اثر درک ریسک شناختی در همهگیری ویروس کووید-19 بر نیت رفتاری گردشگران از طریق نگرش هنجارهای ذهنی و اجتماعی (مورد مطالعه: شهر شیراز)
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
یزدان شیرمحمدی
1
,
جعفر آهنگران
2
,
امین قنبری
3
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2 - استادیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش که از نوع مدل¬یابی معادلات ساختاری میباشد به بررسی اثر درک ریسک شناختی در همهگیری ویروس کووید-19 بر نیت رفتاری گردشگران از طریق نگرش هنجارهای ذهنی پرداخته است. تحقیق حاضر پیمایشی و از نوع تک مقطعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی گردشگرانی است که از مکانهای فرهنگی- تاریخی شهر شیراز بازدید به عمل آورده¬اند؛ با توجه به این که حجم نمونه مشخص نیست، از طریق فرمول کوکران با سطح اطمینان 95 درصد، 384 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه اثر درک گردشگران در همهگیری ویروس کووید- 19 بر اهداف گردشگران پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده از طریق نرمافزار آموس و اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل عامل تأییدی پایایی و روایی مدل اندازهگیری مورد سنجش قرار داد، نتایج آلفای کرونباخ (بالاتر از 7/0) و پایایی مرکب (بیشتر از 7/0) برای پایایی و میانگین واریانس استخراج شده (بیشتر از 5/0) تائید شد. مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیهها تحقیق و روابط بین متغیرهای تحقیق (ریسک شناختی، نیت رفتاری و هنجارهای ذهنی) مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که متغیرهای ریسک شناختی در مجموع بر نیت رفتاری گردشگران از طریق نگرش هنجارهای ذهنی گردشگران تأثیر مثبت دارد. همچنین، نگرش بهعنوان یک واسطه قابل توجه بین درک ریسک و نیت رفتاری شناخته شد؛ درحالیکه هنجارهای ذهنی واسطه رابطه بین درک شناختی و نیت رفتاری بودند.
This survey study sought to investigate the effect of cognitive risk perception induced by the subjective norms attitude on tourists' behavioral intentions during the Covid-19 pandemic using structural equation modeling. The statistical population of the study comprised all tourists who visited the cultural and historical sites of Shiraz City, Iran, out of whom 384 people were selected through convenient sampling using the Cochran formula with a 95% confidence level. To collect the required data, a researcher-developed questionnaire on the “effect of tourists' perception on their target destinations during the Covid-19 pandemic” was administered to the participants. The collected data were then analyzed using Amos software and SPSS software. On the other hand, the reliability and validity of the questionnaire were measured via Confirmatory factor analysis (CFA). Accordingly, Cronbach’s alpha coefficient, composite reliability, and Average Variance Extracted values were reported as over 0.7, 0.7, and 0.5, thus confirming the reliability and validity of the questionnaire. Finally, the structural equation model was used to test the research hypotheses and the relationships between research variables (cognitive risk, behavioral intentions, and subjective norms). The findings of the study suggested that cognitive risk perception positively affected tourists' behavioral intentions through their subjective norms and attitude. Moreover, attitude was recognized as a significant mediator between risk perception and behavioral intentions, while subjective norms mediated the relationship between cognitive perception and behavioral intentions.
