه بندی, هوش مصنوعی, مدل تعالی سازمانی (EFQM),
چکیده مقاله :
موفقیت سازمان ها در تحقق اهداف استراتژیک بسیار وابسته به نحوه عملکرد مدیران آن سازمان می باشد و این موفقیت بیش از هر چیز ارتباط مستقیم به انتخاب و انتصاب مدیران شایسته و با دانش در راس هرم سازمانی دارد. مدیریت بر مبنای شایستگی رویکردی قوی در توسعه و نگهداشت سرمایه های انسانی سازمان در بلندمدت بوده و مدل های شایستگی ابزاری مفید برای شناسایی و توسعه دانش، مهارت و تواناییهای مورد نیاز مدیران به شمار می رود. از سال 1973 که آقای مک کللند به مفهوم شایستگی پرداخت تا به امروز، از زوایای مختلفی به تعریف شایستگی پرداخته شده است. به صورت کلی شايستگي"مجموعه دانش، مهارت، نگرش، توانمندی، علایق و ویژگی های شخصیتی و ... می باشدکه کارکنان را قادر می سازد به صورتی اثربخش، فعالیت های مربوط به شغل را انجام دهند و عملکرد شغلی را در حد انتظار و یا فراتر از حد انتظار انجام دهند." ازسوی دیگر عناصر شایستگی درمدل ها و تعاریف مختلف می تواند متفاوت باشد. مطابق با شایستگی های تعریف شده درکانون ارزیابی مدیران شرکت ملی گاز ایران و با توجه به ماهیت آموزش پذیر بودن شایستگی ها، سه دسته شایستگی " ارتباطی"، " مدیریتی و رهبری"، " شناختی" و یک دسته شایستگی آموزش ناپذیر "شخصیتی" تعریف شده است. در این تحقیق با سه مفهوم بنیادین و پایه ای مواجه هستیم که عبارت است از: مدل تعالی سازمانی، مدل شایستگی و خوشه بندی. هر یک از این مفاهیم به ترتیب با مفاهیم عمیق تری از سازمان و فناوری شامل عملکرد سازمانی، منابع انسانی و فناوری هوش مصنوعی در ارتباط هستند که در پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان در دنیای امروزی نقش مهمی ایفا می نمایند. در این مقاله تلاش شده تا در حوزه شایستگی های مدیران صنعت گاز به مجموعه ای از شایستگی های محوری مدیران ارشد سازمان دست یابیم که براساس عملکرد مدیران در تعالی سازمانی حاصل شده است. این شایستگی های محوری چراغ راه سازمان در دستیابی به اهداف استراتژیک بوده و می تواند به صورت هدفمند در کمترین زمان و با حداقل هزینه اثربخشی مناسبی در روند توسعه مدیران سازمان ایفا نماید.
The success of organizations in achieving strategic goals is highly dependent on how the managers of that organization perform, and this success is more directly related to the selection and appointment of competent and knowledgeable managers at the top of the organizational pyramid. Competency-based management is a strong approach to developing and maintaining the organization's human capital in the long run, and competency models are a useful tool for identifying and developing the knowledge, skills and abilities needed by managers. In general, competency is a set of knowledge, skills, attitudes, abilities, interests and personality traits that enable employees to perform job-related activities effectively and perform job performance as expected or beyond expectations. Do." In accordance with the competencies defined in the evaluation center of the managers of the National Iranian Gas Company and according to the nature of trainable competencies, three categories of communication competencies, managerial and leadership competencies, cognitive and one category of untrained personality competencies have been defined. In this article, we have tried to achieve a set of core competencies in the field of competencies of gas industry managers, which has been achieved based on the performance of managers in organizational excellence. These core competencies are the beacon of the organization in achieving strategic goals and can be purposefully effective in the shortest time and with the least cost in the development process of the managers of the organization.
1) Armstrong, M. (2001). Zarqdzanie zasobami ludzkimi. Krakow: Oficyna Ekonomiczna. P.248.
2) Draganidis, F. and Mentzas, G. (2006). Competency based management: A review of systems and approaches. Information management & computer security, 14, 51-61.
3) Vathanophas, V. and Thai-ngam, J. (2007). Competency requirements for effective job performance in the Thai Public Sector. Contemporary Management Research, 3(1), 45-70.
4) Rodriguez, D., Patel, R., Bright, A., Gregory, D. and Gowing, M. K. (2002). Developing competency models to promote integrated human resource practices. Human Resource Management, 41(3), 309–324.
5) Faridahwati Mohd-Shamsudin, Nirachon Chuttipattana (2017). Determinants of managerial competencies for primary care managers in Southern Thailand. Journal of Health Organization and Management.
6) Ferris G. R., Rowland K. M., &Buckley R. M. (Ed.) (1990). Human Resources Management: Perspectives and Issue. In Juchnowicz, M., & Sienkiewicz, L. (2006).
7) Wyman J. F., Abdallah, L., Baker, N., Bell, C., Cartwright, J., Greenberg, S.A., Kim, J., Krichbaum, K., Mueller, C. A., Overcash, J., Skemp, L. and Van Son, C. R. (2019). Development of core competencies and a recognition program for gerontological nursing educators. Journal of Professional Nursing, 35(6), 452-460.
8) Brown, L., George, B., & Mehaffey-Kultgen, C. (2018). The development of a competency model and its implementation in a power utility cooperative: an action research study. Industrial and Commercial Training, 50(3), 123-135.
9) Muller-Frommeyer, L.C., Aymans, S. C., Bargmann, C., Kauffeld, S. and Herrmann, C. (2017). Introducing competency models as a tool for holistic competency development in learning factories: Challenges, example and future application. Procedia Manufacturing, 9, 307 – 314.
10) Huong Vu, G. T. (2017). A critical review of human resource competency model: evolvement in required competencies for human resource professionals. Journal of Economics, Business and Management, 5(12), 357-365.
11) Russo, D. (2016). Competency Measurement Model European Conference on Quality in Official Statistics, 31 May-3June 2016, Madrid.
12) Zuzana Skorková, (2016), Competency models in public sector, 3rd International Conference on New Challenges in Management and Organization: Organization and Leadership, 2 May 2016, Dubai, Procedia - Social and Behavioral Sciences 226 – 234, (Available online at www.sciencedirect.com, University of Economics in Bratislava, Dolnozemská cesta 1, Bratislava, Slovakia)
13) Blaskova, M., Blasko, R., Matuska, E. and Rosak-Szyrocka, J. (2015). Development of Key Competences of University Teachers and Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182 (13), 187-196.
14) Brockmann M., Clarke L., Mehau Ph. & Winch, Ch. (2008). Competency Based Vocational Education and Training (VET): The Cases of England and France in a European Perspective. Vocations and Learning, 1(3). P. (227-244)
15) Dubois, D. D. & Rothwell, W.J. (2008). Zarzqdzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
16) Oleksyn, T. (2006). Zarqdzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Krakow: Oficyna Ekonomiczna.
17) Walkowiak, R. (2007). Zarzadzanie zasobami ludzkimi. Kompetencje, nowe trendy, efektywnosC. Torun: Dom Organizatora.
18) Klett, F. (2010). The Design of a Sustainable Competency-Based Human Resources Management: A Holistic Approach. Knowledge Management & E-Learning: An International journal, 2(3).
19) Pocztowski, A. & Mis, A. (2010). Modelowanie Kompetencji kierowniczych w aspekcie kreowania kapitalu ludzkiego w organizacji. In KoZuch, B. (Ed.).
20) Steward, G. L. & Brown, K.G. (2009). Human Resource Management. Linking Strategy to Practice, USA: John Wiley & Sons Inc.
21) Podmetina, D., Soderquist, K., Petraite, M. and Teplov, R. (2018). Developing a competency model for open innovation: From the individual to the organizational level. Management Decision, 56(6), 1306-1335.
22) Sienkiewicz L., Competency-based Human Resources Management, translated by Pourkarimi J., 1st ed. Jahad Daneshgahi, (2018), 32-35.
23) Mirabile, R.J. (1997). Everything You Wanted to Know about Competency Modeling. Training & Development, 51(8):79.
24) Cooper S., Lawrence E. & Kierstead J. et al. (1998). Competencies – A Brief Overview of Development and Application to Public and Private Sectors. Ottawa: Public Service Commission of Canada.
25) C Shum, A Gatling, S Shoemaker (2018), A model of hospitality leadership competency for frontline and director-level managers: Which competencies matter more? International Journal of Hospitality Management 74, 57-66.
26) Gholipor R., Seyedjavadin R. & Ruzbahan M., (2019). Designing competency model for university administrators based on the Islamic University document, Quarterly Journal of Resource Management in Police., 22, 1-35.
27) Persad, G., Wertheimer, A. & Emanuel, E.J., Principles for allocation of scarce medical interventions. Journal: The Lancet, 2009. 373(9661): p. 423-431.
28) Piatetsky-Shapiro, G. (2017). New Leader, Trends, and Surprises in Analytics, Data Science, Machine Learning Software Poll. Retrieved from https://www.kdnuggets.com/2017/05/poll-analytics-data-science-machine-learning-software-leaders.html
29) Zamanian, A., Jahangirfard, M., & Hajalian, F., (2022). " Clustering Iranian Gas Industry Managers and Ranking Their Competencies via the EFQM Excellence Model-based Evaluation with an Artificial Intelligence Approach". Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 8(31), 51-80.
30) Khoshouei, M., Oreyzi, H., & Jahanbazi, A. (2018). Validation of Managers’ Promotional Assessment Center in Isfahan Gas Company. Knowledge & Research in Applied Psychology, 19(3), 34-49.
31) Carlo, V. (2009). Business intelligence: data mining and optimization for decision making. John Wiley and Sons.
32) Huang, Z. (1998). Extensions to the k-means algorithm for clustering large data sets with categorical values. Data mining and knowledge discovery, 2(3), 283-304.
33) W. M. Rand (1971). "Objective criteria for the evaluation of clustering methods". Journal of the American Statistical Association. American Statistical Association. 66 (336): 846–850.
34) Alexander J Gates and Yong-Yeol Ahn (2017). "The Impact of Random Models on Clustering Similarity". Journal of Machine Learning Research. 18: 1–28.
35) Alvani M., Public Management, Nashre Ney Publication, 2017. Page:495.